در چهار روز پایانی تابستان ۱۷۹ ایرانی در تصادف‌های جاده‌ای جان باختند

سهم خودروهای بی‌کیفیت داخلی در وقوع تصادف‌های جاده‌ای بیش از ۵۰ درصد است

صحنه تصادف خودرو پراید در جاده قوچان‌ــ باشگاه خبرنگاران جوان

داده‌های آماری پلیس راه ایران از تصادف‌های جاده‌ای نشان می‌دهد که تنها در چهار روز پایانی این تابستان، ۱۷۹ نفر در پی وقوع ۱۴۱ تصادف جان باختند. به عبارت دیگر، در روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۳، روزانه دست‌کم ۴۵ نفر در تصادف‌های جاده‌ای فوت کرده‌ و صدها نفر نیز مصدوم یا دچار معلولیت شده‌اند.

بر اساس گزارش سایت ایمنی راه و حمل‌ونقل، طی چهار ماه ابتدایی سال جاری، یک هزار و ۵۵۹ نفر در تصادف‌های درون‌شهری فوت کردند. تعداد جان‌باختگان تصادف‌های بین‌شهری در همین بازه زمانی چهار هزار و ۳۷۳ نفر بود و ۳۳۰ نفر هم در حوادث رانندگی جاده‌های روستایی کشته شدند. در مجموع شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی از فروردین تا پایان مرداد ۱۴۰۳ شش هزار و ۲۶۲ نفر بود.

آمار تفکیکی این گزارش نیز حاکی از آن است که حوادث رانندگی در ماه‌هایی که روزهای تعطیل بیشتری داشته‌اند، افزایش یافته است. همچنین شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی جاده‌ای از شمار فوت‌شدگان حوادث رانندگی درون‌شهری بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، پیش‌تر ضمن اشاره به سهم ۵۱ درصدی خودروهای داخلی، به‌خصوص پراید و پژو، در آمار تصادف‌ها گفته بود که وقتی شرکت‌های خودروساز داخلی کیفیت و ایمنی را ارتقا نمی‌دهند، باید آمار بالای تصادف‌ها را بپذیریم.

به گفته پلیس راهور فراجا، استحکام بدنه و ستون‌های محکم خودرو، کمربند ایمنی مناسب، کیسه هوا و دیگر موارد ایمنی هنگام ساخت خودرو می‌تواند در صورت وقوع حادثه رانندگی، خسارت‌های جانی و مالی را کاهش دهد، اما خودروهای داخلی هیچ‌یک از این‌ها را ندارند.

رئیس پلیس راهور فراجا به ناامن و غیراستاندارد بودن جاده‌ها و سهم ۲۰ درصدی‌ آن‌ها در وقوع تصادف‌ها نیز اشاره کرد و افزود: «راه امن و خودرو ایمن هم پیش از حادثه و هم پس از حادثه، می‌توانند حافظ جان انسان‌ها باشند و خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی را به حداقل برسانند.»

بر مبنای گزارشی که سال ۱۴۰۱ در وزارت راه و شهرسازی تهیه شد، در هر ۱۱.۲ کیلومتر جاده‌های ایران یک حادثه رانندگی منجر به مرگ اتفاق می‌افتد. این گزارش آشکار می‌کند که سه هزار و ۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در ایران وجود دارد که طبق اعلام پلیس راه، از این تعداد هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و یک هزار و ۸۰۰ نقطه نیز مستعد تصادف‌اند.

گزارش‌های آماری پلیس راهور در حدود یک دهه اخیر نشان می‌دهد که حدود ۶۳ درصد تصادف‌ها در ۳۰ کیلومتری اول خارج شهرها رخ می‌دهند و ۵۱ درصد این تصادف‌ها نیز منجر به فوت می‌شوند.

روزنامه پیام ما در گزارشی با عنوان «سفر مرگ»، به بررسی حوادث رانندگی در ایران پرداخت و نوشت که سالانه حدود ۱۱ هزار نفر در اثر حوادث رانندگی در ایران دچار نوعی از معلولیت می‌شوند.

سیاوش محبی، جانشین فرمانده پلیس راه جمهوری اسلامی، در شهریور ۱۴۰۳ آمار مصدومان حوادث رانندگی را به‌طور متوسط روزانه هزار نفر اعلام کرده و گفته بود که از این میان، دست‌کم ۱۰۰ نفر دچار معلولیت می‌شوند و بالغ بر ۲۰۰ خانواده نیز در پی پیامدهای ناشی از سوانح رانندگی با کاهش شدید درآمد مواجه و حتی فقیر می‌شوند.

سیاوش محبی آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲ را هم بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «علاوه بر عامل انسانی، برخی خودروها کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌های جاده‌ای نیز مناسب نیست.»

آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهند که در ۴۵ درصد حوادث رانندگی، یکی از سه وسیله نقلیه پراید، پژو ۴۰۵ و موتورسیکلت نقش دارند.