کریستوفر نولان بورسیه موسسه فیلم بریتانیا را دریافت می‌کند

نولان از اوایل دهه ۲۰۰۰ مهارتش را در ساخت فیلم‌هایی که تحسین منتقدان را برمی‌انگیزند و فروش موفقی نیز دارند، نشان داد. فیلم‌های او در سراسر جهان ۶.۱ میلیارد دلار فروش داشته‌اند

کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی، در هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن، مه ۲۰۱۸‌ــ Anne-Christine POUJOULAT / AFP

کریستوفر نولان به دنبال یک سال بسیار موفق دیگر، قرار است مهم‌ترین نشان افتخار سینمایی بریتانیا را دریافت کند.

اعلام شده است که بورسیه سال ۲۰۲۴ موسسه فیلم بریتانیا (‌BFI) به کارگردان «شوالیه تاریکی»، «تلقین» و «اوپنهایمر» اهدا می‌شود. این مهم‌ترین جایزه این موسسه فیلم بریتانیا است.

نولان به چهره‌های ممتاز پیشین سینما از جمله مارتین اسکورسیزی، ریچارد آتنبرو دیوید لین‌ــ یکی از منابع اصلی‌ الهامش‌ــ می‌پیوندد و هم‌رده آن‌ها معرفی می‌شود و ۱۴ فوریه در لندن این جایزه را دریافت می‌کند.

بعد از آن، عصر همان روز رویداد در گفت‌وگو (In Conversation) در [سینما] ساوت‌بنک موسسه فیلم بریتانیا برگزار می‌شود و فیلم مهیج پرحادثه «انگاشته» (Tenet)، محصول سال ۲۰۲۰ نولان در [سینما] آیمکس موسسه فیلم بریتانیا به نمایش درمی‌آید که نولان آن را معرفی می‌کند.

سایر افرادی که بورسیه موسسه فیلم بریتانیا را دریافت کرده‌اند عبارت‌اند از: لارنس اولیویه، مایکل کین، کیت بلانشت و هیو گرانت.

نولان از اوایل دهه ۲۰۰۰ مهارتش را در ساخت فیلم‌هایی که تحسین منتقدان را برمی‌انگیزند و فروش موفقی نیز دارند، نشان داد. فیلم‌های او در سراسر جهان ۶.۱ میلیارد دلار فروش داشته‌اند و آخرین فیلم او‌ــ درام جنگی سه‌ساعته «اوپنهایمر»‌ــ با فروش جهانی ۹۵۳.۲ میلیاردی‌ موفقیتی بیش از انتظار به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این [دستاورد] «اوپنهایمر» را بعد از فیلم‌های دنباله‌دار ابرقهرمانی «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸) و «شوالیه تاریکی بازمی‌گردد» (۲۰۱۲) در جایگاه سومین فیلم موفق نولان می‌نشاند.

این کارگردان پیش‌تر یک‌بار‌ــ برای «دانکرک»، فیلمی درباره جنگ جهانی دوم‌ــ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شده بود، اما انتظار می‌رود که سال آینده برای «اوپنهایمر» دوباره نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

او درمورد بورسیه موسسه فیلم بریتانیا گفت: «از دریافت بورسیه موسسه فیلم بریتانیا که تا این حد به حفظ تاریخ سینما و همچنین آینده آن متعهد است، هیجان‌زده‌ام و به آن افتخار می‌کنم.»

در همین حال، تیم ریچاردز، رئیس موسسه فیلم بریتانیا، گفت: «خوشحالم که با بورسیه موسسه فیلم بریتانیا از کریستوفر نولان تقدیر و تجلیل می‌کنم. کریستوفر نولان یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان قرن بیست‌ویکم است و فیلم‌های بسیار محبوبی ساخته است که بیش از شش میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته‌اند.»

«همه فیلم‌های او برای نمایش روی پرده بزرگ ساخته شده‌اند تا مخاطبان را در سراسر جهان سرگرم کنند و به چالش بکشند. تعهد و حمایت کریستوفر از صنعت سینما زبانزد است. او همچنین از طریق مشارکت با بنیاد فیلم (The Film Foundation) و حمایتش از طریق بنیاد مورف (Morf Foundation) برای کارهای فتوشیمیایی موسسه فیلم بریتانیا، پیشتاز حفظ سلولوئید بوده است.»

«همه این کارها برای این انجام شد که مطمئن شویم مخاطبان فعلی و آتی سینما می‌توانند تا سال‌های سال از تاریخ به‌مراتب غنی سینمای ما لذت ببرند و بیاموزند.»

© The Independent

بیشتر از فیلم