دبیر سابق شورای فضای مجازی: پزشکیان می‌تواند با یک دستور فیلترینگ را رفع کند

فیروزآبادی گفت اطلاعات محرمانه هر سه قوه نظام براثر هک اینترنتی در سال‌های اخیر به سرقت رفته است

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران-مهر ۱۴۰۳-ایسنا

دبیر سابق شورای فضای مجازی ایران می‌گوید مسعود پزشکیان می‌تواند شخصا فیلترینگ دولتی روی شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد خارجی را رفع کند.

ابوالحسن فیروزآبادی، ضمن دفاع از سیاست‌های علی خامنه‌ای در سرکوب آزادی بیان شهروندان و فیلترینگ گسترده، در گفت‌وگو با وبسایت جماران درباره وعده فراموش‌شده مسعود پزشکیان درمورد رفع فیلترینگ اینترنت گفت: «دولت فعلی در مبارزات انتخاباتی این حرف را یا آگاهانه زد که طبعا با برنامه بوده است، یا ناآگاهانه گفته است. در هر صورت من می‌گویم الان امکان‌پذیر است که بخشی از پلتفرم‌های خارجی باز بشوند. حتی می‌خواهم خدمت شما عرض کنم که دولتی‌ها می‌توانند در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی که رئیس آن دادستان کل کشور است، برای باز شدن بعضی سایت‌ها، حتی آن‌هایی که دولت هم نبسته است، رای‌هایی بگیرند تا بتوانند آن‌ها را باز کنند.»

این درحالی است که ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری در دولت پزشکیان، روز ۱۸ مهر گفته بود که در موضوع درخواست رفع فیلترینگ اینترنت جهانی و شبکه‌های اجتماعی در ایران «نباید با عجله و شتاب‌زده عمل کرد» و مدعی شد که برای انجام این کار باید «اجماعی حاکمیتی» صورت گیرد.

جملاتی که نشان‌دهنده بی‌میلی دولت پزشکیان به انجام یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی اوست. حتی در هفته‌‌های اخیر وبسایت‌های جهانی ناظر بر اینترنت و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران، از کاهش شدید کیفیت و سرعت اینترنت نیز سخن گفتند و گلایه کردند.

ابوالحسن فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش افزود که اگر مسعود پزشکیان تصمیم بگیرد تا در روزهای آینده فیلتر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌هایی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع کند، در صورت وقوع اعتراضات مردمی و خیابانی، مشابه خیزش سراسری ۱۴۰۱ یا ۱۳۹۸، دوباره این شبکه‌ها را فیلتر خواهد کرد.

او در ادامه مدعی شد که اگر به جای پزشکیان بود، برای جلب رضایت اکثر شهروندان و رفع نارضایتی‌ها به رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی اقدام می‌کرد. اما فیروزآبادی در عین حال تاکید کرد:‌ «وقتی که ما در نظام حکمرانی مشکل داریم، اگر آقای پزشکیان برود فردا دو یا سه پلتفرمی که تعداد زیادی از افراد ملت می‌خواهند آن‌ها را داشته باشند و به نظر من به‌حق هم می‌خواهند، به‌همان سرعت فیلتر شدن وصل هم بکند، این موفقیت پایدار نیست و یک موفقیت گذرا است. من معتقدم ما باید معضل فضای مجازی را در نظام حکمرانی‌مان حل بکنیم. اینکه مقام معظم رهبری به رها بودن فضای مجازی تعبیر می‌کنند، معنایش این است که الان هرکسی هرچه دلش می‌خواهد در این فضا می‌نویسد و هر کامنتی را لایک می‌کند و صاف‌صاف هم راه می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعایی که به نظر نمی‌رسد با واقعیت هم‌خوانی داشته باشد، زیرا در سال‌های اخیر دستگاه‌های نظامی، قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی به بازداشت، احضار و پرونده‌سازی علیه ده‌ها هزار شهروند منتقد جمهوری اسلامی مشغول بوده‌اند و علیه شماری از کاربران فضای مجازی، تنها به جرم نگارش یک مطلب انتقادی یا به اشتراک گذاشتن یک ویدیو از اعتراضات مردمی احکام زندان صادر شده است.

دبیر سابق شورای فضای مجازی ایران، که در فیلترینگ گسترده وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی داشته است، همچنین خبر داد که در سال‌های اخیر اطلاعات محرمانه هر سه قوه نظام جمهوری اسلامی براثر هک اینترنتی به سرقت رفته است.

پس از آغاز اعتراضات چندماهه مردم ایران در پاییز ۱۴۰۱، اخبار متعددی درباره حملات هکرها به زیرساخت‌های اینترنتی دستگاه‌های حکومتی ایران منتشر شد و اطلاعات زیادی درمورد پرونده‌های قضایی، محل سکونت و کسب و کار یا حساب‌های بانکی میلیون‌ها شهروند ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

بیشتر از تکنولوژی