ماهواره جدید ایران به فضا پرتاب شد؛ اروپا ایران‌ایر را رسما تحریم کرد

بریتانیا اعلام کرد تحریم‌های جدید به لغو پروازهای دوجانبه میان تهران و لندن منجر خواهد شد

مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه ۲۴ شهریور و هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و غرب به‌دلیل ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، مدعی پرتاب موفقیت‌آمیز یک ماهواره تحقیقاتی جدید به فضا شدند.

نام این ماهواره «چمران یک» عنوان شد و تسنیم گزارش داد که به دست صاایران، گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران و با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در ایران طراحی و ساخته شده است.

به گزارش رسانه‌های حکومتی، ماهواره چمران که با ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ متعلق به سپاه پاسداران به فضا پرتاب شد، ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن هم تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فن‌آوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسدران، پس از پرتاب این ماهواره آن را «نماد تجلی همکاری سپاه و دولت» دانست.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته در دیدار با فرماندهان ارشد سپاه در قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت «در خدمت تمامی شما برادران سپاه هستم و من هم خودم بسیجی‌ام»، درنتیجه، به نظر می‌رسد که قرار است دامنه همکاری‌های نظامی و اقتصادی سپاه با دولت در ۴ سال آتی گسترده‌ شود.

پیش از این کشورهای ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا، نگرانی خود بابت پرتاب ماهواره ثریا از طریق ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را اعلام کرده و در بیانیه‌هایی با اشاره به اینکه ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه پاسداران از فناوری لازم برای توسعه سامانه موشک‌های بالیستیک دوربرد بهره برده است، هشدار داده بودند که این سامانه می‌تواند به تهران امکان دهد موشک‌های دوربرد نیز پرتاب کند.

حسین سلامی همچنین ارسال ماهواره چمران یک به فضا را «یک پیروزی بزرگ در مسیر پیمایش گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی» خواند. از سوی دیگر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز اعلام کرد که ماهواره چمران یک با ماهواره‌بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق و با پرتابگر سه مرحله‌ای، با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ساعاتی پس از این پرتاب، دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی انتقال موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین، این کشور و شرکای بین‌المللی‌اش تحریم‌هایی گسترده را علیه شرکت هواپیمایی ایران و برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی وضع کرده است که «به لغو پروازهای دوجانبه میان تهران و لندن منجر خواهد شد».

در روزهای گذشته ایالات متحده و کشورهای اروپایی، از عزم خود برای تصویب تحریم‌هایی گسترده‌تر علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، با هدف کمک به دولت پوتین در جنگ با اوکراین خبر داده بودند. غرب می‌گوید جمهوری اسلامی با وجود تمامی هشدارها و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای توقف برنامه موشکی‌اش، همچنان فناوری‌هایی را آزمایش می‌کند که برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور استفاده خواهد شد.

اما حالا بریتانیا اعلام کرده است که این کشور با همراهی فرانسه، ایالات متحده و آلمان خدمات هوایی دوجانبه با ایران را لغو می‌کند و این امر توانایی شرکت هواپیمایی ایران را برای پرواز به بریتانیا محدود خواهد کرد. به گفته دولت بریتانیا این تحریم‌ها مقابل رفتارهای جمهوری اسلامی در جهت «تضعیف امنیت جهان» اتخاذ شده است.

دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا، در رابطه با وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی گفت: ارسال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه برای تهاجم غیرقانونی این کشور به اوکراین، اقدام قابل توجه و خطرناکی است. ما به صراحت گفته‌ایم که هرگونه انتقال موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی با واکنش قابل توجهی مواجه خواهد شد.

ایران در دی و بهمن سال گذشته نیز ۴ ماهواره به نام‌های ثریا، مهدا، کیهان۲ و هاتف۱ را به فضا پرتاب کرده بود. همچنین خرداد امسال وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی در دولت رئیسی خبر داد که بزرگ‌ترین پایگاه فضایی غرب آسیا ‌در چابهار در حال ساخت است. او مدعی شد فاز نخست این پایگاه با ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است و قرار است تا بهمن‌ ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

جمهوری اسلامی سال‌های اخیر در چندین پروژه فضایی برای ارسال ماهواره به فضا با شکست مواجه شده است. در گزارش مهرماه سال گذشته پایگاه خبری اسپیس آمده بود که جمهوری اسلامی قصد دارد برای ساخت ماهواره سنجش از دور خیام با مقام‌های روسیه مذاکره کند و از آنان کمک بگیرد. این مذاکرات شامل طراحی و تعیین مشخصات فنی ماهواره‌های جدید خیام و نیز طرح‌هایی برای ساخت یک ماهواره کوچک و یک ماهواره مخابراتی بود.

اما ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره‌های مختلف با موشک‌های بالیستیک، از عزم قطعی سران نظام اسلامی برای پیشرفت در این حوزه خبر می‌دهد. مقام‌های آمریکایی و اروپایی به تازگی گفته‌اند انتقال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه، توازن جنگی میان دولت‌های پوتین و زلنسکی را تا حدود زیادی دچار دگرگونی کرده است.