فیلم‌سازان ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ عربستان سعودی

سازندگان این فیلم‌ها امیدوارند موفقیت سال‌های گذشته را تکرار کنند

پوستر فیلم‌های ایرانی رکسانا و آکتور که در جشنواره فیلم دریای سرخ حضور دارند-redseafilmfest.com 

در ادامه مشارکت فیلم‌سازان ایرانی در دوره‌های قبلی جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، سه فیلم بلند، دو فیلم کوتاه، یک انیمیشن و یک سریال در فهرست جشنواره امسال حضور دارند.

سازندگان این فیلم‌ها امیدوارند موفقیت سال‌های گذشته فیلم «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی که جایزه هیئت‌داوران و بهترین فیلم‌برداری را دریافت کرد، تکرار کنند.

فیلم بلند «رکسانا»؛ بخش اصلی مسابقه

«رکسانا»، به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی، نماینده ایران در بخش اصلی مسابقه خواهد بود. این فیلم روایت یک قمارباز جوان به نام فرد است که عاشقانه غیرمنتظره‌ای با یک دختر هنرمند دارد. او که مصمم است زندگی خود را تغییر دهد، تلاش می‌کند تا فردی بهتر و مفیدتر شود.

اولین نمایش جهانی آن در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در ماه اکتبر بود که جایزه بهترین بازیگر مرد را برای یسنا میرطهماسب در‌پی داشت.

مهسا اکبرآبادی، مائده طهماسبی، بهرنگ علوی، رامبد مطلبی، نیلوفر کوخانی و شهرام عبدلی در این فیلم که خود را «جوانی کردن در ایران مدرن» می‌خواند حضور دارند.

بخش فیلم کوتاه

در بخش مسابقه فیلم کوتاه نیز دو اثر از ایران‌؛ «چمدان» ساخته سامان حسین‌پور و آکو زند کریمی و «تایتانیک، نسخه مناسب برای خانواده‌های ایرانی» ساخته فرنوش صمدی، برای دریافت این جایزه رقابت خواهند کرد.

تایتانیک، نسخه مناسب برای خانواده‌های ایرانی

«تایتانیک» کار مشترک ایران و فرانسه از فرنوش صمدی، چالش‌های پیش روی پخش‌کننده ایرانی برای نمایش فیلم پرفروش هالیوودی را به تصویر می‌کشد. سانسورچی‌ها در سینمای ایران با مقررات جدید در مورد اینکه چه چیزی برای نمایش در تلویزیون ملی قابل‌قبول است، دچار سردرگمی شده‌اند.

صدف عسگری، حامد ادوای، محمد حیدری، امیررضا رنجبران، ملیکا پازوکی، مجتبی بتوندی، محمد اسنا و بهناز جعفری، بازیگران این فیلم‌اند.

چمدان

«چمدان» تولید مشترک ایران و ایالات متحده، داستان یک پناهنده کرد است که دور از وطن در چمدان خود زندگی می‌کند. او در چمدانش خاطرات خانواده‌اش را حمل می‌کند. وقتی چمدان در هیاهوی مرکز شهر خارجی دزدیده می‌شود، او برای بار دوم خانه‌اش را از دست می‌دهد.

این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای ساخته سامان حسین‌پور و آکو زندکریمی، برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم موسیقی پارما ایتالیا و جایزه تماشاگران جشنواره بین‌المللی فیلم کوبانی آلمان در ماه سپتامبر شد.

میثم دامن‌زه، رضوان خدامی، النا سهامی و آوا مسلم‌خانی در این اثر کوتاه حضور دارند.

آخرین برف

«آخرین برف»، ساخته امیرحسین عسگری، در بخش برگزیدگان جشنواره نمایش داده می‌شود. این فیلم درباره یوسف، یک دامپزشک با نفرتی وسواسی از گرگ‌ها است که با زنی طرفدار محیط‌زیست آشنا می‌شود. در این میان ناپدید شدن خورشید، دختر دوست یوسف و جست‌وجو برای یافتن او، به فاش شدن یک راز منجر می‌شود.

این فیلم که برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، ۹ نامزدی و چهار جایزه کسب کرد. امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، محمدصادق ملک و مهدی مهربان، از‌جمله بازیگران حاضر در این فیلم‌اند.

کاپیتان

فیلم سینمایی «ناخدا» ساخته محمد حمزه‌ای از آثار ایرانی حاضر در بخش خانواده و کودکان جشنواره دریای سرخ، حول محور پسر ۱۱ ساله‌ای به نام عیسی می‌گذرد که در بخش سرطان یک بیمارستان بستری است. عیسی کاملا متقاعد شده است که به‌زودی برای تیم ملی فوتبال ایران بازی خواهد کرد.

پژمان بازغی، پانته‌آ پناهی‌ها، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان درامی‌پور و پرهام غلام‌لو در این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای نقش‌آفرینی می‌کنند.

سه بزغاله کونگپو

انیمیشن ۸۹ دقیقه‌ای «۳ بزغاله کونگپو» ساخته کیانوش و فرزاد دالوند محصول مشترک ایران و چین، جنگلی را به تصویر می‌کشد که در آن آتش‌بس شکننده‌ای میان شکارچیان و طعمه‌ها برقرار است. یک روز گرگی که از گیاهخواری خسته شده است تصمیم می‌گیرد راهی قانونی برای شکار بزهای کوچک بدون شکستن آتش‌بس پیدا کند، اما او نمی‌داند که این بزهای کوچولو دانش‌آموزان یک مدرسه رزمی‌اند که به حیوانات کوچک دفاع شخصی آموزش می‌دهد.

آکتور

سریال «آکتور» به نویسندگی و کارگردانی نیما جاویدی نیز در بخش سریال این رویداد حضور دارد.

این سریال داستان علی و مرتضی، دو بازیگر بی‌پول است که از استعدادهای بازیگری خود استفاده می‌کنند و از پیشنهاد ازدواج صحنه‌ای گرفته تا جشن فارغ‌التحصیلی برگزار می‌کنند تا پول لازم برای بازگشت به دنیای بازیگری و تئاتر را فراهم کنند. زمانی که یک کارآگاه خصوصی از مهارت آن‌ها باخبر می‌شود زندگی‌شان تغییر می‌کند.

نوید محمدزاده، احمد مهرانفر، هستی مهدوی‌فر، هانیه توسلی، هومن برق‌نورد، گلاره عباسی، آرش فلاحت پیشه، رویا جاویدنیا، مهراوه شریفی‌نیا و فریده سپاه‌منصور، از‌جمله بازیگران این سریال‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، عمدتا بر موج‌های داستان‌سرایی جدید و همچنین استعدادهای نوظهور از عربستان سعودی، جهان عرب، غرب آسیا و بقیه کشورهای جنوب جهان متمرکز است.

سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ از ۳۰ نوامبر تا ۹ دسامبر امسال در شهر جده در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

بیشتر از فیلم