نام ریانه برناوی در گینس به‌عنوان اولین زن فضانورد عرب ثبت شد

این فضانورد سعودی سال ۲۰۲۳ طی ماموریت فضایی یک‌هفته‌ای به مدار زمین سفر کرد

ریانه برناوی، فضانورد سعودی‌ــ AFP

سازمان جهانی رکوردهای گینس اعلام کرد که نام ریانه برناوی، فضانورد اهل عربستان سعودی و محقق سلول‌های بنیادی، را به‌عنوان اولین فضانورد زن جهان عرب ثبت کرده است.

به گزارش عرب‌نیوز، ریانه برناوی نخستین زن فضانورد سعودی، ۲۱ مه ۲۰۲۳ به همراه سه فضانورد دیگر عازم ماموریت آکسیوم ۲ (Axiom 2) شد.

برناوی که در این پرواز با علی القرنی، خلبان جنگنده نیروی هوایی پادشاهی سعودی، همراه بود، از طرف آکسیوم اسپیس از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد.

او در اولین پیامش پس از رسیدن به فضا گفت: «من در این سفر نماینده عربستان سعودی و حتی کل جهان عربم. ما در رویایی زندگی می‌کنیم که زمانی غیرممکن به نظر می‌رسید اما اکنون به واقعیت تبدیل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برناوی پس از این سفر به اولین زن عرب تبدیل شد که در ماموریت فضایی دور زمین چرخید و آزمایش‌های علمی در فضا انجام داد.

او و علی القرنی پس از هشت روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی، روز ۳۱ مه ۲۰۲۳ به زمین بازگشتند.

برناوی در طول ماموریتش که بخشی از برنامه فضانوردان سعودی بود، چند آزمایش پیشگامانه انجام داد؛ از جمله مطالعه پاسخ سلول‌های ایمنی و چگونگی تاثیر ریزگرانش بر فرایندهای بیولوژیکی.

برناوی در زمینه سلول‌های بنیادی سرطانی تحقیق کرده است. او که در بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی شاهزاده فیصل کار می‌کرد،  لیسانس مهندسی ژنتیک و توسعه بافت از دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند دارد. او کارشناسی ارشدش را در رشته علوم زیست‌پزشکی از دانشگاه الفیصل ریاض گرفته است.

دو فضانورد سعودی با خود نشان رسمی ماموریت کشورشان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بردند؛ نشانی که کمیسیون فضایی عربستان سعودی ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ از آن رونمایی کرد. این نشان (که روی لباس رسمی خدمه قرار می‌گیرد) دایره‌ای با پرچم پادشاهی سعودی است که نشان‌دهنده هویت فضانوردان سعودی و میراث، تاریخ، ویژگی‌های فرهنگی و سنت‌های پادشاهی سعودی است. 

با سفر ریانه برناوی و علی القرنی به فضا، عربستان سعودی ششمین کشور جهان شد که دو فضانورد آن هم‌زمان در مدار زمین حضور داشتند. این همچنین اولین سفر شهروندان عربستان سعودی به فضا پس از حدود ۴۰ سال بود. 

ریاض سال ۲۰۱۸ کمیسیون فضایی عربستان سعودی را تاسیس کرد و سال ۲۰۲۲ برنامه‌ای را برای اعزام فضانورد به فضا به‌ راه انداخت. ماموریت آکسیوم اسپیس در راستای چشم‌انداز توسعه ۲۰۳۰ عربستان سعودی، به ریاض امکان داد تا به‌عنوان یک مشارکت‌کننده اصلی در تحقیقات علمی فضایی و اکتشاف‌های فضایی نقش ایفا کند.

بیشتر از جهان