«فراری» مایکل مان فیلم ضیافت شب پایانی جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ

بخش دیدنی‌های بین‌المللی فیلم‌هایی از سوفیا کاپولا، آوا دوورنی، جان وو و هایائو میازاکی را هم به منطقه آورد

«فراری»، فیلم زندگی‌نامه‌ای جدید از مایکل مان، با بازی آدام درایور، پنه‌لوپه کروز، شایلین وودلی و پاتریک دمپسی فیلم اختتامیه ضیافت پایانی جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ (Red Sea IFF) در سال ۲۰۲۳  بود. در این ضیافت همچنین از فیلم‌های بخش دیدنی‌های بین‌المللی که آثار سینمایی را از سراسر جهان انتخاب می‌کند و نویسندگان مشهور و نمادهای فیلمسازی بین‌المللی را در برمی‌گیرد، رونمایی شد. این بخش تعدادی از مشهورترین فیلم‌های سال را برای اولین بار در جهان عرب به نمایش می‌گذارد.

«فراری» (FERRARI)

داستان فیلم «فراری» در تابستان ۱۹۵۷ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که در پشت صحنه مسابقات فرمول ۱، انزو فراری، راننده سابق مسابقه و مالک فراری، در بحران است. کارخانه‌ای که او و همسرش، لورا، ۱۰ سال قبل از هیچ ساخته بودند، در خطر ورشکستگی است. ازدواج پرنوسان آن‌ها با مرگ پسرشان دینو به هم می‌ریزد و فراری در تقلا است تا پی‌یرو، پسر نامشروعش با لینا لاردی، را به رسمیت بشناسد. در همین حال، شور و اشتیاق رانندگان او برای برنده شدن در مسابقه بدنام میله میلی، مسابقه هزار مایلی در سراسر ایتالیا، همه‌چیز را تا مرز سقوط پیش می‌برد.

«فراری» با فیلمنامه‌ای از تروی کندی مارتین، اقتباسی است از کتاب زندگی‌نامه «انزو فراری: مرد خودروها، مسابقات، ماشین»، نوشته براک یتس، روزنامه‌نگار موتوراسپورت در سال ۱۹۹۹ است که پنجشنبه ۷ دسامبر اولین بار در منطقه منا در جشنواره فیلم دریای سرخ نمایش داده می‌شود.

دیگر فیلم‌های حاضر در ضیافت اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ عبارت‌اند از:

پریسیلا (PRISCILLA)

کارگردان: سوفیا کاپولا
محصول ایالات متحده آمریکا

وقتی پریسیلا بولیو، دخترمدرسه‌ای، با الویس پریسلی، فوق‌ستاره راک‌اندرول، در طول خدمت سربازی پریسلی در آلمان در یک مهمانی ملاقات می‌کند، بلافاصله به دنیای خصوصی او کشیده می‌شود. او در تنهایی‌اش به یک متحد نیاز دارد. پریسیلا از اینکه معتمد بت نسلش است، به خود می‌بالد. در بازگشت به آمریکا، پریسیلا به گریسلند نقل مکان می‌کند و پشت تلفن منتظر می‌نشیند تا الویس از هر کجا که تور دارد، با او تماس بگیرد. در همین حال، الویس در حال غرق شدن در اعتیادش به قرص است.

این فیلم که بر اساس خاطرات پریسیلا پریسلی ساخته شده، از روی پنهان زندگی این اسطوره بزرگ موسیقی آمریکایی، رابطه طولانی الویس و پریسیلا و ازدواج پرتلاطم آن‌ها، در پرتره‌ای پرجزئیات از عشق، فانتزی، شهرت و آزار، پرده‌ برمی‌دارد.

