مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهند

انواع توت‌ها، چای و شراب قرمز می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۲۸ درصد کاهش دهد

عکس تزیینی‌ــ  زنی در حال خوردن توت است‌ــ Canva

طبق نتایج پژوهشی که در مجله «جاما نتورک اوپن» (JAMA Network Open) منتشر شد، بیشتر مصرف کردن غذاها و نوشیدنی‌های غنی از فلاونوئیدها مانند انواع توت‌ها (berries)، چای و شراب قرمز می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۲۸ درصد کاهش دهد. 

به گزارش گاردین، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تعداد افراد مبتلا به بیماری زوال عقل در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر می‌شود و به ۱۵۳ میلیون نفر خواهد رسید؛ آنچه برای سیستم‌های سلامت جهانی و مراقبت اجتماعی تهدیدی رو‌به‌افزایش محسوب می‌شود.

سن و ژنتیک همچنان بزرگ‌ترین عوامل خطرند، اما کارشناسان می‌گویند تقریبا نیمی از موارد زوال عقل قابل‌پیشگیری یا به‌تاخیرانداختن‌اند و شواهد روبه‌افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات دانشگاه کویینز بلفاست نشان می‌دهد که افزایش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های غنی از فلاونوئیدها می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا یک‌چهارم کاهش دهد.

به گفته محققان، فلاونوئیدها که عمدتا در مواد غذایی گیاهی یافت می‌شوند، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد‌التهابی و ضد سرطانی فواید بسیاری برای سلامتی دارند. ارتباط این ترکیبات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی و بهبود عملکرد شناختی هم مشخص شده است.

پروفسور آدین کسیدی، محقق ارشد این پژوهش، با اشاره به سرعت افزایش موارد ابتلا به زوال عقل در سراسر جهان، توضیح می‌دهد که این مطالعه به کمک اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های پزشکی بریتانیا (UK Biobank) درباره رژیم غذایی بیش از ۱۲۰ هزار بزرگسال بین ۴۰ تا ۷۰ سال انجام شده است. 

نتایج نشان می‌دهد که مصرف شش وعده اضافی غذاها و نوشیدنی‌های غنی از فلاونوئید در روز، به‌ویژه انواع توت‌ها، چای و شراب قرمز، با کاهش ۲۸ درصدی خطر زوال عقل مرتبط بود. این نتایج به‌ویژه در افرادی که از نظر ژنتیکی بیشتر در خطر بودند و همچنین در کسانی که علائم افسردگی داشتند، مشهودتر بود.

محققان اشاره می‌کنند که از آنجا که در حال حاضر برای زوال عقل هیچ درمان مشخصی وجود ندارد، مداخلات پیشگیرانه برای بهبود سلامتی و کیفیت زندگی که کاهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی را نیز به همراه دارد، باید اولویت اصلی متولیان بهداشت عمومی باشد. 

گزارشی از کمیسیون لانست (Lancet) درباره زوال عقل نشان می‌دهد که پرداختن به ۱۴ عامل خطر اصلاح‌پذیر می‌تواند تا ۴۵ درصد از زوال عقل پیشگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد. دو عامل که اخیرا اعلام شده‌اند عبارت‌اند از کلسترول بد یا ال‌دی‌ال در میانسالی (۷ درصد) و ضعف بینایی درمان‌نشده در سنین بالا (۲ درصد). این عوامل در کنار ۱۲ عامل قبلی شامل تحصیلات پایین، کم‌شنوایی، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، چاقی، افسردگی، فعالیت فیزیکی کم، دیابت، مصرف زیاد الکل، آسیب مغزی، آلودگی هوا و انزوای اجتماعی قرار می‌گیرند.

بیشتر از بهداشت و درمان