عربستان سعودی میزبان تازه تنیس جهان؛ یونایتدکاپ به ریاض می‌رود

مقام‌های عربستان سعودی می‌کوشند توجه بیش از یک میلیارد نفر از هواداران فوتبال، تنیس، بوکس، گلف، فرمول‌یک و چند ورزش دیگر را به کشور خود جلب کنند

مسابقات تنیس جام درعیه در عربستان سعودی‌ــ 

diriyahtenniscup.com

سران کشور عربستان سعودی پس از سرمایه‌گذاری هنگفت در ورزش‌هایی همچون فوتبال، گلف، بوکس و اتوموبیلرانی، حالا تصمیم دارند به دنیای تنیس هم به‌طور جدی‌تر قدم بگذارند و به همین دلیل در حال برگزاری مذاکراتی جدی با مقام‌های ورزش استرالیا برای خرید یونایتدکاپ (جام اتحادیه) و انتقال آن به کشور خود، به‌عنوان اولین مسابقات جهانی تنیس در هر سال میلادی‌اند.

از ژانویه ۲۰۲۳ رویداد تیمی جدیدی به نام یونایتدکاپ به تقویم مسابقات جهانی تنیس اضافه شد که چراغ اول فصل ۲۰۲۳ را روشن کرد. این مسابقات که جایگزین رقابت‌های «ای‌تی‌وی کاپ» (ATP Cup) شد، در فصل گذشته با حضور ۱۸ تیم از ۱۸ کشور دنیا به مدت ۱۱ روز در سه شهر استرالیا برگزار شد و اولین رویداد مختلط تیمی محسوب می‌شد که دارای امتیاز رنکینگ بود؛ یعنی یک بازیکن بسته به تعداد پیروزی در مراحل مختلف، می‌توانست تا سقف ۵۰۰ امتیاز دریافت کند.

حالا دیلی‌میل خبر داده که مذاکرات صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی با مقام‌های ورزش استرالیا برای خرید اولین مسابقات جهانی تنیس در فصل آتی به مراحل پایانی نزدیک شده است و سعودی‌ها هفته گذشته در مسابقات ویمبلدون لندن، برای انتقال رویداد مشترک ای‌تی‌پی (ATP) و دبلیوتی‌ای (WTA) به کشورشان پیشنهاد شگفت‌انگیزی ارائه کرده‌اند.

این در حالی است که عربستان سعودی در سال‌های گذشته نیز در تورهای مختلف، میزبان ستارگان دنیای تنیس بود؛ به‌طور مثال در سال ۲۰۲۲ جمع قابل‌توجهی از ستارگان تنیس جهان مانند دانیل مدودف، الکساندر زورف، استفانوس سیتسیپاس، آندری روبلف، تیلور فریتس، استن واورینکا، دومینیک تیم، نیک کیریوس و هوبرت هورکاچ در چارچوب مسابقات نمایشی «جام درعیه» در همین شهر [درعیه] به رقابت پرداختند؛ اما یونایتدکاپ اولین تورنمنت سعودی‌ها در دنیا تنیس خواهد بود که در آن کسب امتیازهای رنکینگ جهانی هم در دسترس است.

پیش‌بینی می‌شود در صورت انعقاد قرارداد بین مقام‌های ورزش عربستان سعودی و استرالیا، سعودی‌ها جایزه ۱۵ میلیون دلاری یونایتدکاپ را هم به میزان چشمگیری بالا ببرند تا ستارگان بیشتری در دنیای تنیس به شرکت در این جام علاقه‌مند شوند.

یونایتدکاپ اولین‌بار ماه ژانویه ۲۰۲۳ در بریزبن، پرت و سیدنی استرالیا با حضور ستارگانی همچون رافائل نادال، کارلوس آلکاراش و ایگا سویاتکه به‌عنوان یک رویداد رویداد تیمی جدید برگزار شد تا مقدمه‌ای برای آماده‌سازی تنیس‌بازها برای شرکت در مسابقات اوپن استرالیا به عنوان اولین گرنداسلم سال باشد.

یاسر الرمیان، شاهزاده سعودی و رئيس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی، معتقد است یونایتدکاپ به‌عنوان جامی معتبر و میزبان تنیس‌بازهای برتر جهان، می‌تواند بیش از پیش چشمان میلیون‌ها هوادار تنیس در جهان را به کشورشان خیره کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی موفق شده است میزبانی فینال‌های نکست‌جن (NextGen) تنیس را نیز به دست آورد و رقابت پایان سال برای هشت بازیکن برتر زیر ۲۱ سال جهان قرار است به جده منتقل شود.

چندی پیش آندره‌آ گائودنزی، ریاست اتحادیه تنیس مردان، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز خبر داد که با مقام‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی درباره تامین بودجه مسابقات، زیرساخت‌ها و فناوری‌های ورزش تنیس مذاکراتی داشته است. استیو سایمون، رئیس اتحادیه تنیس زنان، نیز گفته بود که به همراه برخی از ستارگان تنیس زنان در ماه فوریه از عربستان سعودی بازدید کرد تا امکانات این کشور را برای برگزاری تورهای جهانی ارزیابی کند.

زنان در سال‌های گذشته توانسته‌اند جایگاه‌های مهمی را در عرصه ورزش عربستان سعودی به دست بیاورند. به‌ عنوان نمونه روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) لامیا بن بهیان، به‌عنوان اولین زنی که به سمت نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال عربستان سعودی منصوب می‌شود، برای تصدی این جایگاه انتخاب شد. پیش از آن نیز عنود الاسماری به‌عنوان اولین داور بین‌المللی زن عربستان سعودی از طرف فیفا منصوب شد.

عربستان سعودی در راستای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود در عرصه ورزش جهانی با طرحی ۶.۷ تریلیون دلاری، گام‌های بزرگی برداشته و طی هفته‌های گذشته توانسته است در کنار اسطوره‌هایی مانند کریم بنزما، ستارگان جوان دنیای فوتبال را نیز به لیگ حرفه‌ای فوتبال این کشور بکشاند.

رونق ورزش عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ هنگامی که شاهزاده محمد بن سلمان در جایگاه ولیعهد این کشور، قدرت را به دست گرفت و متعهد شد نفوذ و جایگاه جهانی عربستان سعودی را تقویت کند.

شاهزاده محمد بن سلمان این برنامه را در چارچوب طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ گنجاند و رویدادهای بزرگ ورزشی یکی پس از دیگری در این کشور برگزار شدند. نقطه عطف این روند در سال ۲۰۱۹ بود؛ زمانی که سعودی‌ها مسابقه قهرمانی بوکس سنگین‌وزن جهان با جایزه‌ای ۶۰ میلیون دلاری را بین اندی روییز جونیور و آنتونی جاشوا برگزار کردند. همان سال، عربستان سعودی به حوزه گلف هم وارد شد و میزبانی مسابقاتی در چارچوب تورنمنت اروپایی این ورزش را به عهده گرفت.

عربستان سعودی که میزبان چندین رویداد ورزشی مهم از جمله سوپرجام ایتالیا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود، همچنان به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرنفتی ادامه می‌دهد و اکنون به نظر می‌رسد که مقصد بعدی جلب توجه‌های جهانی در ورزش پرطرفدار تنیس باشد.

بیشتر از تنيس