نشانه‌های کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن

پوست رنگ پریده، تپش قلب، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ناباروری، سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها به‌دلیل مشکلات عصبی و بی‌تعادلی ازجمله علائم کمبود ویتامین ب۱۲ است

عکس تزئینی - مواد غذایی حاوی ویتامین ب۱۲ - Canva

احساس کمبود انرژی می‌کنید؟ شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که ویتامین ب۱۲ کافی دریافت نمی‌‌‌کنند. البته به توصیه متخصصان اولین قدم برای تشخیص این موضوع مراجعه به پزشک یا متخصص است. 

ویتامین ب۱۲ چطور عمل می‌کند؟

به گزارش «مرکز مکمل‌های غذایی موسسه ملی بهداشت»، ویتامین ب‌۱۲‌ ماده مغذی یا خانواده مولکول‌هایی به نام کوبالامین است که در ساختارش یونی از عنصر کبالت دارد که در سلامت خون و سلول‌های عصبی بدن و همچنین در ساخت دی‌ان‌ای، ماده ژنتیکی سلول‌ها، موثر است. ب۱۲ همچنین از کم‌خونی مگالوبلاستیک، که نوعی بیماری خونی و عامل احساس خستگی و ضعف است، جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های کمبود ویتامین ب۱۲

به گزارش وبسایت فُرچون (Fortune)، کمبود ویتامین ب‌۱۲ علاوه بر ضعف و خستگی، نشانه‌های دیگری هم دارد که عبارتند از: پوست رنگ پریده، تپش قلب، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ناباروری، سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها به‌دلیل مشکلات عصبی، بی‌تعادلی، افسردگی، گیجی، حافظه ضعیف و دردهای دهانی. 

نیاز روزانه ویتامین ب۱۲

هر فرد بسته به سنش به مقدار مشخصی از ب۱۲ نیاز دارد. این مقدار روزانه از ۰.۵ میکروگرم در نوزادان شروع می‌شود و به ۲.۴ گرم در نوجوانان و بزرگسالان می‌رسد. این مقدار در زنان باردار و مادران شیرده بیشتر و به ترتیب ۲.۶ و ۲.۸ میکروگرم است. 

مواد غذایی حاوی ب۱۲

ب۱۲ در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی حیوانی یافت می‌شود، زیرا باکتری‌های روده آن را تولید می‌کنند و سپس طی زمان در بافت ماهیچه‌ای بیشتر حیوانات گیاه‌خوار مانند ماهی، گاو، مرغ و برخی صدف‌ها انباشته می‌شود. ب۱۲ از طریق مواد غذایی حیوانی مانند گوشت یا محصولات لبنی جذب می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ب۱۲ در برخی از منابع گیاهی ازجمله برخی قارچ‌ها، جلبک‌های دریایی و مخمرهای غذایی هم وجود دارد. اما این مقدار برای گیاه‌خواران کافی نیست و با تایید کمبود ویتامین ب۱۲ پس از آزمایش، باید این کمبود را از طریق غذاهایی مانند غلات و شیرهای گیاهی یا مکمل‌ها جبران کرد. 

به گفته کاتی دنهی، داروساز و محقق مکمل‌های غذایی و پروفسور دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، برخی از افراد مانند مبتلایان به اختلال خود‌ایمنی «‌کم‌خونی حاد»، کسانی که نمی‌توانند ب۱۲ جذب  کنند، و افرادی که داروهای کاهش اسید معده بدون نسخه مانند فاموتیدین مصرف می‌کنند، با کمبود ویتامین ب۱۲ مواجه‌‌اند. 

توصیه متخصصان این است که برای برطرف کردن کمبود ویتامین ب۱۲ از طریق مکمل‌ها به متخصص یا پزشک مراجعه کنید و از خرید محصولات ارزان و بدون برچسب خودداری کنید. ویتامین ب۱۲ را می‌توان به شکل مولتی‌ویتامین‌ها، مکمل‌های ب‌کمپلکس و قرص‌های زیرزبانی تهیه کرد. همچنین بسته به نیاز افراد، ویتامین ب۱۲ به‌شکل‌های تزریقی، اسپری بینی یا سرم نیز تجویز می‌شود. 

بیشتر از بهداشت و درمان