افشای رازهای عملیات پیجرها و ترورهای موفق اسرائیل از زبان ماموران موساد و شین‌بت

«این نوع عملیات از طریق استخدام و خرید نزدیکان سوژه‌های ترور برای جاسازی بمب صورت می‌گیرد»

طرح گرافیگی نشریه تلگراف با موضوع جاسوسی و عملیات ترور نیروهای اسرائیلی

گروهی از افسران سابق موساد، شین‌بت و ارتش اسرائیل از ایده‌پردازی‌ها و خلاقیت‌های به‌کار گرفته‌شده در موساد برای اجرای عملیات‌ برون‌مرزی در کشورهای دیگر می‌گویند و ادعا می‌کنند که تنها سه سازمان اطلاعاتی موساد، سیا و ام‌آی‌۶ قادرند «چنین عملیات دیوانه‌واری» انجام دهند.

انفجار پیجرها و بیسیم‌های نیروهای حزب‌الله لبنان در ۴۸ ساعت گذشته که به کشته شدن دست‌کم ۳۷ نفر و مجروح شدن حدود سه هزار نفر منجر شد، شبیه به داستان‌ جاسوسی ترسناک و به قدری باورنکردنی است که تاکنون سناریویی مشابه آن برای هیچ فیلمی نوشته نشده است.

به گزارش تلگراف، ‌اسرائیلی‌ها مانند کا.گ.ب شوروی، سازمان سیا در آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا در دوران اوج جنگ سرد، به دلیل نبوغی که در طول جنگ‌های چند دهه‌‌ای نشان داده و راه‌های غیرمنتظره‌ای و محرمانه‌ای که برای رسیدن به اهدافشان پیدا کرده‌اند، شهرت یافته‌اند، اما جدیدترین عملیات آن‌ها در لبنان، حتی از بالاترین براوردها در مورد توانایی موساد، نیز فراتر بود.

جاناتان اسپایر، یکی از افسران سابق واحد ۸۱، از یگان‌های سری سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با این روزنامه بریتانیایی، درباره عملیات اخیر در لبنان توضیح داد: «همه‌چیز با شناسایی یک فرصت شروع می‌شود که این فرصت، درخواست حزب‌الله برای خرید پیجر بود. آن‌ها می‌خواستند استفاده موبایل را کنار بگذارند تا دیگر قابل هک و ردیابی نباشند. اما پیجر دستگاهی است که موساد به‌راحتی می‌تواند آن را کنترل کند و هر پیامی را که می‌خواهد از طریق آن منتقل کند. بنابراین وقتی دستور سفارش پیجرها را دیدند، گفتند بسیار خب؛ ما حالا فرصت داریم هر چیزی که می‌خواهیم، داخل آن پیجرها قرار دهیم.»

او در ادامه تحلیلش درباره جزئیات عملیات دو روز گذشته موساد در لبنان و سوریه، افزود که این سازمان اطلاعاتی می‌دانست آن پیجرها از کارخانه‌ای در مجارستان بیرون آمده‌اند. از آنجا که زمان خروج محصولات از کارخانه تا رسیدن به دست نیروی حزب‌الله، مراحل گمرگی و قاچاق فراوانی وجود دارد، موساد موفق شد وارد عمل شود و چند روز تاخیر در ارسال محموله به منظور تعبیه مواد انفجاری داخل پیجرها و بی‌سیم‌ها را با بهانه‌های گمرکی توجیه کرد. به همین دلیل شرکت اروپایی تولیدکننده پیجرها احتمالا کاملا بی‌گناه است.

جاناتان اسپایر در پاسخ به سوال که «چگونه در دستگاه‌ها بمب‌ کار می‌گذارید؟» پاسخ داد: «دو راه وجود دارد؛ اساسا شما طرح‌ها و نقشه‌‌های دستگاه را می‌گیرید. آن‌ها را به‌راحتی می‌توان تهیه کرد یا از بازار آزاد خرید. سپس چند هفته فرصت دارید ببینید چگونه آن را باز کنید، تغییر دهید و چگونه آن را ببندید.»

افسر سابق واحد ۸۱ اسرائیل این نظریه را که ممکن است پیجرها در نتیجه هک از راه دور افسران اطلاعاتی اسرائیل منفجر شده باشند و با داغ کردن بیش از حد باتری آن‌ها به حاملان آسیب رسانده باشند، کاملا رد می‌کند و می‌گوید یک ماده منفجره را می‌توان در هر وسیله‌ای پنهان کرد.

او درباره یک احتمال دیگر برای رسیدن محموله‌های مدنظر موساد به حزب‌الله گفت:‌ «در چنین سناریوهایی، اگر ثابت شود که دسترسی به دستگاه اصلی برای تحویل به هدف موردنظر برای ترور بسیار دشوار است، شما آن را کپی می‌کنید و نسخه‌های جعلی را جایگزین اصلی‌ها خواهید کرد. یکی‌یکی باید مطمئن شویم که این دستگاه‌های جدید ما هستند که تحویل داده می‌شوند و این امکان‌پذیر است. زیرا می‌توانیم همه‌چیز را، از جمله شماره سریال دستگاه یا بسته‌بندی را کپی کنیم. با چند هزار واحد می‌توانید یک پالت حمل‌ونقل را با پالت دیگر تعویض کنید. چه کسی از آن پالت‌ها مراقبت می‌کند؟ فکر می‌کنید یک نفر نیروی حزب‌الله تمام طول مسیر آن را همراهی می‌کرد؟ نخیر.»

