مقام‌های قطری: یحیی سنوار ناپدید شده و از او بی‌خبریم

برخی مقام‌های قطری معتقدند فرمانده حماس خود را بین گروگان‌های اسرائیلی پنهان کرده است

در حالی که ارتش اسرائیل به موازات جنگ غزه، بر از بین بردن سران حزب‌الله لبنان نیز تمرکز کرده و تاکنون بسیاری از مقام‌های ارشد این گروه شبه‌نظامی را هدف گرفته است، برخی گزارش‌ها از پنهان شدن و بی‌خبری مطلق از یحیی سنوار،‌ فرمانده گروه حماس، خبر می‌دهند.

به نوشته اورشلیم پست،‌ کانال ۱۲ اسرائيل روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که مقام‌های قطری درگیر در مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها، هفته گذشته به خانواده‌ گروگان‌های اسرائيلی گفتند که یحیی سنوار، فرمانده حماس، ناپدید شده است و دیگر با میانجی‌های قطری ارتباط برقرار نمی‌کند.

این مقام‌ها افزودند که آن‌ها معتقدند سنوار خود را در میان گروگان‌ها محصور کرده است تا در امان باشد.

پنهان شدن یحیی سنوار در حالی است که ارتش اسرائيل در روزهای گذشته تعدادی از مقام‌های ارشد گروه حماس را از بین برده است. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، روز جمعه کشته شدن زاهی یاسر عبدالرزاق عوفی، فرمانده ارشد این گروه در کرانه باختری را در حمله هوایی اسرائیل به شهر طولکرم تایید کردند. حماس اعلام کرد که هفت عضو دیگر این گروه نیز همراه این فرمانده کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل روز شنبه خبر داد که جنگنده‌های نیروی هوایی‌ این کشور محمد حسین علی المحمود را که به‌عنوان بازوی عملیاتی حماس در لبنان فعالیت می‌کرد، کشته و در عملیات دیگری با شین‌بت در منطقه طرابلس لبنان، صبح شنبه سعید علا نایف علی، از فرماندهان شاخه نظامی حماس در لبنان، را هم از بین برده‌اند.

در گزارش شبکه اسرائیلی به نقل از مقام‌های قطری آمده است که به‌رغم بی‌خبری از یحیی سنوار، هیچ مدرکی دال بر اینکه او مرده باشد، وجود ندارد.

مقام‌های قطری گفته‌اند که در حال حاضر سنوار از «کاغذ و قلم» برای پیام‌رسانی و ارتباط استفاده می‌کند. آن‌ها مدعی شدند کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر پیشین گروه حماس در تهران که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، توافق آتش‌بس گروگان‌ها را چالش‌برانگیزتر کرده است.

یحی سنوار، از مقام‌های ارشد گروه حماس که اسرائیل او را از طراحان اصلی حمله هفتم اکتبر می‌داند، در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران، به عنوان رهبر سیاسی این گروه شبه‌نظامی انتخاب شد.

او که چندین دهه‌ در گروه حماس، تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده، یکی از تاثیرگذارترین رهبران این گروه شبه‌نظامی شناخته می‌شود؛ آن هم در حالی که عمدتا در تونل‌های زیرزمینی پنهان بوده است.

پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که موضع تند یحیی سنوار در طول فعالیتش نشان می‌دهد که برای دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل اشتیاقی نخواهد داشت؛ توافقی که بسیاری همچنان منتظرند به نبرد در غزه پایان دهد و به بازگشت گروگان‌های زنده و مرده اسرائیلی منجر شود.

ماموران اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده معتقدند راهبرد یحیی سنوار این است که جنگ در غزه را تا زمانی که برای از بین بردن شهرت بین‌المللی اسرائیل و آسیب رساندن به روابط آن با متحد اصلی‌اش، آمریکا، لازم است، ادامه دهد.

در روزهای گذشته نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد و نوشت که بنا بر ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده، یحیی سنوار، در پی حملات اسرائیل به حز‌ب‌الله در لبنان، از اینکه حزب‌الله و جمهوری اسلامی به کمکش نیامده‌اند، ناامید شده و توافق آتش‌بس را مسدود کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، سنوار بر این باور است که اگر اسرائيل درگیر جنگ بزرگ‌تری شود، مجبور است فشار عملیات در غزه را کاهش دهد. این مقام‌ها گفته‌اند که رهبر حماس فکر می‌کند از جنگ با اسرائیل جان سالم به در نمی‌برد و به همین دلیل مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را متوقف کرده است. آن‌ها همچنین مدعی شدند که حماس اکنون دیگر به دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل تمایلی ندارد.

بیشتر از جهان