معاون ترامپ: آمریکا به‌جای فرستادن صدها میلیون دلار برای طالبان، مرزهای خود را کنترل کند

جمیز دیوید ونس کمک صدها میلیون دلاری ایالات متحده به افغانستان زیر سلطه طالبان را «کاملا دیوانگی» خواند

جیمز دیوید ونس، معاون دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه با شان رایان، کهنه‌سرباز و مجری آمریکایی، گفت که ایالات متحده باید به‌جای ارسال صدها میلیون دلار برای طالبان این پول را در زمینه کنترل مرزهای خود هزینه کند. 

معاون ترامپ کمک صدها میلیون دلاری آمریکا به افغانستان را «کاملا دیوانگی» خواند و گفت طالبان و القاعده در یک قلمرو فعال‌اند و هر دو گروه متحد و حامی یکدیگرند.

جیمز دیوید ونس افزود: «ارسال صدها میلیون دلار برای طالبان، به‌خصوص پس از آنکه آن‌ها کنترل کامل افغانستان را به دست گرفتند و تجهیزات نظامی برجامانده از آمریکا را تصاحب کردند، کاملا دیوانگی و غیرمنطقی است.»

معاون دونالد ترامپ همچنین از «حمایت آشکار طالبان در حمله القاعده به برج‌های دوقلوی جهانی» یاد کرد و گفت این دو گروه دست به دست هم دادند و حمله یازدهم سپتامبر به وقوع پیوست.

جیمز دیوید ونس افزود که دولت باید در زمینه حفاظت از مرزهایش بودجه بیشتری اختصاص دهد تا عناصری مانند عاملان حمله یازدهم سپتامبر وارد ایالات متحده نشوند. دیوید ونس به عبور هزاران نفر به‌شکل غیرقانونی از مرزهای آمریکا اشاره کرد و گفت شماری از عوامل حمله یازدهم سپتامبر و دیگر حمله‌های تروریستی که در قلمرو ایالات متحده رخ دادند از همین طریق وارد این کشور شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، ایالات متحده آمریکا در صدر فهرست کمک‌کنندگان به افغانستان قرار دارد. براساس گزارش اداره بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار)، ایالات متحده در سه سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است. این رقم شامل هزینه اسکان مجدد افغان‌های تحت خطر، کمک به سازمان ملل متحد برای ارائه خدمات بشردوستانه در افغانستان و کمک به سیستم بهداشت و آموزش‌وپرورش افغانستان می‌شود.

سی‌گار همچنین گزارش داد که رهبران طالبان به‌شکل گسترده به کمک‌های بشردوستانه، که ایالات متحده و دیگر دولت‌ها به افغانستان می‌فرستند، دسترسی دارند و از این کمک‌ها در زمینه تقویت رژیمشان استفاده می‌کنند.

یک ماه پیش، شان رایان، پس از مصاحبه با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، طوماری منتشر کرد و کارزاری را برای جمع‌آوری امضا در اینترنت به راه انداخت. در دو هفته ۳۵۰ هزار نفر این طومار را امضا کردند و امضاکنندگان از کنگره ایالات متحده خواستند که از احمد مسعود دعوت کند تا درمورد سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شهادت دهد. این طومار به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تحویل داده شد و به دنبال آن مایک مک‌کال، رئیس این کمیته، با هیئت جبهه مقاومت ملی ملاقات و با احمد مسعود به‌شکل آنلاین صحبت کرد.

به‌رغم انتقادهای شدید از حکومت بایدن درمورد ارسال بسته‌های پول نقد به افغانستان، که طالبان از آن بهره می‌برند، مقام‌های دولت بایدن همچنان بر ادامه‌دار بودن این کمک‌ها تاکید کرده‌اند.

بیشتر از جهان