ارتش اسرائیل درباره حمله موشکی سپاه: بدون تاثیر بود و تلفاتی نداشت

ارتش اسرائیل با اشاره به اینکه پدافند هوایی‌ مانع بروز تلفات بزرگ ناشی از حمله موشکی سپاه شده است، بر پاسخگویی به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، یک روز پس از حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران، تایید کرد که برخی از پایگاه‌های هوایی اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته اما درمجموع عملیات سپاه پاسداران را «بی‌اثر» توصیف کرد.

به گزارش تایمز اسرائيل، ارتش تحت نظر بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که حملات هوایی سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران تنها به ساختمان‌های اداری در پایگاه‌های هوایی اسرائیل آسیب رسانده و بر عملکرد نیروی هوایی اسرائیل تاثیری نداشته است.

بنا بر گزارش‌ مقامات تل‌آویو، هیچ هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل در حمله جمهوری اسلامی آسیب ندیده و اصابت موشک به پایگاه‌های هوایی اسرائیل «بی‌‌اثر» بوده است.

ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد که هیچ خسارتی به جت‌های جنگنده، پهپادها، سایر هواپیماها، مهمات و زیرساخت‌های حیاتی وارد نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائيل با تاکید بر ناکارآمدی حمله جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که عملیات در لبنان علیه حزب‌الله و همچنین عملیات نظامی در غزه ادامه خواهد داشت.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، با این که تهران از پرتاب حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل خبر می‌دهد،‌ اثربخشی یک حمله بر اساس میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها و دارایی‌های حیاتی و تعداد تلفات ناشی از آن ارزیابی می‌شود و نه تعداد موشک‌هایی که پرتاب شده‌اند.

در بیانیه ارتش اسرائیل افزوده شده است که پدافند هوایی با موفقیت از خسارات و تلفات بزرگ ناشی از حمله ایران جلوگیری کرد.

این نهاد همچنین تاکید داشت که طبق دستورات مقامات بالارتبه سیاسی اسرائيل، پاسخگویی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی مدعی شده است که موشک‌های جمهوری اسلامی ایران که به اسرائیل شلیک شده‌‌اند، از گنبد آهنین اسرائیل عبور کرده‌ و به اهداف درنظر گرفته‌شده برخورد کردند.

آلمان سفیر ایران را احضار کرد

روز چهارشنبه سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که این کشور سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای محکومیت حمله موشکی روز سه‌شنبه تهران به اسرائیل احضار کرد.

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: «ما سفیر ایران را احضار کردیم. خود سفیر در برلین نبوده و کاردار به جای آن حضور داشته است.»

در همین حال، وزارت خارجه آلمان از شهروندان خود خواست که ایران را ترک کنند. این وزارتخانه تاکید کرد که وضعیت در ایران ناآرام است و ممکن است در هر زمان تغییراتی ایجاد شود.

اسرائیل دبیرکل سازمان ملل را عنصر نامطلوب خواند

يسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائيل، روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در پی ناکامی در محکوم کردن حملات موشکی سپاه،‌ عنصر نامطلوب است و حق ورود به اسرائیل را ندارد.

در بیانیه کاتز آمده است: «هرکس نتواند حملات نفر‌ت‌بار ایران را بدون قید و شرط محکوم کند، حق ندارد پاهایش را روی خاک اسرائیل بگذارد. او {گوترش} یک دبیرکل ضد اسرائیلی است که از تروریست‌ها،‌ متجاوزان و قاتلان حمایت می‌کند.»

آنتونیو گوترش پس از حمله موشکی سپاه به اسرائیل با ابراز انزجار از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و درگیر شدن اسرائیل با حماس و حزب‌الله گفته بود: «تنش پشت تنش! به این وضعیت پایان دهید.»

واکنش چین، روسیه و ایتالیا

روز چهارشنبه همچنین وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای از قدرت‌های جهانی خواست که جلوی بدتر شدن شرایط را در خاورمیانه بگیرند.

روسیه نیز از همه طرف‌ها در خاورمیانه خواست که در «وضعیت انفجاری» منطقه برای جلوگیری از قربانی شدن بیشتر غیرنظامیان، خویشتندار باشند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با بیان این موضع و با اشاره به حمله موشکی سپاه به اسرائیل و حملات اسرائیل علیه حزب‌الله گفت: «وضعیت بیش از همیشه خطرناک است و شرایط به سرعت تغییر می‌کند. همه باید خویشتنداری پیشه کنند. مسکو با تمام طرف‌های درگیری در تماس است.»

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز سران هفت کشور صنعتی (گروه ۷) را برای یک نشست اضطراری به‌منظور بررسی بحران خاورمیانه فرا خواند. ایتالیا هم‌اکنون ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به حمله‌های موشکی جمهوری اسلامی گفته است که «جمهوری اسلامی اشتباه بزرگی مرتکب شد و بهای آن را می‌پردازد.»