رئیسی در اسلام‌آباد: ایران و پاکستان نگاه مشترک حقوق بشری دارند

نخست‌وزیر پاکستان از همکاری مشترک با جمهوری اسلامی در حوزه‌های مرتبط با انرژی خبر داد

ابراهیم رئیسی و شهباز شریف ـ ایسنا

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه سوم اردیبهشت برای دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، وارد اسلام‌‌آباد شد.

سفر ابراهیم رئیسی پس از آن انجام می‌شود که در دی ماه گذشته، حمله‌های هوایی متقابل ایران و پاکستان، نگرانی‌ها را درباره تلاطم‌های بیشتر در منطقه پرتنش خاورمیانه ایجاد کرده بود.

 در آن زمان، جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که حملاتش علیه پایگاه جیش‌العدل در خاک پاکستان صورت گرفت، اما مقام‌های پاکستانی این ادعا را رد و آن را «حمله به غیرنظامیان» توصیف کردند. با این حال، با فاصله کوتاهی و البته پس از انتقام‌گیری پاکستان با حمله به خاک ایران، تلاش‌ها برای ایجاد ارتباط مشترک و عادی‌سازی روابط میان تهران و اسلام‌آباد از سر گرفته شد.

ابراهیم رئیسی در سفرش به پاکستان، بر افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری تهران و اسلام‌آباد تاکید کرد و در عین حال مدعی شد که دو کشور در زمینه دفاع از حقوق بشر، با دیدگاه‌های مشترک تلاش می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری ایران در جریان نشست خبری مشترک با شهباز شریف تاکید کرد: «کشورهای ما مواضع مشترکی در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و همچنین انواع ناامنی‌های تهدیدکننده در منطقه دارند. این نگاه مشترک مبتنی بر دفاع از حقوق بشر، محور همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران و اسلام‌آباد است.»

این گفته‌ها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، یکدیگر را متقابلا به پناه دادن به گروه‌های تروریستی طرف دیگر متهم می‌کنند. افزون بر این، دیده‌بان حقوق بشر بارها گزارش‌هایی از نقض رعایت حقوق انسانی در این دو کشور منتشر کرده است.

رئیسی در بخش دیگری از نشست خبری اسلام‌آباد افزود:‌ «در نشست‌ هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.»

او همچنین با اشاره به تحریم‌های انجام گرفته علیه جمهوری اسلامی، مدعی شد که «تحریم‌ها به فرصتی برای ایران تبدیل شده‌اند و تهران آماده است تجربیاتش را در این زمینه به ملت پاکستان انتقال دهد.»

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم در این دیدار، از همکاری مشترک با ایران در حوزه‌های مرتبط با انرژی خبر داد. رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی نیز از امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان خبر دادند.

ابراز خرسندی ابراهیم رئيسی از همکاری‌ در حوزه‌های مختلف با پاکستان در حالی است که اسلام‌آباد از دست‌کم دو سال پیش با بحران‌های اقتصادی و سیاسی متعددی از جمله افزایش حمله‌های مرگ‌بار شبه‌نظامیان و تیره شدن روابطش با همسایه دیگر، افغانستان، روبه‌رو بوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، با گسترش تورم و بحران اقتصادی در پاکستان، میزان فقر در میان ساکنان این کشور افزایش یافته است. براساس گزارش بانک جهانی، ۹۵ میلیون شهروند پاکستانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و اگر حکومت این کشور برنامه‌هایی برای بهبود اوضاع اقتصادی نداشته باشد، نگرانی‌ جدی درخصوص افزایش میزان فقر وجود دارد.

بانک جهانی هشدار داده است که فقر در پاکستان در یک‌سال از ۳۲.۴ درصد، به ۳۹.۴ درصد افزایش یافته است و با موج جدید بحران اقتصادی و افزایش فقر، دست‌کم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز به مرحله فقر شدید نزدیک شده‌اند.

دولت شهباز شریف که در آوریل ۲۰۲۲ به قدرت رسید، ادعا می‌کند که سیاست‌های دولت عمران خان، پاکستان را با رکود اقتصادی مواجه کرده است و اکنون تلاش‌های زیادی برای احیای دوباره اقتصاد در این کشور جریان دارد.

در جریان فعالیت‌ها برای احیای اقتصاد، چین میلیاردها دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است. برخی کارشناسان ارائه کمک‌های اقتصادی چین به این کشور را «وام-تله» و در راستای نفوذ بیشتر چین بر منابع اقتصادی پاکستان می‌دانند، اما دولت شهباز شریف این ادعاها را رد می‌کند.