روز دوم تور تنیس «شش پادشاه گرنداسلم» در عربستان سعودی با حضور نادال، جوکوویچ و آلکاراس

آلکاراس پیش از دیدار پنجشنبه در ریاض مقابل نادال، او را اسطوره و الگوی خود خواند و گفت گمان نمی‌کند هیچ‌گاه به افتخارات نادال دست یابد

شش تنیس‌باز مطرح شرکت‌کننده در تور ریاض‌ــ وب‌سایت وزارت ورزش عربستان

شش تن از پرافتخارترین و آماده‌ترین تنیس‌بازان حال حاضر جهان اکنون به عربستان سعودی رفته‌اند تا در  رقابت‌ ۱۶ میلیون دلاری «شش پادشاه اسلم» (Six Kings Slam) که از شب چهارشنبه آغاز شد، شرکت کنند.

در این جام با جوایز شگفت‌انگیز، نوواک جوکوویچ، پرافتخارترین تنیس‌باز جهان و رافائل نادال، دومین بازیکن پرافتخار تاریخ این رشته، کارلوس آلکاراس، دانیل مدودف، یانیک سینر و هولگر رون، دیگر تنیس‌بازان برتر فعلی جهان، در ریاض با هم رقابت می‌کنند تا از میان این شش پادشاه گرنداسلم‌ها در سال‌های اخیر، برنده جایزه شش میلیون دلاری مشخص شود. ۱۰ میلیون دلار باقی‌مانده از جوایز کلی مسابقات نیز میان نفرات دوم تا ششم تور تقسیم خواهد شد.

برگزاری این جام گام جدید عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب ورزش و گردشگری جهان در برنامه هدف ۲۰۳۰ ارزیابی شده است.

در روز اول این مسابقات، یانیک سینر ایتالیایی و کارلوس آلکاراس اسپانیایی مقابل رقبایشان به برتری رسیدند. یانیک سینر، مرد اول رده‌بندی تنیس جهان از ایتالیا در دو ست پیاپی و با نتایج شش بر هیچ و شش بر سه مقابل دنیل مدودف روس به برتری رسید و راهی نیمه‌نهایی شد، تا امروز پنجشنبه، تنها چهار روز بعد از فینال مسترز شانگهای، در نیمه‌نهایی جام ریاض مجددا به مصاف نواک جوکوویچ از صربستان برود.

مدودف با وجود شکست در مسابقه اول، جایزه چشمگیر ۱.۵ میلیون دلاری بابت سفر به عربستان سعودی را دریافت کرد.

در دیگر دیدار برگزارشده، هم کارلوس آلکاراس، مرد شماره ۲ تنیس جهان از اسپانیا، دو بر هیچ و با نتایج ۴‌ــ۴ و ۶ــ۲ از سد هولگر رون دانمارکی گذشت و راهی نیمه‌نهایی شد تا برای رسیدن به فینال مقابل هموطنش، رافائل نادال اسطوره‌ای، قرار گیرد.

مسابقه‌ای که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، آخرین مصاف آلکاراس با نادال ۳۸ ساله است که در پایان فصل جاری از رقابت‌های تنیس خداحافظی خواهد کرد. آلکاراز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، نادال را یک «افسانه» و «شخصی واقعا مهم برای زندگی شخص و حرفه‌ای خود» خواند.

پس از ۲۴ ساعت استراحت در روز جمعه، برندگان دو دیدار پنجشنبه، روز شنبه در فینال به مصاف هم خواهند رفت.

نادال ۳۸ ساله صاحب ۲۲ عنوان گرنداسلم است و جوکوویچ ۳۷ ساله با ۲۴ قهرمانی گرنداسلم‌ پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ است. سینر اولین جام گرنداسلم خود را در سال ۲۰۲۴ به دست آورد و آلکاراس نیز دو قهرمانی دیگر مردان را در این فصل به نام خود زد تا مجموع قهرمانی‌های دوران حرفه‌ای خود را به عدد چهار برساند.  مدودف هم در سال ۲۰۲۱ برنده مسابقات آزاد آمریکا شد. هولگر رون، پدیده این روزهای تنیس جهان، تنها عضو رقابت‌های شش نفره ریاض است که تاکنون رتبه اول جام‌های سطح اول را کسب نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدودف که سومین‌بار است در یک رویداد تنیس در عربستان سعودی شرکت می‌کند، به عرب‌نیوز گفت: «تورنمنت‌هایی مانند این جام برای توسعه تنیس در منطقه حیاتی‌اند. زیرساخت‌ها از اولین سفر من تاکنون به‌طور قابل‌توجهی بهتر شده‌اند و فکر می‌کنم این رویداد می‌تواند الهام‌بخش بازیکنان آینده سعودی برای رسیدن به گرند اسلم‌ها باشد.»

در همین حال، کارلوس آلکاراس اسپانیایی نیز معتقد است: «عربستان سعودی در سری رویدادهای ورزشی به‌سرعت در حال رشد است و عالی است که می‌بینیم تنیس اکنون به بخشی از این جنبش تبدیل شده است. افتخار می‌کنم که عضوی از تورنمنت ریاضم و امیدوارم این باعث شود افراد بیشتری به ورزش تنیس علاقه‌مند شوند.»

او همچنین اعتراف کرد که «تقریبا غیرممکن» است که بتواند به افتخاراتی که جوکوویچ، نادال و فدرر، سه مرد بزرگ و تاریخ‌ساز تنیس جهان، کسب کرده‌اند دست یابد.

سینر، نفر اول جهان از ایتالیا، هم در گفت‌وگو با عرب‌نیوز تاکید کرد که شرکت در چنین رویدادهایی برای او هیجان‌انگیز است، زیرا «الهام‌بخش بازیکنان جوان و جذب‌کننده مخاطبان بیشتری به سمت رشته تنیس» خواهد بود.

در ادامه، هولگر رون با تمجید از امکانات سخت‌افزاری عربستان سعودی در تنیس و ورزش گفت: «فرصت رقابت با دو نفر از بزرگان تنیس، یعنی نادال و جوکوویچ، بزرگ‌ترین انگیزه من برای حضور در این جام بود.»

عربستان سعودی از دو هفته دیگر به مدت سه سال میزبان دور نهایی مسابقه تنیس حرفه‌ای زنان دبلیوتی‌ای (WTA) خواهد بود. مجموع جوایز این مسابقات نیز ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار است که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایشی ۷۰ درصدی نشان می‌دهد.

بیشتر از تنيس