جاناتان اسپایر در ادامه تایید کرد که به نظر می‌رسد از ماده منفجره PETN (پنتا اریتریتول تترانیترات) در عملیات اخیر لبنان استفاده شده باشد که سگ‌های موادیاب نیز به‌سختی قادرند این ماده منفجره را تشخیص دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر آونر آبراهام، مامور سابق موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل که ۲۸ سال در این نهاد اطلاعاتی فعالیت کرده است و اکنون به فیلم‌های هالیوودی درباره تاریخ موساد مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «این واقعیت که ما اسرائیلی‌ها از نتایج چنین حملاتی بهره‌مند می‌شویم، به معنای این نیست که حتما ما پشت این حملات باشیم. اما مشکل این است که اجرای عملیاتی چنین جذاب، خلاقانه و غیرمنتظره فقط در توان سیا، ام‌آی‌۶ و موساد است. برای انجام دادن این کارهای دیوانه‌وار، شما حتما به حمایت یک دولت، ارتباطات زیاد و پول نیاز دارید.»

آبراهام پس از خدمت سربازی به خدمت موساد درآمد. او درباره شغل سابقش می‌گوید: «این شغل در اسرائیل اعتبار بالایی دارد، اما شما حتی به والدینتان هم نمی‌توانید بگویید که افسر موسادید. این فیلم جیمز باند نیست، شما یک زندگی بسیار خاکستری خواهید داشت.»

به گفته او، موساد در مقایسه با سایر سازمان‌های جاسوسی ملی در کشورهای دیگر جهان، دو قدرت کلیدی دارد. اولین اینکه یهودیان ساکن اسرائیل از سراسر جهان به این کشور آمده‌اند. آن‌ها در مکان‌های مختلف بزرگ شده‌اند، ظاهر متفاوتی دارند و می‌توانند به زبان‌های مختلفی صحبت کنند. خانواده آونر آبراهام هم از عراق به اسرائیل رفتند و در نتیجه او به دلیل توانایی صحبت به عربی و شباهت ظاهری با اعراب و عراقی‌ها، مدتی مامور مخفی موساد در لبنان بود.

بررسی عملیات دهه‌های اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که برخلاف تصور مقام‌های حزب‌الله درباره خطر تلفن‌های همراه و امکان تبدیل شدن آن به ماده‌ای منفجره از راه دور، موساد بارها از طریق خرید افراد نزدیک به سوژه‌های ترور و جاسازی مواد منفجره در لوازم شخصی این افراد توانسته‌ است آن‌ها را بکشد.

مثلا سال ۱۹۷۲، ماموران موساد به دنبال انتقام از قتل‌های المپیک مونیخ، به آپارتمانی در پاریس که محمود همشری، نماینده سازمان آزادی‌بخش فلسطین، آنجا زندگی می‌کرد نفوذ کردند. زمانی که او در حال مصاحبه با یک مامور بود که وانمود می‌کرد روزنامه‌نگاری ایتالیایی است، ماموران دیگر پایه تلفن او را با مواد منفجره جایگزین کردند. سپس ۸ دسامبر با او تماس گرفتند و پس از اینکه مطمئن شدند او آنجا است، بمب را منفجر کردند. او هرگز از جراحات انفجار نجات نیافت و یک ماه بعد درگذشت.

یا سال ۱۹۹۶ هم شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، یحیی عیاش، متخصص سازنده بمب در گروه حماس، را با استفاده از یک تلفن همراه بمب‌گذاری‌شده ترور کرد. آن‌ها کمیل حمد، عموی اسامه حمد، دوست دوران کودکی عیاش را متقاعد کردند که برای شین‌بت کار کند، زیرا می‌دانستند که عیاش اغلب تلفن‌های اسامه را قرض می‌گیرد. در نتیجه تلفن‌های کمیل دستکاری شد و او آن تلفن‌ها را به اسامه داد.  زمانی که هواپیمای جاسوسی اسرائیل مکالمه یحیی عیاش را دریافت کرد، شین‌بت هم فورا دستگاه را منفجر کرد و عیاش را کشت.

آمیت آسا که در جریان این ترور در سال ۱۹۹۶ در شین‌بت خدمت می‌کرد، به تلگراف می‌گوید: «اسرائیل مدتی طولانی دنبال او بود و برنامه‌ریزی این عملیات ماه‌ها طول کشید. این یک عملیات بسیار بزرگ بود و شما در آن فقط منتظر لحظه مناسبید. همه شب و روز کار می‌کنند و نمی‌خوابند. این یک موفقیت منحصر‌به‌فرد بود و احساس آرامش می‌داد، نه شادی. خط خوردن نام این تروریست از فهرست مایه آرامش بود، زیرا او اسرائیلی‌های زیادی را می‌کشت و ما فقط یک نفر را کشتیم.»

جاناتان اسپایر، افسر سابق واحد ۸۱ ارتش اسرائیل، هم با اشاره به عملیات ترور عماد مغنیه، مرد شماره ۲ حزب‌الله لبنان، توضیح داد نیروهای استخدام‌شده در سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به‌طور فیزیکی در موفقیت این نوع عملیات نقش پررنگی دارند. به‌طور مثال مغنیه با استخدام یک تعمیرکار خودرو و جاسازی بمب در خودرو او ترور شد.

او افزود: «اولین جذابیت این نوع عملیات این است که هیچ اثر انگشتی به جا نمی‌گذارد. همه به نوعی می‌دانند که چه کسی مسئول بوده است، اما هیچ امضای آشکاری وجود ندارد که بتوان گفت این یک اقدام جنگی بود. ثانیا از این جهت که این نوع عملیات جان غیرنظامیان یا نیروهای اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد، هم اهمیت دارد.»

بیشتر از