جانشین احتمالی حسن نصرالله چه کسی خواهد بود؟

هاشم صفی‌الدین، مرد شماره دو حزب‌الله لبنان در زمان فرماندهی حسن نصرالله، روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد

پس از آن که ارتش اسرائیل خبر کشته شدن حسن نصرالله، فرمانده حزب‌الله لبنان، بر اثر حملات هوایی روز جمعه به بیروت را تایید کرد،‌ گمانه‌زنی‌ها درباره این که چه کسی جانشینی او را برعهده خواهد گرفت آغاز شد.

رسانه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت با انتشار خبری نوشت که احتمال زیادی داده می‌شود هاشم صفی‌الدین، مرد شماره دو حزب‌الله لبنان در زمان فرماندهی حسن نصرالله که روابط نزدیکی نیز با جمهوری اسلامی ایران دارد، رهبری این گروه شبه‌نظامی را بر عهده بگیرد.

به نوشته این رسانه، هاشم صفی‌الدین تاکنون بر سیستم آموزشی و امور مالی حزب‌الله لبنان از جمله سرمایه‌گذاری این گروه برای «تامین مالی فعالیت‌های تروریستی» نظارت داشته است. او از سال ۲۰۱۷ در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر نوشته رسانه‌های اسرائیلی، هاشم صفی‌الدین که رئیس شورای اجرایی حزب‌الله بوده، از حمله روز جمعه اسرائیل به پناهگاه زیرزمینی حزب‌الله جان سالم به در برده است.

هاشم صفی‌الدین که روحانی شیعه است و دروس حوزوی‌اش را در قم خوانده، نسبت فامیلی با سید حسن نصرالله دارد و پسرخاله او است.

در ژوئن ۲۰۲۰ اعلام شد که زینب سلیمانی، فرزند قاسم سلیمانی، با رضا صفی‌الدین، پسر هاشم صفی‌الدین، ازدواج کرده است. هاشم صفی‌الدین در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در تهران نیز شرکت کرده بود.

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در جنوب لبنان در خانواده‌ای سرشناس در منطقه به دنیا آمد. او در دهه ۱۹۸۰ به همراه خویشاوند خود حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی راهی شهر قم شد. در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین از اعضای شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.  در سال ۱۹۹۴، نصرالله، هاشم صفی‌الدین را به عنوان رئیس منطقه بیروت حزب‌الله منصوب کرد.  او سپس در سال ۱۹۹۵ ریاست شورای جهاد را که مسئول فعالیت‌های نظامی حزب‌الله بود بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۸، صفی‌الدین به عنوان مسئول شورای اجرایی ارتقا یافت.

هاشم صفی‌الدین از بسیاری جهات از جمله ظاهر و نحوه صحبت کردنش به حسن نصرالله شباهت دارد. طی سال‌های گذشته، موقعیت صفی‌الدین در درون گروه شبه‌نظامی حزب‌الله به لطف روابط نزدیکش با رهبری جمهوری اسلامی ایران، به دلیل تحصیل در قم و ارتباط با مقامات ارشد تهران، تقویت شد. سپس ازدواج پسرش با دختر قاسم سلیمانی موقعیتش را تقویت و او را به گزینه طبیعی جانشینی نصرالله تبدیل کرد.

بر اساس برخی از گزارش‌ها، عبدالله صفی‌الدین، برادر هاشم صفی‌الدین سال‌ها به عنوان نماینده حزب‌الله لبنان در ایران حضور داشته است.

او یکی از اصلی‌ترین متهمان پرونده قاچاق کوکائین به آمریکا، اروپا و خاورمیانه، موسوم به پرونده «کاساندرا» بوده است. پرونده کاساندرا که از سال ۲۰۰۸ میلادی در آمریکا گشوده شده، مربوط به دو مسیر بزرگ قاچاق کوکائین و شناسایی پشت پرده‌های آن است. مقام‌های اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا معتقدند که عبدالله صفی‌الدین مشهور به «روح»، پشت پرده این دو مسیر بزرگ قاچاق کوکائین بوده و بخشی از تشکیلات آن با استفاده از امکانات مالی و لجستیکی حزب‌الله لبنان در ونزوئلا و اروپای غربی مستقر شده است.

بیشتر از جهان