دومین هفته مد ریاض؛ بستری برای تجلی فرهنگ و توامند‌سازی افراد به یاری مد

دومین دوره هفته مد ریاض به میزبانی کمیسیون مد عربستان سعودی به مدت پنج روز از ۱۷ تا ۲۱ اکتبر برگزار می‌شود

هفته مد ریاض/ 

دومین هفته مد ریاض پنج‌شنبه شب ۱۷ اکتبر با نمایش خلاقیت و استعداد چهار برند برجسته سعودی آغاز شد: عدنان اکبر، دارالهنوف، تیما عابد و هنیده الصیرفی.

یکی از ارائه‌های چشمگیر روز اول آثار تیما عابد بود که با الهام از باغ خصوصی او خلق شده بود.

به گزارش عرب نیوز، این نمایش یک خانواده رنگی سیاه، سفید و قرمز بود که محیط اطراف عابد را منعکس می‌کرد. مشخصه طراحی‌های عابد خطوط قدرتمند و اشکال جسورند که تحسین او از زنان با اعتمادبه‌نفس را  نشان می‌دهد.

او درمورد گنجاندن نقش گل در آثارش این‌گونه توضیح داد: «من خیلی بااحتیاط وارد دنیای گل‌ها شدم، چراکه این زیبایی‌شناسی طراحی معمول من نیست. من عاشق طرح‌های قوی هستم و می‌خواستم در عین ادای احترام به طبیعت چیزی بسازم که با دیدگاه من مطابقت داشته باشد.»

یکی دیگر از نکات برجسته این شب، نمایش هنیده الصیرفی بود که عناصری از فرهنگ عربستان سعودی را در هم آمیخت و با تاثیر گرفتن از نوازندگان زن برجسته جهان عرب بر توانمندسازی زنان تمرکز داشت.

این مجموعه با عنوان «هارمونی الهه‌ها» (Divas in Harmony) ادای احترامی بود به خوانندگان افسانه‌ای ازجمله ام کلثوم و فِیروز و نشان می‌داد که چگونه موسیقی و مد می‌توانند روایتی قدرتمند ایجاد کنند.

هنیده گفت: «این بار می‌خواستم زنان را به یاری مد و با در مرکز توجه قرار دادن الهگان موسیقی توانمند کنم.»

مجموعه او همچنین بازتابی از صحنه موسیقی در حال رشد عربستان سعودی بود: «با توجه به رنسانسی که در عربستان سعودی در حال رخ دادن است، و با توجه به خوانندگان جدید سعودی، قلب من واقعا شاد می‌شود. ما کاری را که شایسته است انجام می‌دهیم و من از موفقیت این نمایش مد بسیار خشنودم.»

طرح‌های او ترکیبی از سبک‌های سنتی و معاصر و بیانیه‌ای جسورانه درمورد نقش زنان در مد و جامعه است.

این طراح چهره‌های قابل توجهی را در نمایش خود به کار گرفت، ازجمله نلی کریم، بازیگر مصری، و یاسمین سندرز که شوروشوقش درمورد اولین اجرا در عربستان سعودی را با دیگران  به اشتراک گذاشت. سندرز گفت: «این اولین بار است که در عربستان سعودی حضور دارم. همه چیز کاملا جادویی بوده است. من در ۲۴ ساعتی که اینجا بودم تجربه‌ای باورنکردنی داشتم. راستش، ای‌کاش می‌توانستم بیشتر بمانم. این نمایش واقعا زیبا بود... بودن در کنار این همه زن شگفت‌انگیز افتخار است.»

کلکسیون مد جدید اضوی اکبر، طراح مجموعه خانه مد عدنان اکبر، در دومین دوره هفته مد ریاض، ترکیبی از زیبایی کلاسیک و مدرن است. این خانه مد، با حدود ۵۰ سال سابقه، در این نمایش مجموعه‌ای از طراحی‌های دقیق و هنری را به نمایش گذاشت که هم‌زمان به سنت و فرهنگ محلی و مد جهانی توجه داشت.
این مجموعه با استفاده از پارچه‌های کلاسیک و جزئیات ظریف و با بهره‌گیری از رنگ‌های سفید، سیاه، طلایی و نقره‌ای و تاکید بر بافت‌های پیچیده، سردوشی‌های مجلل و تزئینات گلدوزی‌، حس لطافت و قدرت را هم‌زمان به بیننده القا می‌کرد.
اضوی اکبر با استفاده از مواد گران‌قیمت و دقت در جزئیات، توانست نمایشی از تجمل، قدرت و زیبایی زنانه را خلق کند که در عین مدرن بودن به سنت‌های غنی منطقه نیز ادای دین می‌کرد. استفاده از پارچه‌های سنگین و فاخر، مانند مخمل، تور و ابریشم همراه با گلدوزی و دوخت‌های دست‌دوز، هنر طراحی و خیاطی سطح بالا را در این خانه مد باسابقه نشان می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عدنان اکبر، طراح برجسته سعودی، خانه مد خود را در دهه ۱۹۷۰ بنیان نهاد و اکنون در کنار دخترش اضوى، که اینک مدیر خلاق این خانه مد است، و پسرش عبدالله، که مدیریت بخش تجاری آن را برعهده دارد، یکی از نام‌های بزرگ مد منطقه است.

دومین دوره هفته مد ریاض به میزبانی کمیسیون مد عربستان سعودی به مدت پنج روز از ۱۷ تا ۲۱ اکتبر برگزار می‌شود و بستری برای تجلی فرهنگ و توانمندسازی به یاری مد است.

بیشتر از مُد و زیبایی