از کلاسیک تا «بوهوشیک»؛ مجموعه جدید شانل برای زنان بی‌پروا

عظمتی که لاگرفلد در شانل آفرید کار را برای جانشینانش سخت می‌کند

مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ خانه مد شانل در گراند پله/ CHANEL

شانل هنوز مدیر خلاق ندارد با این حال نمایش مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ این خانه مد، همچنان موفق شد لحظاتی به‌یادماندنی را رقم بزند؛ چرا که پس از چهار سال به «گراند پَله» (کاخ بزرگ/ Grand Palais)، محل تاریخی برگزاری نمایش‌های این خانه مد، بازگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سالن بزرگ که دهه‌ها میزبان مجموعه‌های نمادین شانل بود، به‌تازگی مرمت‌ شده و در تاریخ اول اکتبر ‌هم‌زمان با هفته مد پاریس، با شکوه فراوان میزبان جدیدترین مجموعه شانل بود.

به گزارش گاردین، شانل برای بازسازی این ساختمان ۲۵ میلیون یورو پرداخت تا برای میزبانی مسابقات شمشیربازی و تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس به‌موقع آماده شود.

برونو پاولوفسکی، رئیس بخش مد شنل، قبل از نمایش گفت: «رابطه ما با گرند پله بخشی از افسانه ما است.»

گروه طراحی داخلی شانل از سقف شیشه‌ای باشکوه این مکان به بهترین شکل استفاده کردند تا موضوع فصل جدید را به نمایش بگذارند: پرواز در آسمان.

در بیانیه رسمی شانل آمده است: «این مجموعه ادای احترامی است به زنانی که خود را از نگاه‌های سنگین و قضاوت‌گر جامعه رها کردند، درست مانند گابریل شانل. این پرواز به آن‌ها تقدیم می‌شود.»

منابع الهام

ایده اصلی محصولات این فصل شانل بر پایه «سبکی» و «پرواز» شکل یافت و از طبیعت، شخصیت گابریل (کوکو) شانل و همچنین دوست صمیمی او، کولت (Colette)، نویسنده معروف فرانسوی، الهام گرفت.

این مجموعه با نگاه به جنبش «گارسون» (Garçone) پر بود از کراوات، دستمال‌گردن‌های رنگارنگ، شلوارهای فاق‌بلند، کلاه و لباس‌هایی شبیه کت‌شلوار که دهه ۱۹۲۰ رواج داشتند و موردپسند سنت‌گرایان نبودند. همچنین با الهام از زنانی که از نابرابری‌ها می‌گفتند و در تغییر نگرش‌ها نقش موثری داشتند، بازتعریفی از نمادهای اصلی خانه مد شانل ارائه می‌داد.

در این مجموعه که در سالن تاریخی گراند پله آذین‌شده با نمادهایی از آزادی و پرواز مانند قفس درباز، پرندگان و پر به نمایش درآمد، از پارچه‌های همیشگی شانل مانند تویید کلاسیک و جین سبک استفاده شد بود. ترکیب این نمادها با پارچه‌های لطیف مانند شیفون در کنار استفاده از الگوهای پر حس رهایی و آزادی را به نمایش می‌گذاشت و درعین‌ حال پیوندی تازه میان زیبایی سنتی و ظرافت مدرن ایجاد کرد.

شانل با این نمایش نشان داد که چگونه می‌توان میراث و تاریخچه این خانه مد را با خلاقیت و نگاهی معاصر تطبیق داد و هم‌زمان روحی از آزادی و جسارت را در مد امروز به تصویر کشید.

کارل لاگرفلد گراند پله را برای نمایش به سکوی پرتاب موشک فضایی، سوپرمارکت، ساحل یا کشتی تفریحی تبدیل کرد. عظمتی که لاگرفلد در شانل آفرید کار را برای جانشینانش سخت می‌کند. پس از ویرجینی ویار، شانل هنوز مدیر خلاق جدیدی برای هدایت این خانه‌مد انتخاب نکرده است. پاولوفسکی دراین‌باره، بدون آنکه به تاریخ مشخصی برای انتخاب مدیر خلاق جدید اشاره کند، گفت: «ما عجله نداریم. فقط قرار نیست یک طراح پیدا کنیم که مدت دو سال اینجا باشد، ما به دنبال یافتن فردی مناسبیم که بتواند میراث عظیم شانل را در بربگیرد و چشم‌اندازی جدید را در درازمدت رهبری کند. در حال حاضر طراحان زیادی از یک مارک به مارک دیگر در حال حرکت‌اند و می‌توان گفت ما هم بخشی از این روندیم.»

بر اساس شایعاتی که در سالن‌های نمایش مجموعه‌های بهار و تابستان ۲۰۲۵ شنیده شدند، چند نام بیشتر تکرار می‌شوند: هیدی سلیمان که بلافاصله بعد از هفته مد پاریس از خانه‌مد سلین جدا شد، پیتر مولیر که موفقیت‌هایش در خانه مد علایا ادامه دارد، سیمون پورت ژاکموس، البته اگر بتواند در کنار خانه‌مد خود به شانل هم برسد و مارک جیکوبز که سابقه اداره خانه مد بزرگی مانند لویی ویتون را در کارنامه دارد. جان گالیانو هم که هنوز اعلام نکرده با مزون مارژلا خواهد ماند یا نه در فهرست شایعات است؛ هرچند طرفدارانش امیدوارند او دوباره به دیور بازگردد.

بیشتر از مُد و زیبایی