ترکیه ۱۲ نیروی حزب کارگران کردستان را در شمال عراق کشت

از زمان حمله انتحاری ۲ عضو پ‌ک‌ک به ساختمان اداره امنیت وزارت کشور ترکیه در آنکارا، حملات ارتش ترکیه به شمال عراق گسترش یافته است

پرواز جت نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق-۲۰ دسامبر ۲۰۲۳-AFP

دولت ترکیه شنبه ۲۳ مارس (۴ فروردین) اعلام کرد که ۱۲ شبه‌نظامی کرد را در شمال عراق هدف قرار داده و کشته است.

به گزارش خبرنگار رویترز در استانبول، ترکیه می‌گوید این ۱۲ نیروی مسلح عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک ک) بودند که در منطقه متینا در شمال عراق «خنثی» شدند. اصطلاح «خنثی کردن»، که وزارت دفاع ترکیه از آن استفاده کرده است، معمولا به معنای «کشتن» است. ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروه مسلحانه پ ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌دانند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین در بیانیه خود گفت که حمله اخیر به نیروهای حزب کارگران کردستان بخشی از یک عملیات نظامی فرامرزی است که در ماه‌های آینده گسترش خواهد یافت. ترکیه پیش از این پیشنهاد کرده بود تا در ماه جاری میلادی، یک «مرکز عملیات مشترک» را در شمال عراق با همکاری دولت آن کشور ایجاد کند تا بدین طریق برای مبارزه با نیروهای کرد و اعضای پ‌ک‌ک آمادگی بیشتری داشته باشد.

ترکیه در چند سال گذشته، با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، حمله‌های نظامی‌اش علیه پ‌ک‌ک را با عنوان «عملیات‌هایی برای دفاع از خود» افزایش داده و از زمان حمله ناموفق و انتحاری ۹ مهر ۱۴۰۲ دو نیروی حزب مسلح کارگران کردستان در آنکارا نیز این حملات گسترده‌تر شده است. ازجمله شامگاه همان روز که جت‌های جنگنده ترکیه در عملیات هوایی تلافی‌جویانه نزدیک به ۲۰ هدف از جمله دالان‌ها، پناهگاه‌ها‌ و انبارهای پ.ک ک در مناطق متینا، برادوست، هاکورک، قندیل و قره در عراق را منهدم کردند.

همچنین ۱۵ مهر ۱۴۰۲ وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در حمله‌های شبانه به اهداف شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه ۵۸ شبه‌نظامی کرد را کشته‌اند. حملاتی که هیچ‌گاه برای ترکیه بی‌هزینه نیست. برای مثال، سوم دی‌ماه ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۲ تن از نظامیان ترکیه در درگیری با اعضای حزب کارگران کردستان در شمال عراق کشته شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، وعده داده بود که از حزب کارگران کردستان در عراق و سوریه انتقام خواهد گرفت و حمله‌ها علیه مواضع پ ک ک را گسترش خواهد داد. او گفت: «ما راهبرد خود برای از بین بردن تروریسم در سرمنشا را تا از بین رفتن آخرین تروریست ادامه می‌دهیم.»

حزب کارگران کردستان در سال ۱۹۸۴ شورش مسلحانه علیه آنکارا را با هدف «احقاق حقوق کردهای ترکیه» آغاز کرد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در درگیری‌های بین دو طرف کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه انتظار دارد که دولت‌های عراق و روسیه نیز مانند متحدان غربی ترکیه، گروه پ‌ک‌ک را تروریست اعلام کنند و با اعضای این گروه برخوردی قاطعانه داشته باشند و آنان را بازداشت و محاکمه کنند، اما سران دولت‌های عراق و سوریه با اشاره به وجود میلیون‌ها شهروند کرد در خاک این دو کشور و ناتوانایی در تفکیک نیروهای شبه‌نظامی از شهروندان غیرنظامی، بارها به ترکیه اعتراض کرده‌اند که حریم هوایی و خاکی‌شان را نقض کرده است. در همین زمینه عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق، گفت بغداد به‌دنبال دستیابی به توافقی امنیتی با آنکارا است و ترکیه باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

بیشتر از جهان