جابور، پدیده تنیس زنان در آستانه قهرمانی ویمبلدون

اونس جابور و مارکتا وندروسوا روز شنبه در فینال تنیس زنان ویمبلدون به مصاف هم می‌روند

اونس جابور و مارکتا وندروسوا

اونس جابور تونسی در آستانه تاریخ‌ساز شدن در دنیای تنیس و کسب یک قهرمانی گرند اسلم در ویمبلدون است. اما در برابرش تنیسور اهل چک، مارکتا وندروسوا، را به عنوان حریف نهایی میبیند که می‌تواند داستان را به گونه‌ای متفاوت رقم بزند.

جابور همیشه خوشرو و مهربان، که او را "وزیر شادی" کشورش می‌نامند و تقریباً در هر جایی که بازی می‌کند مورد علاقه مردم است، در مسابقه قهرمانی سال گذشته در برابر النا ریباکینا با وجود برد در ست آغازین، در نهایت شکستی ناامید کننده را پذیرفت.

در سال ۲۰۲۲ ایگا سویاتک در فینال مسابقات بزرگ آمریکا، رؤیای همیشگی اونس جابور را برای تبدیل شدن به اولین زن آفریقایی عرب تبار قهرمان گرند اسلم تک‌نفره نقش بر آب کرد. اما این بازیکن ۲۸ ساله آماده است تا روز شنبه در لندن یک بار دیگر برای رسیدن به این هدف مبارزه کند.

جابور که در مرحله یک چهارم نهایی ویمبلدون در برابر ریباکینا پیروز شد و در آخرین دور هم توانست اننقام سال ۲۰۲۱ را از آرینا سابالنکا تنیسور شماره دو جهان بگیرد، گفت:«سال گذشته اولین فینال من در یک گرند اسلم بود. من قطعا به قهرمانی در گرند اسلمی که همیشه آرزویش را داشتم نزدیک تر می شوم. من همیشه اعتقاد داشتم. اما گاهی اوقات شما شک می‌کنید که آیا عاقبت روزی این اتفاق می‌افتد یا خیر. حضور در آخرین مراحل، به شما کمک می‌کند بیشتر باور کنید.من نه تنها از فینال ویمبلدون، بلکه از فینال اوپن ایالات متحده نیز یاد خواهم گرفت و بهترین عملکردم را در آن ارائه خواهم کرد. شاید امسال تقدیر این ببود که دو بار تلاش کنم و بار سوم موفق شوم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چکش و چوب جادو

نفر بعدی که در تیررس جابورقرار گرفته، نایب قهرمان اوپن فرانسه ۲۰۱۹ وندروسوا است. بازیکنی سرسخت که مانند نفر ششم به یک میزان از قدرت و ظرافت در بازی بهره می‌برد و بعد از اینکه حرفه‌اش به‌دلیل آسیب‌دیدگی مدتی متوقف شد، در رویای بازگشت به سطح اول دنیای تنیس زنان است.

جابور که امسال در اوپن استرالیا و ایندین ولز به این دختر ۲۴ ساله باخت، گفت: «او دست‌های قدرتمندی دارد و خیلی خوب بازی می‌کند. راستش، من سعی خواهم کرد خیلی بیشتر روی خودم تمرکز کنم و مطمئن نیستم که او در دومین فینال گرند اسلم خود چگونه بازی خواهد کرد. ما هر دو تشنه پیروزی هستیم و سر آخر کسی که بیشتر لایق باشد، برنده خواهد شد.»

مانند جابور که امسال بر مشکلات زانو و ساق پا غلبه کرد، وندروسوا پس از انجام عمل جراحی مچ دست پس از راه یافتن به فینال رولان گاروس چهار سال پیش - مبارزاتی که با شکست در برابر اش بارتی به پایان رسید- به بهترین فرم خود خواهد رسید.

وندروسووا که در رده بندی تنیس زنان هنوز رتبه‌ای ندارد و دومین عمل جراحی را در ۲۰۲۲ از سر گذرانده است، گفت: «بعد از همه چیزهایی که پشت سر گذاشتم، دو عمل جراحی، بازگشت به هیچ وجه آسان نیست. همین که دوباره در زمین بازی هستم و بدون درد بازی می کنم، خوشحالم.»

وندروسووا که قبل از شکست دادن دوباره الینا سویتولینا در نیمه نهایی چهار حریف نامدار دیگر را نیز شکست داده است، امیدوار است که راه هموطنان خود مارتینا ناوراتیلوا، جانا نووتنا و پترا کویتووا را دنبال کند و یک قهرمانی بزرگ را به دست آورد.

اما یک جابور خوش فرم، که چهار قهرمان گرند اسلم را در تورنمنت امسال مغلوب کرده است، حتی برای بهترین بازیکنان نیز حریفی قدر است و وندروسوا قبل از رویارویی با او ضمن حفظ اعتماد به نفسش با احتیاط صحبت می‌کند.

وندروسوا گفت: «او به بازی در فینال گرند اسلم عادت کرده است. این یک فینال است، بنابراین بازی سختی خواهد بود.»

بیشتر از تنيس