افزایش حملات ارتش اسرائیل به شمال غزه؛ اعلام شروط اسرائیل برای توقف حملات به لبنان

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای نظامی‌اش در حال ادامه عملیات زمینی در سراسر نوار غزه برای از بین بردن حماس‌اند

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از ساکنان و پزشکان شمال نوار غزه نوشت که نیروهای اسرائیلی با تشدید عملیات نظامی در جبالیه، خانه‌ها، مدارس و پناهگاه‌های آوارگان را تخریب می‌کنند.

در گزارش این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی آمده است که نیروهای اسرائيلی مردان را بازداشت کرده و به زنان دستور می‌دهند که اردوگاه‌ها را ترک کنند.

در همین حال پزشکان بیمارستان اندونزی واقع در بیت لاهیه نیز به رویترز گفتند که نیروهای اسرائیلی به یک مدرسه یورش برده و پیش از به آتش کشیدن آن مدرسه، حاضران در آنجا را بازداشت کردند. آنها افزودند که آتش به ژنراتورهای بیمارستان رسیده و باعث قطعی برق شده است.

مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که دستور ارتش اسرائیل را برای تخلیه سه بیمارستان در این منطقه دریافت کرده‌اند اما نمی‌توانند بیماران را به جای دیگری منتقل یا آنها را بدون مراقبت رها کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای نظامی در حال ادامه عملیات زمینی در سراسر نوار غزه‌اند. این سازمان در بیانیه‌ای افزود که روز یکشنبه، نیروهای اسرائيلی زیرساخت‌های شبه‌نظامی و تونل‌های مربوط به حماس را منهدم کرده و شبه‌نظامیان را در منطقه جبالیه کشته‌اند. در بیانیه ارتش اسرائیل در مورد وضعیت بیمارستان‌ها و کمپ‌های آوارگان توضیحی داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل چند روز پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، حملاتش را در غزه و لبنان تشدید کرده است. اسرائیل می‌گوید که این حملات را برای از بین بردن کامل گروه‌های شبه‌نظامی حماس و حزب‌الله انجام می‌دهد.

این در حالی است که به گفته ناظران، بسیاری از مناطق محل زندگی فلسطینیان ویران و ده‌ها هزار نفر بر اثر حملات اسرائيل کشته شده‌اند. بیش از ۱.۹ میلیون نفر نیز در بحبوحه بحران انسانی غزه بی‌خانمان مانده‌اند.

مقامات بیمارستان اندونزی می‌گویند که تجهیزات پزشکی آنها تمام شده است و هیچ دارویی برای درمان بیماران وجود ندارد. آنها همچنین گفتند که آب برای چهارمین روز متوالی قطع شده و غذایی نیز برای توزیع در دسترس نیست.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که نتوانسته به سه بیمارستان در شمال غزه دسترسی پیدا کند. این نهاد خواستار دسترسی برای کمک‌رسانی به مناطق شمالی غزه شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این نگرانی فزاینده وجود دارد که شیوه جنگ اسرائيل در نوار غزه، مداخله غیرقانونی در توزیع کمک‌های بشردوستانه و دستوراتی که منجر به جابجایی اجباری می‌شود، باعث نابودی فلسطینی‌ها شود.»

در سوی دیگر اسرائیل می‌گوید که با ارسال زمینی و پرتاب‌های هوایی، مقادیر زیادی اقلام بشردوستانه را وارد غزه کرده است. اسرائيل همچنین مدعی است که تخلیه بیماران از بیمارستان کمال عدوان را تسهیل کرده است.

هشدار اسرائيل به حزب‌الله

به گفته منابع امنیتی به نقل از الحدث، اسرائیل به حزب‌الله لبنان پیام داده است که درصورت تلاش مجدد برای هدف قرار دادن رهبران اسرائيل، تل‌آویو منطقه ضاحیه واقع در جنوب بیروت را که پایگاه حزب‌الله است با خاک یکسان خواهد کرد.

این پیام که ظاهرا از طریق یک طرف ثالث منتقل شده است، پس از آن منتشر شد که حزب‌الله روز شنبه با یک پهپاد اقامتگاه شخصی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل را در شهر ساحلی قیصریه هدف قرار داد.

به گفته ارتش اسرائیل، نخست‌وزیر و همسرش در زمان حمله در خانه نبودند و کسی در این حادثه آسیبی ندید.

شرایط پایان جنگ در لبنان

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائيلی گزارش داد که اسرائیل هفته گذشته سندی را در اختیار آمریکا قرار داده که در آن شرایط و راه‌حل دیپلماتیک برای پایان جنگ در لبنان و بازگشت غیرنظامیان به خانه‌های خود در اطراف مرز در هر دو طرف ذکر شده است.

بر اساس این گزارش، این سند پنجشنبه گذشته در جریان سفر نماینده دولت بایدن در امور خاورمیانه به بیروت، به دست او رسیده است.

یکی از شروط اسرائيل، فعال ماندن ارتش برای اطمینان از احیا نشدن زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان و نزدیک مرز است.

گفته می‌شود که آزادی عمل در حریم هوایی لبنان نیز از دیگر خواسته‌های اسرائیل است.

به گزارش اکسیوس، این خواسته‌ها با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که نیروهای مسلح لبنان و یونیفل را مجری آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله می‌‌داند در تضاد است.

یک مقام آمریکایی نیز گفته که بعید است لبنان یا جامعه بین‌المللی با این شروط موافقت کنند.

درخواست رئیس اتحادیه عرب برای آتش‌بس

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز دوشنبه در بیروت گفت که اولویت این اتحادیه دستیابی به آتش‌بس فوری در لبنان است.

او همچنین اعلام کرد که خواستار عقب‌نشینی سریع اسرائیل از هر سرزمین لبنانی است که آن را اشغال کرده یا وارد آن شده است.

هنگامی که از ابوالغیط پرسیده شد که آیا حزب‌الله می‌تواند نابود شود، او پاسخ داد: «شما نمی‌توانید یک ایده را نابود کنید».

عملیاتی شدن سامانه دفاع موشکی تاد

به گزارش شبکه کان اسرائيل، سامانه دفاع موشکی تاد که ایالات متحده در اسرائیل مستقر کرده، اکنون عملیاتی شده است.

العربیه نیز به نقل از برخی منابع گزارش داد که سه باتری این سامانه فعال‌اند. این سامانه با هدف محافظت در برابر حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل ارسال شد.

سامانه دفاع موشکی تاد به عنوان مکمل سامانه پاتریوت در نظر گرفته می‌شود اما قادر است منطقه گسترده‌تری را پوشش دهد. این سامانه می‌تواند محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری را هدف بگیرد.

بیشتر از جهان