هشدار سفیر عربستان در لندن: خاورمیانه از دهه ۱۹۷۰ هیچگاه تا این حد به جنگ منطقه‌ای نزدیک نبوده است

مقام سابق اطلاعاتی در اسرائیل گفت این کشور با عملیات اخیر خواست هشدار آخر را به حزب‌الله بدهد

شاهزاده خالد بن بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در انگلستان-اسکای‌نیوز

سفیر عربستان سعودی در انگلستان هشدار داد که خاورمیانه از دهه ۱۹۷۰ تاکنون هیچگاه تا این حد به جنگ گسترده منطقه‌ای نزدیک نبوده است.

شاهزاده خالد بن بندر آل سعود در گفت‌وگو با یلدا حکیم، خبرنگار اسکای‌نیوز توضیح داد که وضعیت فعلی پس از افزایش تنش‌های میان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش با اسرائیل، «در میدان جنگ فقط بدتر می شود و زمان آن فرا رسیده است تا تلاش‌های جدیدی برای توقف دائمی جنگ در مکان‌هایی پرتنش مانند غزه انجام دهیم.»

سفیر عربستان سعودی در انگلستان همچنین هشدار داد که خاورمیانه هیچ‌گاه در ۵۰ سال گذشته این‌چنین به آغاز یک جنگ منطقه‌ای نبوده است و سپس افزود: «دوست دارم خوشبین باشم، اما خوشبینی در چنین شرایطی سخت است. وضعیت دائما بدتر و بدتر می‌شود و این بر عهده اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش انجام دهند. دعوای اسرائیل و فلسطین بر مردم سراسر جهان تاثیر می‌گذارد و چه بخواهند و چه نخواهند، در قبال حفظ امنیت جهان مسئولیت دارند.»

او در ادامه تاکید کرد که اگر درگیری‌ها و جنگ شلعه‌ور شده در خاورمیانه به نقاط دیگر جهان هم افزایش یابد، آن وقت سایر مقامات کشورهای دیگر خود را بابت عدم تلاش برای پایان دادن به تنش‌های فعلی در این زمان سرزنش خواهند کرد.

به گزارش اسکای‌نیوز، این هشدارها پس از آن بیان می‌شود که وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد این کشور «مرحله جدیدی از جنگ» را با حرکت نیروهایش به سمت مرزهای شمالی این کشور با هدف آغاز حملاتی گسترده‌تر به منافع حزب الله لبنان آغاز کرده است.

طی دو روز گذشته هم ده‌ها تن از اعضای گروه شبه‌نظامی لبنانی و مورد حمایت ایران، پس از انفجار دستگاه‌های الکترونیکی‌شان مانند پیجرها و بی‌سیم‌های دستی کشته شده‌اند. با وجود آن‌که اسرائیل هنوز دخالت مستقیم خود در این حملات را تایید یا تکذیب نکرده است، اما بسیاری از مقامات جهانی، مانند دبیر کل سازمان ملل حدس می‌زنند که این «اقدام مخفیانه اسرائیل» می‌تواند مقدمه حمله جدی‌تر نتانیاهو به لبنان باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایال پینکو، مقام ارشد سابق اطلاعاتی اسرائیل نیز در گفت‌وگو با با یلدا حکیم، خبرنگار اسکای‌نیوز گفت که افنجار پیجرها و بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه «تیر هشدار» از سوی ارتش اسرائیل بوده است.

او افزود که این انفجارها «حرکت تاکتیکی بسیار موفق» بود، اگرچه مدعی شد که نمی‌داند آیا اسرائیل واقعا مسئول این حمله بوده است یا خیر. او گفت: «چه اسرائیل پشت پرده بوده باشد یا نباشد، شیوه‌ای که این عملیات انجام شد، راهی است برای گفتن یا علامت دادن اینکه «بیایید در همین‌جا جنگ را متوقف کنیم، ما می‌توانیم به شما نفوذ کنیم اما بیایید در همین‌جا متوقفش کنیم» تا بگوید جنگ بیشتر را با حزب‌الله و جمهوری اسلامی نمی‌خواهد.

تاکنون در مجموع ۳۷ نفر بر اثر انفجار دستگاه‌های پیجر و بی‌سیم اعضای حزب‌الله کشته شدند و حزب‌الله نیز وعده داده است که انتقام این عملیات را از اسرائیل خواهد گرفت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت ایالات متحده هنوز در حال ارزیابی این است که چگونه حملات در لبنان می‌تواند بر تلاش‌ها برای مذاکرات آتش بس در جنگ اسرائیل و حماس تاثیر بگذارد.

بیشتر از جهان