استاندارد دوگانه طالبان؛ تفریح با زنان چینی و خشونت با زنان افغان

از زمان فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، نفوذ چین در بخش‌های مختلف افغانستان از جمله سرمایه‌گذاری، واردات و صادرات و تعاملات سیاسی افزایش یافته است

عکس‌های منتشرشده از اعضای طالبان با زنان جوان چینی در حالی که با سلاح‌های آمریکایی در دست مقابل دوربین ژست گرفته‌اند، واکنش‌های زیادی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان برانگیخته است. 

در سه سال گذشته، جهان طالبان را بیشتر با ۷۰ فرمان و فتوای صادرشده علیه زنان و حقوق بشر می‌شناسد که به تعبیر رهبر طالبان، با هدف اجرای شریعت اسلامی در جامعه افغانستان صادر شده‌اند؛ فرمان‌ها و فتواهایی که زنان افغان را از اساسی‌ترین حقوقشان یعنی تحصیل و اشتغال محروم کرده‌اند. بر اساس این فرمان‌ها، زنان افغان بدون همراهی یک مرد محرم حق تردد در شهر هم ندارند و سفر کردن زنان به خارج از افغانستان نیز بدون همراهی یک مرد ممنوع است.

اینک برخورد گرم طالبان با زنان خارجی که به هدف تفریح، تجارت یا مقاصد دیگر به افغانستان سفر می‌کنند، نشان می‌دهد که در اجرای شریعت موردنظر این گروه، میان زنان افغان و غیرافغان تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عکس‌های منتشرشده از اعضای طالبان با زنان چینی مشاهده می‌شود که زنان با لباس‌های مد روز و بدون حجاب مدنظر طالبان، با مردان جوان عضو طالبان در حال تیراندازی و تفریح‌اند.

در یکی از این عکس‌ها، زن جوان چینی روی صندلی نشسته و تفنگ ام۴ کارباین آمریکایی را روی پاهایش گذاشته است و اعضای مسلح طالبان پشت سر این زن جوان به ردیف ایستاده‌اند؛ تصویری که صحنه‌ای از فیلم‌های باندهای تبهکار و مافیایی آمریکای جنوبی را تداعی می‌کند.

در عکسی دیگر، یک زن جوان چینی عمامه یک عضو میانسال طالبان را بر سر گذاشته و کلاشنیکف او را در دست گرفته است. او شانه‌به‌شانه این عضو طالبان ایستاده و به دوربین لبخند می‌زند. در دیگر عکس‌های مشابه نیز زنان جوان چینی در مکان‌های مختلف کنار اعضای طالبان دیده می‌شوند که آزادانه و بدون رعایت حجاب موردنظر طالبان در حال تفریح و سرگرمی‌اند.

در این میان، عکس چند مرد چینی نیز منتشر شده است که آنان را در حال حمل اسلحه آمریکایی نشان می‌دهد.

انتشار این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی را در میان کاربران افغان برانگیخت. بسیاری از کاربران زن در واکنش به این عکس‌ها نوشتند که به نظر می‌رسد قانون امر به معروف و نهی از منکر و دستگاه صدور فتواهای طالبان برای زنان خارجی کار نمی‌کند. 

پروانه ابراهیم‌خیل، از فعالان حقوق بشر که در سال ۲۰۲۲ بازداشت و شکنجه شد، در واکنش به عکس‌ تفنگ‌بازی زنان چینی با اعضای طالبان نوشت که شریعت طالبان برای زنان افغان و غیرافغان به صورت «دوگانه» اعمال می‌شود. 

هارون‌الرشید عارف هم در این مورد در فیس‌بوک نوشت که این عکس‌ها نشان‌دهنده نفوذ چین در میان طالبان است. او افزود: «زنان چینی با تفنگ‌های آمریکایی نفوذ‌ چین را تثبیت می‌کنند‌ و تمام فرمان‌های ملا هبت‌الله را به سخره می‌گیرند.» 

عارف ادامه داد: «فرمان‌‌های سختگیرانه‌‌ و عصر حجری رهبر طالبان فقط مختص زنان مظلوم افغانستان است و اربابان‌ قدرت و لابی‌گران طالبان از اجرای فرمان‌های ملاهبت‌الله معاف‌اند.»

در قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان که یک ماه پیش، پس از تایید ملا هبت‌الله آخندزاده، منتشر شد، آمده است که صدا، صورت و بدن زنان عورت است و باید پوشیده و پنهان بماند. در این قانون همچنین آمده است که مرد نامحرم نباید با زن نامحرم ملاقات یا صحبت کند. این قانون مشخص نمی‌کند که این محدودیت‌های ویژه زنان افغان است و به همین دلیل، کاربران فضای مجازی در واکنش به عکس‌ اعضای طالبان با زنان چینی نوشتند که چرا قانون امر به معروف فقط در مورد زنان افغان اعمال می‌شود و دیگر زنان مشمول آن نمی‌شوند.

از زمان فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، نفوذ چین در بخش‌های مختلف افغانستان از جمله سرمایه‌گذاری، واردات و صادرات و تعاملات سیاسی افزایش یافته است. مقام‌های چین برخلاف دولت‌های غربی، در مقابل عملکرد طالبان در سرکوب شدید زنان و منتقدان و خودداری از تشکیل دولت فراگیر و حمایت از گروه‌های تروریستی بین‌المللی سکوت می‌کنند.

وزارت خارجه چین چندین بار با صدور بیانیه‌هایی در مورد افغانستان تحت سلطه طالبان، سرکوب زنان را «موضوع داخلی» افغانستان دانسته و اعلام کرده است در چنین مواردی مداخله نمی‌کند.