مایک امیری طراح ایرانی موردعلاقه جوانان امریکایی کیست؟

منبع اصلی قدرت امیری نفوذ باورنکردنی و محبوبیت چشمگیر آن در میان جوانان است

مایک امیری در صحنه رونمایی از یکی از مجموعه‌هایش در پاریس/AMIRI

مایک امیری، طراح ایرانی‌آمریکایی و موسس خانه مد امیری که نامی شناخته‌شده برای جوانان آمریکایی است، یکی از نامزدهای شورای طراحان مد آمریکا (CFDA) در بخش «طراح سال لباس‌های مردانه» شد.

مایک امیری که با انگیزه گرفتن از شک و تردید دیگران به توانایی‌هایش، حکایتی نادر از موفقیت را در صحنه بین‌المللی خلق کرده است، خانه‌مد همنامش را سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد. نام او برای چهارمین سال متوالی در فهرست نامزدهای شورا برای بهترین طراحی لباس مردانه آمریکا آمده است.

امیری ۴۸ ساله و همسرش شیرین سه فرزند دارند و در لس‌آنجلس زندگی می‌کنند. او فعالیت هنری خود را با موسیقی آغاز کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشان امیری در بازار بسیار محبوب است. در سال ۲۰۲۳، کسب‌وکار او بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش سالانه داشت و آن را به یک مارک نوپای لباس مردانه آمریکایی تبدیل کرد که در سال‌های اخیر، با بیش از ده‌ها فروشگاه در سراسر جهان، چند صد کارمند در یک دفتر در مرکز لس‌آنجلس و یک جایگاه ارزشمند در تقویم هفته مد پاریس، به مقیاس تجاری قابل‌توجهی دست‌ یافته است.

به عقیده نویسنده نشریه مد مردانه «جی کیو» (GQ)، منبع اصلی قدرت این مارک نفوذ و محبوبیت باورنکردنی آن در میان جوانان است. آثار امیری در بالاترین عرصه‌های ورزشی و بر تن قهرمانان بسکتبال و فوتبال آمریکا می‌درخشد و جزئی اصلی در کمد لباس‌ ستاره‌های جوان هالیوود و خواننده‌های رپ به شمار می‌رود.

او یکی از تامین‌کنندگان پیشرو برای این گروه‌های دست‌به‌جیب است که بسیاری از خانه‌ مد‌های قدیمی‌تر به آن‌ها بی‌توجه بوده‌اند. امیری تبلیغات سنتی زیادی انجام می‌دهد اما این خانه مد چیزی مهم‌تر از تمام بیلبوردهایی دارد که با پول می‌توان خرید و آن شبکه‌ای از طرفداران مشهور است که این مارک را مترادف خودنمایی و فخرفروشی کرده‌اند.

حتی خود امیری نیز از اینکه کارهایش به‌عنوان یک نماد، به‌ویژه در دنیای موسیقی رپ تا این حد مورداستقبال قرار گرفته، شگفت‌زده شده است. او می‌گوید: «موسیقی بخش بزرگی از نیروی محرکه پشت نام امیری بود و این بدون قصد و نیت قبلی من بود. در مقطعی پذیرفته و باعث شد افراد زیادی در مورد کار من بیشتر بدانند و من را هم در موقعیتی قرار داد که گفتم: باشه، تو واقعا باید این را جلو ببری... خیلی‌ها دارند تو را نگاه می‌کنند.»

امیری که تلاش‌هایش با دریافت جوایز و محبوبیت میان مشاهیر صنعت سرگرمی به رسمیت شناخته شده، در تلاش است جایگاهش را ماندگار کند. با نگاهی کلی به امیری، می‌توان ظهور یک قدرت لوکس بین‌المللی جدید را مشاهده کرد؛ چیزی که در صنعت لباس مردانه آمریکا یک یا دو بار در هر نسل اتفاق می‌افتد.

 امیری نمایانگر موفقیت فرهنگ «تلاش و کوشش» است؛ کسی که از بیرون از سیستم آمده و به یاری ترکیبی از اراده و پشتکار، خودساخته به اوج رسیده است. او این موضوع را برجسته و نقل‌قول‌هایی انگیزشی در اینستاگرام منتشر می‌کند: «همه‌چیز را روی خودت شرط ببند. قمار را کسانی می‌کنند که علیه تو شرط می‌بندند.»

نام امیری در فهرست نامزدهای شورای مد آمریکا در کنار تام براون و افراد دیگری در مد آمریکا که روی بازار جهانی پوشاک تاثیری انکارناپذیر دارند، آمده است. نام‌های جوانی مانند دنیل رزبری (برنده طراح بین‌المللی سال) که آمده‌اند تا در تاریخ مد ماندگار شوند.

سایر نامزدهای شورای مد

هیئت‌مدیره شورای طراحان مد آمریکا جایزه ویژه امسالش را برای ادای احترام به ایزابل تولدو، طراح فقید کوبایی، به همسر او تقدیم می‌کند.

دانیل رزبری از خانه مد اسکیاپارلی جایزه طراح بین‌المللی سال و مایکل کورس جایزه تغییر مثبت را برای فعالیت در زمینه مبارزه با گرسنگی دریافت می‌کنند.

جایزه بخش رسانه به افتخار یوجنیا شپرد به آنی لیبوویتز، عکاس معروف آمریکایی، اهدا می‌شود.

نوامبر گذشته تام براون به‌عنوان رئیس شورای طراحان مد آمریکا میزبان اولین جایزه این شورا بود. او امسال در دو بخش مردانه و زنانه نامزد دریافت جایزه شده است. جوایز امسال ۲۸ اکتبر اهدا خواهند شد.

بیشتر از مُد و زیبایی