آیا شرکت‌های هواپیمایی آمریکا اسرائیل را تحریم کرده‌اند؟

تصمیم به تعلیق پروازها به تل‌آویو در منزوی‌سازی اسرائیل نقش دارد. پس چرا سه شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکا از پرواز به این کشور خودداری می‌کنند؟

تصویری از فرودگاه اسرائیل‌- AFP

در یک سال گذشته، سه شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکا‌ــ یونایتد ایرلاینز، امریکن ایرلاینز، و دلتا‌ــ پروازهایشان به اسرائیل را تقریبا متوقف و علت این امر را جنگ غزه و تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی‌اش عنوان کرده‌اند. هیچ‌یک از این شرکت‌های هواپیمایی زمان مشخصی برای ازسرگیری پروازها اعلام نکرده‌اند. این موضوع سبب شده است که شرکت هواپیمایی ملی اسرائیل، ال ‌عال، تنها راه پرواز مستقیم میان این کشور و نزدیک‌ترین متحد و شریک اقتصادی‌اش، آمریکا، باشد و قیمت بلیت پرواز اسرائیل‌ـ‌آمریکا به‌شدت افزایش یابد.

جی سالومون در فری‌ پرس می‌نویسد تعلیق پروازهای آمریکا به انزوای اقتصادی و دیپلماتیکی دامن می‌زند که مد نظر رهبران جمهوری اسلامی است. ایال هولاتا، که از سال ۲۰۲۱ ال ۲۰۲۳ مشاور امنیت ملی دو نخست‌وزیر اسرائیل بوده است، گفت: «شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی دارند در زمین ایران بازی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه می‌افزاید که متحدان اسرائیل در واشینگتن هشدار داده‌اند در صورت ادامه این وضعیت، شرکت‌های هواپیمایی آمریکا ممکن است ناخواسته به افزایش فشارهای اقتصادی که جمهوری اسلامی و منتقدان اسرائیل در غرب، اغلب تحت عنوان جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری، تحریم»، دنبال می‌کنند، کمک کنند.

به گفته مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا، تصمیم شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی به تعلیق پروازها به‌ویژه از آن جهت گیج‌کننده است که شماری از شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه، آفریقا، و اروپا به‌رغم تهدیدهای امنیتی موجود، همچنان به تل‌آویو پرواز دارند.

سه شرکت هواپیمایی آمریکا در بیانیه‌های عمومی اعلام کرده‌اند که تصمیمشان در مورد پرواز به اسرائیل فقط به خطرهای امنیتی که جان خدمه و مسافران را تهدید می‌کند مربوط می‌شود. یونایتد ایرلاینز و دلتا پروازهایش به تل‌آویو را در ژوئن از سر گرفتند اما در ماه اوت، به‌دنبال ترور اسماعیل هنیه در تهران، دوباره متوقف شد.

در حال حاضر، دلتا می‌گوید پروازهایش تا ۳۱ اکتبر همچنان در حالت تعلیق باقی خواهد ماند؛ امریکن ایرلاینز مارس ۲۰۲۵ را زمان احتمالی ازسرگیری پروازها اعلام کرده است؛ و یونایتد ایرلاینز می‌گوید خدماتش به اسرائیل تا زمان نامعلوم متوقف شده است.

با وجود این، اظهارنظرهای صریح شماری از اتحادیه‌های کارگری در مخالفت با سفر به اسرائیل نگرانی‌هایی میان اعضای کنگره آمریکا و دولت اسرائیل برانگیخته است که ممکن است سیاست نیز در این ممنوعیت پرواز به اسرائیل دخیل باشد.

در فوریه سال جاری، انجمن مهمانداران آمریکا به شش اتحادیه بزرگ دیگر پیوست و خواستار ممنوعیت رسمی ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل شدند، تا زمانی که نتانیاهو با توافق آتش‌بس با حماس موافقت کند. در بیانیه مشترک آن‌ها آمده بود: «روشن است که دولت اسرائیل به پاسخ شدید و بی‌رحمانه به حملات هولناک ۷ اکتبر ادامه خواهد داد، مگر اینکه وادار به توقف شود.»

با این حال، سایر اتحادیه‌های خطوط هوایی و انجمن‌های صنفی و خلبانان انگیزه سیاسی این تصمیم‌ها را کم‌اهمیت خواندند و به عوامل امنیتی و اقتصادی اشاره کردند.

تعلیق پروازهای آمریکا به اسرائیل به شوک گسترده‌تری که جنگ به اقتصاد اسرائیل وارد کرده، دامن زده است.

از حمله ۷ اکتبر به این‌سو، جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه به‌صراحت اعلام کرده‌اند که هدفشان محدودسازی تجارت بین‌المللی و عبورومرور مسافری به مقصد و از مبدا اسرائیل است، اقدامی که هم باعث ضربه اقتصادی به اسرائیل می‌شود و هم فشار روانی به مردم این کشور وارد می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی ۳ ژوئن به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، نیز با اشاره به این موضوع، از «مهاجرت معکوس» چهار میلیون شهروند اسرائیلی و «گیجی و سردرگمی» مقام‌های اسرائیلی سخن گفت.