اوریجین (ORIGIN)

کارگردان: آوا دوورنی
محصول: ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان

اوریجین اثری جسورانه است که آوا دوورنی (سلما) کارگردان را به عنوان یکی از وقایع‌نگاران بزرگ سینما در روابط نژادی تایید می‌کند. این فیلم که اقتباسی از کتاب ایزابل ویلکرسون، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر، به نام «کاست: منشا نارضایتی‌های ما» است که خود ریشه در مقاله‌ای دارد که ویلکرسون درباره قتل تریون مارتین نوشته، تامل عمیق این روزنامه‌نگار در تاریخ و پویایی سرکوب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ابتدا، ویلکرسون (آنجانو الیس‌ــ‌تیلور) به سردبیر امری (بلر آندروود) می‌گوید که روزهای او به عنوان یک روزنامه‌نگار تحقیقی به پایان رسیده است. با این حال، هنگامی که او درگیر این موضوع می‌شود، شروع به کشف ارتباط‌های افشاگرانه بین آمریکای امروزی، آلمان نازی و سیستم کاست هندی می‌کند. دوورنی این‌ها را با استفاده از فلاش‌بک‌ها و تصویرسازی‌های تاریخی زنده و فیلمی خلق کرده که به شکل منحصربه‌فردی تحریک‌کننده، چالش برانگیز و جذاب است. فیلمی که باید دید.

پسر و حواصیل (THE BOY AND THE HERON)

کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن

ماهیتو، یک پسر بچه ۱۲ ساله، پس از مرگ مادرش در تلاش است در یک شهر جدید ساکن شود. با این حال، زمانی که یک حواصیل سخنگو به ماهیتو اطلاع می‌دهد که مادرش هنوز زنده است، در جست‌وجوی مادرش وارد برجی متروکه می‌شود که او را به دنیای دیگری می‌برد.

شب آرام (SILENT NIGHT)

کارگردان: جان وو
محصول: ایالات متحده آمریکا

اولین پروژه آمریکایی وو، کارگردان افسانه‌ای هنگ‌کنگی، پس از ۲۰ سال‌ــ و یکی از جسورانه‌ترین آثار اوــ در همکاری با تهیه‌کنندگان جان ویک. یک داستان انتقام‌جویانه جذاب با سبک‌های «باله گلوله» و «گان‌ــ‌فو» مخصوص وو و بدون هیچ دیالوگی: داستان هیجان‌انگیزی که کاملا با جلوه‌های بصری و موسیقی روایت می‌شود.

جوئل کینامن نقش پدری رنج‌دیده را بازی می‌کند که شاهد مرگ پسر خردسالش در تیراندازی متقابل در جریان یک درگیری بین باندها است. جوئل که در حال بهبودی از زخمی است که صدایش را از او گرفته، انتقام را ماموریت زندگی‌اش می‌کند و قبل از گرفتن بدترین تبهکاران دنیای زیرزمینی جنایتکاران شهر در شب کریسمس، یک رژیم آموزشی سختگیرانه را در پیش می‌گیرد. بازگشت عظیمی به فرم برای کارگردان پیشگام که ژانری را که به خلق آن کمک کرده است، بازتعریف می‌کند.

برنادت (همسر رئیس‌جمهوری)

کارگردان: لئا دومناخ
محصول: فرانسه

برنادت شیراک در کتابش «مکالمات» در سال ۲۰۰۱ ازدواج طولانی‌اش با رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، ژاک شیراک، را «نه فقط یک ازدواج عشقی، بلکه یک ازدواج بلندپروازانه» توصیف کرد. او که در پشت صحنه برای پیشبرد حرفه همسرش تلاش کرده و خیانت‌های بی پایان او را تحمل کرده بود، فکر می‌کرد وقتی ژاک در سال ۱۹۹۵ انتخاب شد، به جایگاهی که لیاقتش را داشت، دست خواهد یافت اما در عوض متوجه شد که کنار گذاشته شده است، چراکه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد مردم او را سرد و غیرقابل دسترس می‌دانند. انتقام او این بود که خود را به یک چهره اصلی رسانه‌ای تبدیل کند که کارل لاگرفلد لباس‌هایی بی‌نقص بر او پوشانده است. کاترین دونوو، هنرمند بزرگ سینمای فرانسه، نقش برنادت را در این طنز سیاسی درخشان بازی می‌کند.

