استقلال در ورطه سقوط؛ موسیمانه هم نمی‌تواند با تیم نکونام نتیجه بگیرد

جواد نکونام در فولاد مانند استقلال بازیکنانی را جذب کرده بود که این تیم را به مرز سقوط رساندند

تصویری از دیدار دو تیم خیبر خرم‌آباد و استقلال تهران، ۵ آبان ۱۴۰۳‌- وب‌سایت خیبر

در روزی که پرسپولیس تهران موفق شد با برد دو بر هیچ مقابل شمس‌‌آذر به صدر جدول لیگ برتر بازگردد، استقلالی‌ها با نتیجه عجیب سه بر یک از تیم انتهای جدولی خیبر خرم‌آباد شکست خوردند و در رتبه دوازدهم جا خوش کردند.

این نتیجه‌ موجب شد پیتسو موسیمانه، سرمربی جدید آفریقایی آبی‌پوشان، پس از پایان اولین تجربه مربیگری‌ روی نیمکت این تیم، بازیکنان استقلال را به باد انتقاد بگیرد و بگوید که آن‌ها لیاقت پوشیدن پیراهن چنین تیم پرافتخار و محبوبی را ندارند.

وضعیت امروز استقلال و ناکامی‌های پیاپی مقابل تیم‌های نه‌چندان قدرتمند لیگ در شرایطی باعث رنجش میلیون‌ها هوادار این باشگاه شده است که در فصل نقل‌وانتقالات به لطف پشتیبانی هلدینگ نفتی متمول، چندین بازیکن گران‌قیمت ایرانی و خارجی هم به اردوی آبی‌پوشان پیوسته‌اند. با این حال اکنون بهتر مشخص شده که جواد نکونام، سرمربی برکنارشده استقلال، تا چه اندازه در جذب بازیکن انتخاب‌های اشتباهی داشته و تیمی بسته است که نه خود و نه دو سرمربی بعدی نتوانستند با آن‌ نمایشی مطلوب ارائه کنند.

اشتباهات مفرط در درون دروازه و خط دفاعی که استقلال را با ۱۴ گل خورده به دارنده ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ تبدیل کرده است، مهاجمانی که موقعیت‌های آسان را به‌راحتی از دست می‌دهند، فقدان دوندگی و جنگندگی خط هافبک و ناتوانی بازیکنان از اجرای ساده‌ترین کارهای تاکتیکی و گروهی اکنون این سوال را برای بسیاری از هواداران و کارشناسان فوتبال در ایران مطرح کرده است که آیا مسائلی غیرفوتبالی و منافع شخصی در انتخاب‌های نکونام دخیل بوده‌اند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر برخی هواداران فولاد خوزستان هم که در این فصل با یحیی گل‌محمدی روزهایی خوب و امیدوارکننده‌ را سپری می‌کنند، اخیرا درباره ناکامی‌های استقلال این نکته را یادآوری کرده‌اند که دو فصل قبل هم تیم به‌جا‌مانده از نکونام در اهواز به‌شدت ضعیف و ناتوان بود و فولاد پس از استعفای نکونام تا مرز سقوط پیش رفت. در نتیجه ریشه‌ ناکامی‌های تیم به‌جا‌مانده از نکونام در استقلال را هم در می‌توان این مسئله جست‌وجو کرد.

در هر صورت، پیتسو موسیمانه در اولین حضورش روی نیمکت استقلال، امیدهای هواداران تیم برای بهبود وضعیت فنی و شروع پیروزی‌های مداوم به دلیل شوک انتخاب یک سرمربی خارجی کارنامه‌دار را تا حدود زیادی کمرنگ کرد و به نظر می‌رسد استقلالی‌ها ناچارند رویایی قهرمانی در این فصل لیگ برتر ایران یا صعود از مرحله گروهی لیگ نخبگان آسیا را فراموش کنند و تنها امیدوار باشند تا در فصل نقل‌وانتقالات زمستانی، مدیران هلدینگ خلیج فارس با نظر موسیمانه چندین بازیکن باکیفیت ایرانی و خارجی در تمامی خطوط بخرند تا روند شکست‌های استقلال در نیم‌فصل دوم پایان یابد.

پس از پایان مسابقه روز شنبه که خیبر خرم‌آباد برای نخستین‌‌بار در تاریخ حضورش در لیگ‌برتر، موفق شد به حریفش بیشتر از یک گل بزند، پیتسو موسیمانه با حالتی متعجب اعتراف کرد که در دوران مربیگری‌اش هرگز تیمی با چنین سطح فنی ضعیفی ندیده است.

او با کنایه‌های مداوم تاکید کرد: «شاید بازیکنان استقلال نیاز دارند هر روز یک مربی برایشان بیاید! با این اتفاق بدی که افتاد، به‌عنوان یک مربی چه چیزی می‌توانم بگویم؟ استقلال به لحاظ روحی و روانی خوب نیست و تا حالا تیمی را این‌طور ندیدم. شاید بازیکنان در مورد اسم بزرگی که روی پیراهنشان است چیزی نمی‌دانند یا باید خودشان را در آینه نگاه کنند. حتما تغییراتی در تیم خواهیم داشت و درباره این موضوع با باشگاه صحبت خواهم کرد، ولی ابتدا باید ذهنمان را تغییر دهیم. بازیکنان باید این موضوع را به من بگویند که می‌خواهند تغییر کنند یا خیر؟»

بیشتر از فوتبال