انفجارهای بهت‌برانگیز لبنان؛ نوآوری‌های اسرائیل در حملات ادامه دارد

موساد در دهه‌های اخیر دائما نوع و جزئیات برنامه‌های نظامی‌اش را تغییر داده است

انتقال یکی از کشته‌های حزب‌الله بر اثر انفجار بی‌سیم‌ها در لبنان‌، ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴‌ــ رویترز

حملات ۴۸ ساعت گذشته اسرائیل به اعضای حزب‌الله لبنان موجب شد بسیاری از این نیروها که تا پیش از این مخفیانه زندگی و تردد می‌کردند، حالا در معرض دید همگان قرار بگیرند و با پر شدن بیمارستان‌های لبنان از عوامل حزب‌الله، حالا موساد برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره نیروهای حزب‌الله فرصتی طلایی به‌ دست آورده است.

اگرچه روش و مقیاس این حمله را که جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان «قتل‌عام» یاد می‌کند، باید «بی‌سابقه» خواند، اسرائیل نه‌تنها دهه‌ها است که این دست ترور‌ها و عملیات خرابکارانه را به اشکال مختلف انجام می‌دهد که در این حوزه مدام باتجربه‌تر هم می‌شود و نوآوری‌هایی بیشتری به خرج می‌دهد.

خبرنگار الجزیره در گزارشی به بررسی مهم‌ترین ترور‌ها و عملیات نظامی موفق اسرائیل در چند دهه اخیر پرداخته است. 

در این گزارش اشاره می‌شود که اسرائیل با وجود خطر احتمالی تشدید تنش‌های منطقه‌ای، همچنان مخالفانش را به روش‌هایی ترور می‌کند که نمونه‌ آن حتی در فیلم‌های سینمایی نیز دیده نشده‌ است. سرویس‌های امنیتی این کشور برای مثال به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران و فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان، در بیروت در تاریخ ۳۱ ژوییه، به فاصله چند ساعت از یکدیگر، می‌پردازند که باعث تاخیری واضح در چشم‌انداز آتش‌بس غزه شد.

فواد شکر، فرمانده حزب‌الله که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، در یک حمله هوایی به منطقه‌ای پرجمعیت در حومه بیروت کشته شد و هنیه و محافظ او نیز در محل اقامتشان در تهران که متعلق به سپاه پاسداران بود، ترور شدند.

نوع سلاح استفاده‌شده برای ترور هنیه در قلب ایران و برد آن مشخص نشد، اما گفته می‌شود پرتابه‌ای که هنیه را کشت، یک موشک ضدتانک کوچک و هدایت‌پذیر بود که از فاصله چند کیلومتری شلیک شد و نمی‌شد با پدافند هوایی آن را ردگیری کرد. با این حال منابع ناشناس در دولت اسرائیل در مصاحبه‌های رسانه‌ای ادعا کردند که از قبل در اتاق اسماعیل هنیه بمب کار گذاشته بودند. برخی مقام‌های حماس هم احتمال دادند که استفاده هنیه از واتس‌اپ یا یک سیم‌کارت ناامن موجب شد عوامل موساد از مختصات دقیق محل اقامت او مطلع شوند.

از سوی دیگر،  محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی، نوامبر ۲۰۲۰ در خودرو در حال حرکت که همسر و محافظانش نیز در آن حضور داشتند، در نزدیکی تهران و در روز روشن، با مسلسل هدایت‌پذیر ماهواره‌ای ترور شد.

طبق گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی و غربی، قطعات این مسلسل یک‌تنی که موساد به ایران قاچاق کرده بود، روی یک وانت‌نیسان‌ پارک‌شده کنار جاده دماوند سوار و نصب شد. مقام‌های ایرانی گفتند که این اسلحه مجهز به فناوری‌ هدف‌گیری هوشمند بود، به‌ طوری که تنها فخری‌زاده را که در صندلی عقب نشسته بود کشت و به همسرش که کنار او بود، آسیبی نرسید. آن وانت نیسان هم پس از ترور فخری‌زاده منفجر شد تا شواهدی به‌ جا نماند.

الجزیره می‌افزاید که طی یک دهه پیش از ترور فخری‌زاده نیز دست‌کم پنج دانشمند هسته‌ای دیگر ایران با هدف تضعیف یا متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ترور شدند؛ برخی از آن‌ها با بمب‌های قابل‌چسباندن به خودرو که موتورسوارانی نقاب‌دار روی خودرو در حال حرکت این دانشمندان هسته‌ای نصب می‌کردند، کشته شدند.

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را در چندین حمله بزرگ خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای این کشور، به‌ویژه تاسیسات زیرزمینی نطنز در اصفهان مسئول می‌داند. در پشت‌ پرده انتشار ویروس استاکس‌نت در ایران در سال ۲۰۱۰ که سیستم‌ها را مختل و سانتریفیوژها را نابود کرد و به برنامه هسته‌ای ایران ضربه بزرگی زد، هم اسرائیل و ایالات متحده قرار داشتند.

