هشدار سازمان ملل درباره بیکاری ۸۰ درصدی در غزه به دلیل فروپاشی اقتصادی

در یک سال گذشته دوسوم سازه‌های غزه به‌طور کامل ویران یا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند

ساختمان‌های ویران بر اثر حملات نظامی اسرائیل در جنوب نوار غزه-۱۰ اکتبر ۲۰۲۴-رویترز

سازمان بین‌المللی کار، روز پنجشنبه ۲۶ مهر اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، میزان بیکاری در غزه به ۸۰ درصد جمعیت افزایش یافته و اقتصاد این منطقه در حال فروپاشی کامل است.

بر اساس گزارش این موسسه وابسته به سازمان ملل متحد، از زمان حمله حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر سال گذشته میلادی و سپس حملات تلافی‌جویانه و نظامی گسترده اسرائیل، تاکنون میزان تولیدات اقتصادی در غزه ۸۵ درصد کاهش یافته و تقریبا کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری را در فقر فرو برده است.

سازمان بین‌المللی کار با اشاره به شرایط بحرانی غزه و کرانه باختری نوشته است که این جنگ موجب «ویرانی بی‌سابقه و گسترده در بازار کار و اقتصاد سراسر سرزمین‌های محل سکونت فلسطینی‌ها شده است.»

این سازمان مستقر در ژنو سوییس همچنین توضیح داد که در کرانه باختری، میانگین نرخ بیکاری از اکتبر ۲۰۲۳ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ به ۳۴.۹ درصد رسید و این درحالی است که حجم اقتصاد هم در مقایسه با ۱۲ ماه گذشته ۲۱.۷ درصد کاهش یافت. قبل از آغاز جنگ، نرخ بیکاری در غزه ۴۵.۳ درصد و در کرانه باختری تنها ۱۴ درصد بود.

سازمان بین‌المللی کار می‌گوید ساکنان غزه حالا یا به‌طور کامل شغل خود را از دست داده‌اند یا به کارهای غیررسمی و نامنظم مانند تامین کالاها و خدمات ضروری و کمک به دیگر شهروندان می‌پردازند.

حمله ۷ اکتبر حماس به خاک اسرائیل ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان به همراه داشت و همین مسئله منجر به حملات گسترده هوایی و سپس زمینی ارتش اسرائیل به غزه شد. تا حدی که بنا بر ادعای مسئولان بهداشت و درمان غزه، حملات اسرائیلی‌ها تاکنون بیش از ۴۲ هزار نفر را در غزه به کام مرگ فرستاده است.

بر اساس داده های ماهواره‌ای سازمان ملل، از میان یک ملیلیون و ۶۳۰ هزار سازه بنا شده در غزه تا زمان آغاز جنگ، حالا دوسوم آن بر اثر حملات نظامی یا دچار آسیب شده و یا با خاک یکی شده است. اسرائیل می‌گوید هدف از عملیات نظامی‌شان، ریشه‌کن کردن شبه‌نظامیان حماس است که در تونل‌ها و میان مردم غیرنظامی غزه پنهان شده‌اند.

سازمان بین‌المللی کار در گزارش خود افزود که بحران بیکاری و گسترش فقر به کرانه باختری هم سرایت کرده است؛ جایی که کارشناسان سازمان ملل می‌گویند ممنوعیت اسرائیل برای جابه‌جایی افراد و کالاها، همراه با محدودیت‌های تجاری گسترده‌تر و اختلالات زنجیره تامین، به شدت بر اقتصاد غزه تاثیر گذاشته است. اما اسرائیل نیز همچنان معتقد است که این نوع اقدامات در کرانه باختری را برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران و جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان اسرائیلی انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روبا جرادات، مدیر منطقه‌ای سازمان بین‌المللی کار برای کشورهای عربی به رویترز گفت: «علاوه بر تلفات جانی گسترده به‌خاطر وقوع جنگ در غزه، شرایط ناامیدکننده انسانی و ویرانی فیزیکی را شاهدیم. وضعیتی که اساسا چشم‌انداز اقتصادی-اجتماعی غزه را تغییر داده است و در حالی که به شدت بر اقتصاد و بازار کار کرانه باختری تاثیر می‌گذارد، تاثیر آن برای نسل‌های آینده نیز محسوس خواهد بود.»

در یکی از آخرین واکنش‌ها درباره وضعیت ادامه جنگ در غزه و احتمال توافق آتش‌بس میان حماس و اسرائیل، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه اعلام کرد که هیچ مذاکراتی برای آزادی گروگان‌های در دست حماس و همچنین آتش‌بس در غزه در جریان نیست.

او یحیی سنوار، رهبر حماس را مقصر این امر دانست و تاکید کرد: «ای کاش می‌توانستم بگویم که مذاکرات جدیدی در راه است، اما چون یحیی سنوار علاقه‌ای به ادامه این گفتگوها ندارد، مذاکره‌ای هم در راه نیست. ما به تلاش ادامه می‌دهیم و هرروز روی آن کار می‌کنیم.»

بیشتر از جهان