دامی (DAMMI)

کارگردان: یان منیر دمنج
محصول: فرانسه، انگلستان

مردی که قبلا با نام منیر (ریز احمد) شناخته می‌شد، در بازگشت از انگلستان به پاریس، شهر زادگاهش، در خاطرات گذشته‌اش و تکه‌هایی سورئال از زمان حال غوطه می‌زند و به دنبال ارتباط با پدرش (یوسفی هنین) که با هم ارتباطی ندارند و هویت گمشده عربی‌اش است. او در سفرش با یک زن فرانسوی‌ــ‌الجزایری به نام حافظیه (سهیلا یعقوب) آشنا می‌شود که شخصیتش راهی ممکن برای بودن را به او پیشنهاد می‌کند. آن‌ها با هم گوشه‌های آشنای پاریس را می‌گردند و صحنه‌هایی را خلق می‌کنند که به ما یادآوری می‌کند این بحثی درباره ایده‌ها است. در حالی که روایت نیز بین رئالیسم تخیلی و رویا حرکت می‌کند که در آن گروه‌های رقصنده از میان مه ظاهر می‌شوند. همه این لحظات در کنار هم قرار می‌گیرند تا تصویری جذاب از کشمکش‌های درونی را تشکیل دهند.

فرار جوجه‌ها؛ سقوط ناگت‌ها (CHICEN RUN: Dawn OF THE NUGGET)

کارگردان: سام فل
محصول: انگلستان

طرفداران اولین فرار جوجه‌ها به یاد خواهند آورد که چگونه جینجر، مرغ دلیر، گله‌اش را به سمت رهایی از مزرعه خانم توییدی شرور هدایت کرد. اکنون او رویای زندگی‌اش را پیدا کرده است: یک پناهگاه جزیره‌ای آرام به دور از خطرات دنیای انسانی. جایی که او و راکی می‌توانند جوجه‌شان، مولی، را بزرگ کنند. با وجود این، در سرزمین اصلی، همه جوجه‌ها با وحشت جدیدی روبرو می‌شوند: مزرعه‌ای که آنقدر فریبنده است که مرغ‌های مغزپرنده‌ای داوطلبانه آنجا جمع می‌شوند تا در نهایت شکار قصاب شوند. زمانی که مولی در این تله می‌افتد، جینجر و تیمش به ماموریت غیرممکن می‌روند تا او را نجات دهند. جینجر در سخنرانی‌اش برای گروه می‌گوید: «دفعه قبل ما از یک مزرعه مرغ بیرون آمدیم. خب این بار، ما وارد می‌شویم!»

در مراسم اختتامیه، خانم جمانا الراشد، مدیر مرکز پژوهش‌های رسانه‌ای سعودی و رئیس بنیاد سینمایی دریای سرخ، خطاب به حاضران گفت: «من امروز عصر در حضور شما در برابر قدرت جمعی جامعه خلاقمان سر تعظیم فرود می‌آورم. تحت تاثیر داستان‌هایی که روایت کرده‌اند قرار گرفته‌ام. به آن‌چه باهم بدست آورده‌ایم می‌بالم و از نقشی که شما، میهمانان محترم ما، فیلمسازان و البته اعضای هیئت داوران سرشناس به رهبری باب لرمن درخشان، در ساختن این موفقیت ایفا کرده‌اید، قدردانی می‌کنم.»

او در ادامه درباره اهداف این جشنواره گفت: «در آغاز جشنواره سه هدف را دنبال می‌کردیم، پلی بزنیم، پیوند برقرار کنیم و بسازیم.

بیشتر از فیلم