توصیه کارشناسان درباره نحوه صحیح خوردن قرص؛ مصرف دارو با معده خالی اشتباه است؟

محققان دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند که وضعیت بدن هم در بلعیدن قرص نقش دارد. دراز کشیدن روی پهلوی راست پس از مصرف قرص در مقایسه با حالت ایستاده می‌تواند جذب آن را تا حدود ۱۳ دقیقه تسریع کند، در حالی که خوابیدن به پهلوی چپ آن را کند می‌کند

عکس تزیینی‌ــ زنی در حال قرص خوردن است‌ــ  Canva

بسیاری از ما هرازچندگاهی قرص می‌خوریم؛ ایبوپروفن‌، آسپرین‌، آنتی‌بیوتیک و یا مولتی‌ویتامین‌هایی که شاید چندان هم موثر نباشند. اما آیا آن‌ها را درست مصرف می‌کنیم؟ چرا برخی افراد پس از مصرف داروهای خاص احساس تهوع می‌کنند و چرا قورت دادن قرص‌ها برای بعضی‌ها سخت‌تر است؟ آیا واقعا یک روشی ایده‌آل برای بلعیدن قرص وجود دارد؟ 

چرا برخی افراد در بلعیدن قرص مشکل دارند؟

به گزارش یاهو‌لایف، جنیفر بور‌ژوا، داروساز و کارشناس سلامتی در مرکز سینگل کر (SingleCare)، می‌گوید، دشواری در فرو دادن قرص دلایل بسیاری دارد و به آن پدیده «دیسفاژی قرصی» یا ناتوانی در بلع قرص می‌گویند. 

او می‌گوید: «ممکن است مری برخی افراد باریک باشند که بلعیدن قرص‌ را دشوار می‌کند. جراحی‌های قبلی در این ناحیه هم می‌تواند در توان بلعیدن قرص‌ اثر داشته باشد. مشکل رفلکس حلقی که تولید ناکافی بزاق را در پی دارد و به دلایل بسیاری از جمله «سندرم شوگرن» (Sjogren) رخ می‌دهد، می‌تواند بلع قرص را دشوار کند. 

برخی هم به دلیل ترس و اضطراب از خفگی ناشی از بلعیدن قرص نمی‌تواند قرص بخورند. جویدن قرص‌ها معمولا توصیه نمی‌شود اما روش‌هایی مانند قرار دادن قرص‌ روی لبه بطری و بلعیدن آن با آب، تمرین کردن مصرف قرص‌ با اسمارتیز، یا پوشاندن قرص با ماست، عسل یا سیب‌زمینی پخته برای برخی کارساز بوده است. 

آیا واقعا باید قرص را با آب خورد؟

متخصصان توصیه می‌کنند که بدون آب یا تنها به کمک بزاق دهان قرص‌ نخورید.

ناوی ناگو همیلتون، داروساز، می‌گوید: «نوشیدن مایعات با قرص علاوه بر تسهیل قورت دادن آن و کاهش خطر تحریک گلو یا مری، به تجزیه قرص‌ و جذب آن هم کمک می‌کند.»

به گفته او، نوشیدن۱۲۰ میلی‌لیتر آب برای اطمینان از رفتن قرص به معده کافی است. او تاکید می‌کند که نوشیدن یک جرعه بزرگ آب به حرکت قرص در گلو و هدایت آن به معده کمک می‌کند، در حالی که جرعه‌های کوچک نمی‌توانند نیروی کافی برای حرکت دادن قرص ایجاد کنند.

به باور متخصصان، بهترین نوشیدنی برای بلعیدن قرص آب است، زیرا در جذب آن تداخل ایجاد نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته همیلتون، برخی داروها را نباید با آبمیوه یا محصولات لبنی مصرف کر؛ مثلا شیر و ماست اثربخشی آنتی‌بیوتیک را کاهش می‌دهد یا آب گریپ‌فروت عوارض جانبی برخی داروهای استاتین را که برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شوند، افزایش می‌دهد.

بورژوا توصیه می‌کند که از خوردن قرص‌ با نوشیدنی‌های گازدار که باعث حل‌شدن زود‌هنگام قرص‌ها می‌شود، خودداری کنید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم می‌توانند سوخت‌وساز برخی داروها را بالا ببرند. نوشیدن الکل با دارو هم به‌ هیچ عنوان مجاز نیست، زیرا می‌تواند عوارض جانبی مضری ایجاد کند. 

خوردن چند قرص هم‌زمان اشکالی ندارد؟

کارشناسان می‌گویند چنانچه مشکل خاصی در بلع ندارید، می‌توانید بیش از یک قرص را هم‌زمان ببلعید.

بورژوا می‌افزاید که پشت سر هم خوردن قرص‌ها هم مشکلی ندارد فقط باید مطمئن شوید که قبل از ورود قرص بعدی، قرص قبلی کاملا از گلو عبور کرده باشد تا از خفگی یا ناراحتی جلو‌گیری شود.

همیلتون هشدار می‌دهد که مصرف برخی داروها باید با فاصله از یکدیگر باشد، بنابراین مشورت با پزشک ضروری است. 

آیا باید همیشه قرص‌ها را با غذا مصرف کنید؟

در حالت کلی، مصرف قرص وسط غذا یا بلافاصله پس از آن می‌تواند به کاهش عوارض جانبی گوارشی و بهبود جذب کمک کند. با این حال کارشناسان می‌گویند هنگام مصرف قرص‌ باید دستورالعمل‌های ذکر‌شده در مورد دارو و راهنمایی‌های پزشک و داروساز را به‌دقت در نظر گرفت.

بعضی داروها بهتر است با غذا مصرف شوند اما در مورد برخی دیگر مثل داروهای تیروئید، توصیه می‌شود که قرص را با معده خالی مصرف کنید.

 غذایی که می‌خورید‌ هم‌ــ اگر دارو به پر بودن معده نیاز داشته باشد‌ــ می‌تواند مهم باشد. برای مثال غذاهای چرب و پرفیبر می‌توانند جذب را به تاخیر بیندازند. سبزیجات تیره، غذاهای تخمیرشده، محصولات لبنی و برخی میوه‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی یا مرکبات هم می‌توانند بر متابولیسم یا خود دارو تاثیر بگذارند.

بهترین حالت بدن هنگام قرص خوردن چیست؟

شاید فکر کنید بالا بردن سر به سمت عقب ایده خوبی باشد اما کارشناسان می‌گویند که عکس این موضوع صادق است. به گفته همیلتون، بالا بردن سر به سمت عقب بلع قرص‌ را دشوارتر می‌کند، به ویژه اگر با مایعات مصرف نشود؛ زیرا باعث می‌شود قرص به سمت جلو دهان حرکت کند. اگر موقع بلعیدن قرص کمی سرتان را به سمت جلو خم کنید، موثرتر است، زیرا باعث باز شدن مری می‌شود.

محققان دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند که وضعیت بدن هم در بلعیدن قرص نقش دارد. دراز کشیدن روی پهلوی راست پس از مصرف قرص در مقایسه با حالت ایستاده می‌تواند جذب آن را تا حدود ۱۳ دقیقه تسریع کند، در حالی که خوابیدن به پهلوی چپ آن را کند می‌کند.

البته پس از مصرف برخی داروها توصیه می‌شود که در حالت ایستاده بمانید تا از تحریک مری یا ناراحتی‌های گوارشی جلوگیری شود. کارشناسان می‌گویند همواره از راهنمایی‌های ذکر‌شده در دستورالعمل داروها پیروی کنید.  

بیشتر از بهداشت و درمان