حملات پیاپی اسرائيل به بیروت؛ ارتش اسرائیل: نصرالله را کشتیم

منابع نزدیک به حزب‌الله گفته‌اند که پس از حمله اسرائیل حسن نصرالله دیگر در دسترس نبوده است

ارتش اسرائیل که اواخر روز جمعه با چند حمله هوایی به لبنان اعلام کرد مرکز فرماندهی حزب‌الله در بیروت را هدف قرار داده است، همچنان به این حملات ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، موجی از حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در اوایل روز شنبه نیز رخ داد.

شاهدان عینی قبل از سحرگاه روز شنبه اعلام کردند که صدای بیش از ۲۰ حمله هوایی را شنیده‌اند. هزاران لبنانی با ترک خانه‌هایشان در حومه جنوبی، در میدان‌های شهر، پارک‌ها و پیاده‌روها در مرکز بیروت و مناطق ساحلی تجمع کردند.

در مقابل نیز ارتش اسرائیل اوایل روز شنبه اعلام کرد که حدود ۱۰ پرتابه از لبنان وارد خاک اسرائیل شده و برخی از آن‌ها رهگیری شده است. در بیانیه ارتش اسرائیل به این پرتابه‌ها اشاره بیشتری نشده است.

این خبر به روز می‌شود....

 

ارتش اسرائیل: عملیات کشتن نصرالله با اسم رمز «نظم جدید» اجرا شد

ارتش اسرائیل می‌گوید عملیات ارتش اسرائیل برای ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، «نظم جدید» نامیده شد.

ارتش اسرائیل تصاویری از مرکز فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل در لحظه صدور فرمان حملات هوایی روز گذشته به بیروت منتشر کرد.

عکس: ارتش اسرائیل

فرمانده ارتش اسرائیل: هر کسی که تهدیمان کند را هدف قرار می‌دهیم

هرتزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل پس از اعلام خبر رسمی کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله، گفت که اسرائیل به حساب هر کسی که این کشور و شهروندانش را تهدید کند، می رسد:

«این (کشتن نصرالله) آخرین ابزار در اختیار ما نیست. این یک پیام ساده است برای هر کسی که شهروندان اسرائیل را تهدید می کند: ما می‌دانیم چگونه به حساب شما برسیم.»

اسرائیل: نصرالله را کشتیم

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که حسن نصرالله در حمله روز جمعه به بیروت کشته شده است. در این بیانیه آمده است که علی کرکی، نفر اصلی ساختار نظامی حزب‌الله و فرمانده جبهه موسوم به جبهه جنوبی نیز به همراه سایر فرماندهان این گروه کشته شده است.

نصرالله در جلسه‌ای که در مقر اصلی حزب الله در حومه جنوبی بیروت، یکی از پایگاه های حزب الله موسوم به ضاحیه، حضور داشت و در همان‌جا هدف قرار گرفت.

ارتش اسرائیل می گوید که این مقر زیرزمینی، زیر ساختمان های مسکونی در ضاحیه است.

ارتش اسرائیل می‌گوید: «این حمله در حالی انجام شد که اعضای ارشد حزب الله در مقر خود بودند و درگیر هماهنگی فعالیت های تروریستی علیه شهروندان اسرائیل بودند.»

ارتش اسرائیل می‌گوید فرمانده حماس در جنوب سوریه کشته شده است

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که شب جمعه احمد محمد فهد، رئیس شبکه حماس در جنوب سوریه را کشته است.

ارتش اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی اکس ادعا کرد که فهد قبل از انجام عملیات دیگری علیه اسرائیل «از بین رفته است».

اخبار متناقض درباره وضعیت حسن نصرالله

حمله بی‌سابقه پنج ساعته پیاپی اسرائیل به لبنان در اوایل روز شنبه پس از حملات روز جمعه، در طول نزدیک به یک سال جنگ با حزب‌الله، شدیدترین تهاجم اسرائیل به بیروت به شمار می‌رود.

اسرائیل می‌گوید که در این موج حملات مرکز فرماندهی حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است. با این حال اخبار متناقضی درباره وضعیت حسن نصرالله منتشر شده است و حزب‌الله و ارتش اسرائیل زنده بودن یا کشته شدن او را تایید یا رد نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، یک منبع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده است که پس از حمله روز جمعه حسن نصرالله دیگر در دسترس نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل نگفته است که آیا قصد داشته به نصرالله حمله کند یا نه، اما یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که فرماندهان ارشد حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند.

