تاکید فرمانده ارتش اسرائیل بر ادامه حملات به لبنان: «حزب‌الله باید درس بگیرد»

ارتش اسرائیل از صبح دوشنبه پنجمین دور حملات هوایی گسترده را علیه حزب‌الله، به‌ویژه در جنوب لبنان و مناطقی دورتر از مرز آغاز کرد

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل، روز یکشنبه تاکید کرد که حمله به این گروه شبه‌نظامی ادامه می‌یابد «تا زمانی که حزب‌الله بفهمد هیچ مانعی وجود ندارد که ده‌ها هزار اسرائیلی پس از یک سال آوارگی به خانه‌هایشان در شمال بازگردند».

به گزارش تایمز اسرائیل، هالوی در یک بیانیه ویدیویی حمله روز جمعه به بیروت را که به کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد حزب‌الله و دیگر رهبران این گروه منجر شد، ستود و به شهروندان اسرائیل قول داد ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگرداند.

هالوی تصریح کرد که کشته شدن ابراهیم عقیل گروه حزب‌الله را «تکان می‌دهد» و یادآور شد که رهبران حزب‌الله «مسئول قتل بسیاری از اسرائیلی‌ها از جمله سربازان در طول سال‌های گذشته‌اند».

رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل ادامه داد: «رهبران گروه تروریستی حزب‌الله در حال برنامه‌ریزی بودند که چگونه حمله بعدی را انجام دهند و چگونه به اسرائیل نفوذ کنند. در حالی که آن‌ها برای بررسی این موضوع دور هم جمع شده بودند، حمله ما به بیروت یک پیام روشن به حزب‌الله ارسال کرد؛ اینکه ما می‌توانیم به هر کسی که شهروندانمان را تهدید کند، دسترسی داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه، با اشاره به اینکه جنگنده‌های ارتش اسرائیل در چند روز گذشته «صدها پایگاه تروریستی در لبنان» را هدف قرار دادند، گفت: «بهایی که حزب‌الله می‌پردازد، سنگین‌تر شده است و حملات ما ادامه دارد. ما ساکنان شمال اسرائیل را با خیال راحت به خانه‌هایشان برمی‌گردانیم و اگر حزب‌الله هنوز این را درک نکرده باشد، ضربه‌ای دیگر خواهد خورد.»

فرمانده ارتش اسرائیل تاکید کرد اسرائیل «توانمندی‌های بسیار بیشتری» هم دارد که «هنوز آن‌ها را فعال نکرده است».

ارتش اسرائیل از صبح دوشنبه پنجمین دور حملات هوایی گسترده را علیه حزب‌الله، به‌ویژه در جنوب لبنان و مناطقی دورتر از مرز (نسبت به موارد قبلی) آغاز و با استفاده از ده‌ها جت جنگنده از تمامی اسکادران‌های نیروی هوایی این کشور به بیش از ۱۵۰ هدف حمله کرد.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، برای اولین بار هشداری گسترده خطاب به عموم ساکنان جنوب لبنان صادر کرد و از آنان خواست از خانه‌ها و ساختمان‌های غیرنظامی که آنجا زندگی می‌کنند و حزب‌الله راکت‌هایش را در آن مناطق ذخیره کرده است،‌ دور شوند.

در روزهای گذشته صدها هزار غیرنظامی جنوب لبنان و مناطقی را که ارتش اسرائیل از چند ماه قبل به آن‌ها حمله کرده است، تخلیه کردند، با این حال هاگاری به کسانی که هنوز در آن مناطق زندگی می‌کنند، هشدار جدی داد. این دستور مانند تخلیه غزه نبود، زیرا هاگاری اعلام نکرد که ارتش اسرائیل زمینی به لبنان حمله خواهد کرد، بلکه به نظر می‌رسد قرار است حملات هوایی با شدت بیشتری نسبت به گذشته انجام شوند.

هفته گذشته، کابینه امنیتی اسرائیل اهداف رسمی خود را برای جنگ جاری با حماس در غزه به‌روزرسانی کرد. یکی از اهداف اجازه دادن به ساکنان شمال برای بازگشت ایمن به خانه‌هایشان پس از آوارگی به دلیل حملات حزب‌الله از اکتبر گذشته تعیین شده است.

پس از حملات هوایی گسترده‌ ارتش اسرائیل به اهداف حزب‌الله، این گروه لبنانی نیز بامداد یکشنبه حدود ۸۵ موشک به عمق شمال اسرائیل شلیک کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در واکنش، تاکید کرد که «هفته گذشته سخت‌ترین هفته در تاریخ حزب‌الله بود». او همچنین از حمله به بیروت که به کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد حزب‌الله منجر شد، تمجید کرد.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، روز یکشنبه در مراسم تشییع ابراهیم عقیل در بیروت گفت که این گروه به مرحله جدیدی از نبرد با اسرائیل وارد شده است. از این رو پیش‌بینی می‌شود که حزب‌الله موشک‌هایی را به مناطقی دورتر در عمق‌ خاک اسرائیل شلیک کند.

در گزارش یکشنبه کانال ۱۲ اسرائيل هم منابع امنیتی اشاره کردند که حزب‌الله ممکن است به‌زودی موشک‌های بیشتری به سمت اسرائیل پرتاب کند. این گزارش افزود که حزب‌الله هنوز از موشک‌های دقیق موجود در زرادخانه‌اش استفاده نکرده است، زیرا بیم آن می‌رفت که ۱۱ ماه حملات فرامرزی با ادعای حمایت از غزه، به جنگی همه‌جانبه با اسرائیل منجر شود.

در این گزارش به نقل از یک منبع ناشناس آمده است که گالانت، هالوی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد راهبرد فعلی یعنی افزایش تدریجی فشار بر حزب‌الله که خطرات خود را دارد اما از ایجاد یک جنگ تمام‌عیار اجتناب می‌کند، توافق دارند.

بر اساس این گزارش، برخی مقام‌های اسرائیلی حمله زمینی به لبنان و شلیک‌های بیشتر به بیروت به منظور بازگرداندن امنیت به مرزهای شمالی را خواستار شده‌اند. گفته می‌شود کابینه امنیتی اسرائیل قرار است ساعت ۱۹ دوشنبه برای بررسی پیشنهادها تشکیل جلسه دهد.

بیشتر از جهان