ویکتوریا سیکرت؛ داستان ظهور و سقوط فرشتگان

اینکه یک مدل روی صحنه نمایش بال می‌پوشد به این معنا نیست که او یک «فرشته» است

جی‌جی حدید در  نمایش ویکتوریا سیکرت / AFP

نزدیک به دو دهه فرشتگان ویکتوریا سیکرت چیزی بیش از یک مدل بودند. آن‌ها نمادهای جذاب و پرزرق‌وبرق فرهنگ پاپ بودند که با اندامی افسانه‌ای روی صحنه نمایش جهانی مد فرمانروایی می‌کردند؛ اما بال‌های درخشان درنهایت درخشش‌شان را از دست دادند.

نمایش سالانه ویکتوریا سیکرت، که با رویدادی نسبتا ساده در اواسط دهه ۹۰ آغاز شد، پس از مدتی کوتاه به نمایشی چند میلیون دلاری بدل شد و مد سطح بالا را با اجراهای موسیقی و تئاتر در هم آمیخت تا با جذابیت و اعتبار جهانی فرشتگان همراه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لس (لزلی) وکسنر، که تجارتش را با قرض پنج هزار دلاری از اقوامش شروع کرد، در سال ۱۹۸۲ شرکت تولید لباس‌زیر، کفش و پوشاک ویکتوریا سیکرت را به قیمت یک میلیون دلار خرید و به‌مرور آن را بخشی از تجارت خرده‌فروشی میلیارد دلاری خود کرد. پس از افول ستاره اقبال تجاری، ثروت وکسنر از هشت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به پنج میلیارد در سال ۲۰۱۹ سقوط کرد. بخشی از این ضرر و زیان مالی به کاهش ارزش ویکتوریا سیکرت و اخبار مربوط به رابطه این نام تجاری و پرونده فساد جنسی جفری اپستین مربوط بود. سرانجام در سال ۲۰۱۹، در بحبوحه انتقادهای بسیار از استانداردهای محدود زیبایی و تغییر به سمت فراگیر شدن در مد، نمایش زنده ویکتوریا سیکرت لغو شد. این برند با فشار فزاینده‌ای برای به‌روزرسانی استاندارهایش مواجه شد، چراکه مصرف‌کنندگان خواستار ارائه تصویری متنوع‌تر از زنان بودند.

آیا عنوان فرشته همچنان به کار خواهد رفت؟

حالا در سال ۲۰۲۴ و پس از وقفه‌ای شش‌ساله، ویکتوریا سیکرت با ماموریت جدید پذیرش تنوع هرچه بیشتر بدن و فردیت زنانه و زنانگی مدرن بازگشته است؛ با مجموعه‌ای از فرشتگان پیشگام سابق مانند باربارا پالوین، آلساندرا آمبروسیو، آدریانا لیما، جاسمین توکس، تایرا بنکس، تیلور هیل، گریس الیزابت، دوتزن کروس و ژوزفین اسکریور.

با حضور مدل‌های بالای چهل سال در کنار مدل‌های تراجنسیتی، نظیر ولنتینا سامپایو و الکس کنسانی، و مدل‌هایی که نماد مثبت‌انگاری بدن‌اند، مانند اشلی گراهام، نمایش ویکتوریا سیکرت تفاوت چشمگیری با گذشته پیدا کرده است. گرچه فضای رسانه‌ای این رویداد پر است از عبارت‌هایی شبیه به «بازگشت فرشتگان»، اما ویکتوریا سیکرت تصمیم گرفته است، لااقل در شبکه‌های اجتماعی از این کلمه دوری کند و صرفا آن را یک «نمایش مد» بنامد. اغلب صاحب‌نظران مد معتقدند دوران فرشتگان سرآمده است.

هر مدلی «فرشته» نیست

احتمالا می‌دانید که برخی مدل‌ها با عنوان نمادین «فرشته» معرفی می‌شوند، که موضوعی تصادفی نیست. درواقع، اینکه یک مدل روی صحنه نمایش بال می‌پوشد به این معنا نیست که او یک فرشته است؛ مثلا جی‌جی و بلا حدید و کندال جنر به‌رغم شرکت در نمایش‌های ویکتوریا سیکرت و پوشیدن بال فرشته نیستند. 

اما تفاوت چیست و چگونه یک مدل از مدل ساده به فرشته پیشرفت می‌کند؟ پاسخ در قرارداد کاری آن‌ها نهفته است. یک فرشته با ویکتوریا سیکرت قرارداد دارد اما یک مدل نه. فرایندهای داخلی دفتر مرکزی ویکتوریا سیکرت فرشتگان را مشخص می‌کند، مانند مدل‌ها یا چهره‌های معروفی که «سفیر» یا «چهره» خانه‌های مد شناخته می‌شوند و گاه دهه‌ها این عنوان را حفظ می‌کنند؛ مانند شارلیز ترون که بیست سال چهره عطر مشهور «ژادور» خانه مد دیور بود و به‌تازگی جای خود را به ریانا داده است.

با رویکرد جدید ویکتوریا سیکرت، که از سال ۲۰۲۱ تا کنون ثبات تجاری را به مالکان این شرکت برگرداند و ارزش ثروت وکسنر را به شش میلیارد دلار رساند، به احتمال زیاد دیگر قرارداد کاری با مدل‌ها با عنوان «فرشته» بسته نخواهد شد.

در غیاب کلمه «فرشته» نماد تصویری بال همچنان جزئی از این نمایش بود. در نمایش امسال، در کنار فرشتگان سابق، مدل‌های مشهوری که همراه همیشگی ویکتوریا سیکرت بودند، و برخی چهره‌های جدید نیز حضور داشتند، مدل‌هایی مانند بهاتی پرینسلو، کندایس سوانپول، ایرنا شایک، جی‌جی حدید، بلا حدید، کیت ماس، لیلا ماس، ایمان حمام، الکس کنسانی، دوین گارسیا، پالوما السیسر، آنوک یای، بلیسنیا مینر، لیو ون، ولنتینا سامپایو، کای سولیل و کارلا برونی.

از مشهورترین مدل‌های غایب در نمایش ۲۰۲۴ کارلی کلوس، هایدی کلوم، میراندا کر، رزی هانتینگتون وایتلی و ژیزل بودند.

بیشتر از مُد و زیبایی