این مقام اسرائیلی در پاسخ به این سوال که آیا حمله روز جمعه منجر به کشته شدن نصرالله شده است، به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم خیلی زود است که در این باره اظهارنظر کنیم، اما در نظر داشته باشید که گاهی اوقات آن‌ها این واقعیت را که ما موفق بوده‌ایم پنهان می‌کنند.»

پیش‌تر یک منبع نزدیک به حزب‌الله به رویترز گفته بود که فرمانده حزب‌الله لبنان زنده است. خبرگزاری حکومتی تسنیم هم گزارش داد که او سالم است.

در همین حال، نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات اسرائیل، گزارش داد که ارزیابی اولیه سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل حاکی از کشته شدن حسن نصرالله است. این مقام‌ها اعلام کردند که این نتیجه‌گیری قطعی نیست و ممکن است تغییر کند.

افزایش تعداد کشته‌های حملات به بیروت

مقام‌های بهداشتی لبنان شش کشته و ۹۱ زخمی را در حمله اولیه روز جمعه اسرائیل به حومه جنوبی بیروت تایید کردند اما گفتند که به نظر می‌رسد تعداد تلفات بسیار بیشتر شود.

در حالی که موج حملات هوایی اسرائیل به بیروت ادامه دارد، از تعداد تلفات حملات آخر هنوز خبری منتشر نشده است.

وزارت بهداشت لبنان روز شنبه اعلام کرد که بیمارستان‌های حومه جنوبی بیروت به‌دلیل حملات سنگین اسرائیل تخلیه می‌شود و از بیمارستان‌های مناطق دیگر خواست پذیرش موارد غیراضطراری را متوقف کنند.

به گفته مقام‌های لبنان، بیش از ۷۰۰ نفر در حملات هفته گذشته کشته شده‌اند.

دستور تخلیه به ساکنان حومه جنوبی بیروت

ارتش اسرائیل به ساکنان بخش‌هایی از حومه جنوبی بیروت اعلام کرد که خانه‌هایشان را که مکان ذخیره تسلیحات حزب‌الله است تخلیه کنند.

در واکنش به این موضوع، دفتر رسانه‌ای حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه در ساختمان‌هایی که در حومه بیروت هدف قرار گرفته‌اند هیچ سلاح یا انبار تسلیحات نداشته است.

در طول یک هفته گذشته حدود یکصد هزار نفر در لبنان آواره شدند. دولت اسرائیل گفته است که بازگرداندن حدود ۷۰ هزار اسرائیلی که خانه‌هایشان را به‌دلیل حملات حزب‌الله تخلیه کرده‌اند یک هدف جنگی است.

واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به حملات اسرائیل به جنوب لبنان هشدار داد که «باند جنایتکار نتانیاهو با محکومیت متوقف نخواهد شد».

او در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «سازمان‌های بین‌المللی و رهبران جهان، مشابه دوران هیتلر، با مماشات راه باند جنایتکار و نژادپرست نتانیاهو را باز گذاشته‌اند. اگر آزادی‌خواهان جهان به پا نخیزند و جلو او را نگیرند، تاریخ یکی از تلخ‌ترین دوران خود را خواهد دید.»

محسن رضایی در ادامه افزود: «باند جنایتکار و نژادپرست نتانیاهو با محکوم کردن متوقف نمی‌شود و پس از لبنان به دمشق و بعد از آن به بغداد و اگر طعم خون‌ریزی مستشان کند حتی شاید به ایران حمله کند؛ لذا دولت‌های سوریه، عراق و ایران هرچه زودتر تصمیم بگیرند.»

پیش از آن نیز مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با انتشار پیامی در واکنش به حملات اسرائیل به مقر حز‌ب‌الله، اقدام تل‌آویو را محکوم کرده و آن را «جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان» خوانده بود.

رئیس دولت چهاردهم همچنین از جامعه جهانی و «به‌ویژه کشورهای اسلامی» خواست که این حملات را محکوم کنند.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، هم روز جمعه با شرکت در جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت لبنان، ضمن انتقاد از عملکرد این شورا، اسرائیل را متهم کرد که در حمله به جنوب بیروت از بمب‌های دوتنی سنگرشکن آمریکایی استفاده کرده است.

بیشتر از جهان