ورزش جهان در قرق عربستان سعودی؛ جده میزبان نسل جدید ستارگان تنیس

سران عربستان سعودی تصمیم دارند تا چند سال آینده آن کشور را به قطب اول تنیس مردان و زنان در جهان تبدیل کنند

مسابقات تنیس جام درعیه در عربستان سعودی‌-diriyahtenniscup

اتحادیه تنیس مردان اعلام کرده است که میزبانی مسابقات ستارگان نسل جدید تنیس مردان را به عربستان سعودی سپرده است.

مقام‌های کشور عربستان سعودی در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی مناسب و صرف بودجه‌های هنگفت در رشته‌های گوناگون ورزشی مانند فوتبال، بوکس، اتوموبیل‌رانی، و گلف، در کنار راه‌اندازی جشنواره‌های باشکوه رقص و موسیقی و فیلم، تلاش می‌کنند صنعت گردشگری و ورزش آن کشور را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های جهان تبدیل کنند. در همین مسیر، در ۸ ماه اخیر ده‌ها ستاره‌ و فوق‌ستاره‌ دنیای فوتبال را به آن شبه‌جزیره کشانده‌اند.

بر اساس گزارش نشریه «فوربز»، اکنون قرار است شهر جده به مدت پنج سال میزبان مسابقات ستارگان نسل جدید تنیس، آوردگاه بهترین بازیکنان زیر ۲۱ سال جهان، باشد که از آغاز راه‌اندازی در سال ۲۰۱۷ تا سال گذشته در شهر میلان ایتالیا برگزار می‌شد. ستاره‌های مطرحی چون کارلوس آلکاراس و استفانوس سیتسیپاس و یانیک سینر سابقه درخشش و قهرمانی در این مسابقات دارند.

ریاست فدراسیون تنیس عربستان در این باره گفت: «بسیار مفتخریم که اتحادیه تنیس مردان شهر جده را برای میزبانی چنین رویداد مهمی انتخاب کرده است. فینال‌ ستارگان نسل جدید به‌نوعی تجلی فلسفه فدراسیون ما است که همانا الهام بخشیدن به استعدادهای جوان برای رسیدن به بالاترین سطوح ورزشی است. ما بسیار مشتاقیم که برای کمک به پیشرفت آینده‌دارترین ستاره‌های نوظهور جهان با اتحادیه تنیس مردان همکاری کنیم و نوآوری‌های جدید ورزشی را در شهر ويژه خود، جده، به نمایش بگذاریم.»

مسابقات ستارگان نسل جدید از تاریخ ۷ تا ۱۱ آذر امسال در شهرک ورزشی ملک‌عبدالله و روی زمین هاردکورت در داخل سالن برگزار خواهد شد. جوایز نقدی این دوره نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشتر شده است. نفرات برتر در مجموع دو میلیون دلار جایزه خواهند گرفت نسبت به دوره قبل این مسابقات ۶۰۰ هزار دلار افزایش یافته است.

عربستان سعودی در سال‌های گذشته نیز در تورهای متعدد میزبان ستارگان دنیای تنیس بوده است. برای مثال، در سال ۲۰۲۲، جمع زیادی از ستارگان تنیس جهان مانند دانیل مدودف، الکساندر زورف، استفانوس سیتسیپاس، آندری روبلف، تیلور فریتس، استن واورینکا، دومینیک تیم، نیک کیریوس، و هوبرت هورکاچ در چارچوب مسابقات نمایشی «جام درعیه» در همین شهر درعیه به رقابت پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، ماه گذشته اعلام شده بوده که سران آن کشور متمول در حاشیه خلیج‌ فارس در حال برگزاری مذاکراتی جدی با مقام‌های ورزش استرالیا برای خرید یونایتدکاپ (جام اتحادیه تنیس) و انتقال آن به کشور خود، به‌عنوان اولین مسابقات جهانی تنیس، در هر سال میلادی‌اند. یونایتدکاپ نخستین تورنمنت سعودی‌ها در دنیای تنیس خواهد بود که در آن کسب امتیازهای رتبه‌بندی (رنکینگ) جهانی نیز در دسترس است.

همچنین، روز دوم ژوییه سال جاری میلادی (۱۱ تیر)، استیو سایمون، رئیس اتحادیه تنیس زنان، اعلام کرده بود که همراه با برخی از بازیکنان تنیس در ماه فوریه از عربستان سعودی بازدید کرده است تا امکانات آن کشور برای برگزاری تور جهانی را ارزیابی کند.

سایمون در مراسمی در لندن به مناسبت پنجاهمین سالگرد نشستی که به تاسیس اتحادیه تنیس زنان منجر شد، گفت: «می‌دانیم که مسائل چالش‌برانگیزی در عرصه فعالیت زنان و گروه‌های اقلیت جنسی در عربستان سعودی وجود دارد، اما به گفت‌وگو با مسئولان سعودی درباره دغدغه‌هایمان ادامه خواهیم داد. من نمی‌گویم که حتما با عربستان سعودی به توافق خواهیم رسید یا خیر، اما تاکید می‌کنم که در حال ارزیابی این موضوع هستیم.»

او در پاسخ به منتقدان این ایده، چنین پیشنهادی را فرصتی برای کمک به بهبود حقوق بشر در عربستان سعودی دانست و گفت: «اگر بخواهیم موقعیت زنان را در کشورهایی مانند عربستان سعودی بهبود ببخشیم، بهتر است در آنجا فعالیت داشته باشیم، نه اینکه خودمان را از آن مناطق دور کنیم.»

آرینا سابالنکا، تنیسور نامدار اهل بلاروس و نفر دوم رتبه‌بندی جهان، در واکنش به این موضوع گفته است «از اینکه برای مسابقات تنیس همراه با دیگر زنان به عربستان برویم خوشحالم». اونس جابر، ستاره دیگر تنیس زنان و بازیکن تونسی که رتبه پنجم جهانی را در اختیار دارد، نیز گفته است که برای بازی در عربستان سعودی «بسیار هیجان‌زده» خواهد بود.

به گزارش فوربز، عربستان سعودی از سال ۲۰۲۱ تا کنون و با کمک صندوق سرمایه‌گذاری عمومی آن کشور، که ۶۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، دست‌کم ۶.۳ میلیارد دلار برای قراردادهای ورزشی در رشته‌های متعدد هزینه کرده است. خرید بیش از ۵۰ ستاره و فوق‌ستاره دنیای فوتبال برای باشگاه‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای فوتبال آن کشور ازجمله برنامه‌های رویایی سران عربستان سعودی است.

در میان موجی از سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در پروژه‌های عظیمی مانند منطقه توسعه اقتصادی نئوم و برنامه‌های گردشگری گسترده دریای سرخ، وب‌سایت مدیریت ساخت‌و‌ساز (Construction Management) در انگلستان نیز خبر داده است که تعداد جست‌و‌جوهای اینترنتی شهروندان بریتانیایی برای مشاغل بخش ساخت‌و‌ساز در عربستان سعودی ۲۹۳ درصد افزایش پیدا کرده است: «کیفیت بهتر زندگی و موقعیت‌های شغلی بهتر صنعتگران بریتانیایی را وادار می‌کند جویای کار در خارج از کشور باشند و عربستان سعودی، در کنار استرالیا، به مقصد موردعلاقه آن‌ها تبدیل شده است.»

بیشتر از تنيس