در سال‌های گذشته اسرائیل عملیات سایبری مختلفی در داخل ایران انجام داده است؛ از جمله یک حمله سایبری در دسامبر ۲۰۲۳ که موجب شد خدمات‌رسانی اکثر پمپ بنزین‌ها در سراسر ایران مختل شود.

بانک‌ها، بندرها، سیستم‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی جمهوری اسلامی نیز در طول سال‌های اخیر بارها هدف حمله اسرائیل قرار گرفته‌اند.

در اقدامی نادر در سال ۲۰۱۸، اسرائیل ادعا کرد که اوایل دهه ۲۰۰۰ مجموعه اسنادی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را سرقت و با کامیون از مرزهای ایران خارج کرده است. ادعایی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، نیز آن را تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشتارهای هدفمند در لبنان و سوریه

اسرائیل دهه‌ها است که مخالفانش را در لبنان و سوریه، دو کشور همسایه‌اش، از بین می‌برد، منافع جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهد و از برتری هوایی و جت‌های جنگنده یا پهپادهای نظامی برای اجرای عملیات‌های مختلف استفاده می‌کند.

از آغاز جنگ فعلی اسرائیل با حماس در غزه نیز بسیاری از چهره‌های نظامی و سیاسی ارشد ایرانی، فلسطینی و لبنانی کشته شده‌اند؛ از جمله صالح العاروری، مقام ارشد حماس، که اوایل ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله به «ضاحیه» در حومه بیروت کشته شد.

اما پرسروصداترین حمله به سوریه از آغاز جنگ غزه، اوایل آوریل رخ داد؛ زمانی که موشک‌های اسرائیلی یک ساختمان کنسولی متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دمشق را نابود کردند و ۱۶ نفر، از جمله دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران، را کشتند.

جمهوری اسلامی در اقدامی تلافی‌جویانه بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب کرد، اما اسرائیل در پاسخ مجددا با چند کوادکوپتر از داخل ایران به یک پایگاه نظامی سپاه در اصفهان حمله کرد و به سیستم راداری و دفاع موشکی ایران آسیب رساند.

دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل برای اجرای عملیات مختلف، از طریق ماهواره‌ها، پایش هوایی و همچنین شبکه‌ای از عوامل اسرائیلی و محلی در بسیاری از کشورها اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. علاوه بر آن‌، متحدان غربی اسرائیل به‌ویژه ایالات متحده هم دائم برای اسرائیل اطلاعات ارسال می‌کنند.

اسرائیل همچنین سال‌ها با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس، اطلاعات محرمانه مردم، مقام‌های دولتی، روزنامه‌نگاران و شرکت‌های مختلف را استخراج می‌کرد.

سابقه طولانی حملات

قبل از تاسیس کشور اسرائیل هم ترور، بخشی از راهبرد اسرائیل در منطقه بود.

در ژوییه ۱۹۵۶، اسرائیل مصطفی حافظ، سرهنگ دوم ارتش مصر را که فلسطینی‌های آواره را برای اجرای عملیات علیه منافع اسرائیل استخدام می‌کرد، با بمب بسته‌ای کشت.

پس از حملات یک گروه فلسطینی به اعضای تیم اسرائیل در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ که به کشته شدن ۱۱ تن منجر شد، اسرائیل طی ۲۰ سال بعد اعضای این گروه را در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، فرانسه، قبرس، یونان و لبنان هدفمندانه ترور کرد.

برای مثال، علی حسن سلامه که اسرائیلی‌ها معتقد بودند طراح اصلی قتل‌های مونیخ بود، ژانویه ۱۹۷۹ در لبنان، وقتی رادیو ماشینش را روشن کرد، با انفجار یک بمب به قتل رسید. 

گفته می‌شود وادی حداد، رهبر جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، سال ۱۹۷۸ در آلمان شرقی پس از خوردن شکلات‌های سمی کشته شد.

فتحی شقاقی، رهبر و از بنیان‌گذاران جهاد اسلامی فلسطین، نیز سال ۱۹۹۵ مقابل هتلی در مالت هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

یک سال بعد، یحیی عیاش، بمب‌ساز ارشد حماس، با مواد منفجره‌ای که اسرائیل در یک تلفن همراه جاسازی کرده بود، کشته شد.

اکنون نیز اسرائیل و موساد، سازمان جاسوسی این کشور، به منفجر کردن از راه دور و هم‌زمان هزاران دستگاه بی‌سیم و پیجر متهم‌اند که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در لبنان و سوریه به مرگ یا مجروح شدن حدود سه هزار نیروی حزب‌الله لبنان منجر شدند؛ رشته عملیات‌ها و ترورهایی که به نظر می‌رسد با تداوم اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی بر سیاست جنگ و دشمنی با اسرائیل، همچنان ادامه خواهند داشت و گسترده‌تر هم خواهند شد.

بیشتر از جهان