دایان فون فورستنبرگ نیم‌قرن پس از ابداع پیراهن چپ‌راستی از زنانگی می‌گوید

فون فورستنبرگ زمانی لباس مشهورش را خلق کرد که فقط ۲۷ سال داشت

تصویر ترکیبی از طراح لباس دایان فون فورستنبرگ و  کارلی کلاس، مدل مشهور در یکی از پیراهن‌های سبک چپ راستی/AFP/Diane von Furstenberg

دایان فون فورستنبرگ مظهر عبارت «زن، اسطوره، افسانه» است. نکته درخور توجه‌ اینکه او چیزی را از دیگران دریغ نکرده و فقط برای خودش نگه نداشته است. سفر زندگی او به چند شکل- در کتاب‌ها، مستندها، نمایشگاه‌ها، و در برنامه‌های تلویزیونی- ثبت شده است و به‌نظر می‌رسد که او قصد بازنشسته شدن ندارد. فون فورستنبرگ به نشریه «ال» (ELLE) می‌گوید: «تنها کاری که امسال با آن‌ موافقت کردم این بود که گذشته را جشن بگیرم. پس امسال سال بزرگی خواهد بود.»

همه‌کاره، راحت، بی‌دردسر و شیک؛ کدام لباس را می‌شناسید که همه این خصوصیات را با هم داشته باشد و از میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا، گرفته تا مدونا، خواننده مشهور پاپ، و خواننده فقید امی واینهاوس آن را پوشیده باشد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای فون فورستنبرگ و طرفداران وفادارش سال ۲۰۲۴ پنجاهمین سالگرد معرفی لباس یقه‌هفت‌هشتی، سمبل و نماد اصلی این طراح است؛ الگوی نمادینی که برای افراد جسور و قدرتمند و زنانه ساخته شده است، که البته او خود به شما خواهد گفت که هیچ‌کدام انحصاری نیست.

مجموعه‌ای با نسخه محدود با عنوان «Wrap 50»، با تکرار سبک او در بهار ۲۰۲۴، به مناسبت تولد این لباس اختصاص داده شد. مشخصه اصلی این مجموعه جمع‌وجور (کپسول) جدول کلمات متقاطع است که مخصوص این مناسبت طراحی‌ شده است. طرح چاپ پایتون (پوست مار) نیز که اشاره‌ای به میراث این نام در دهه ۱۹۷۰ است در این مجموعه گنجانده شده است.

علاوه بر برگزاری پنجاهمین سالگرد لباسی که افون فورستنبرگ را به شهرت رساند، از او به روش‌های دیگری نیز تقدیر می‌شود. نمایشگاهی در موزه «مد و تور» (Fashion & Lace Museum) در زادگاه او در بروکسل، بلژیک، به زندگی شخصی و حرفه‌ای او و نیز تاثیر او بر سبک زندگی زنان نگاه داشت. مستند جدید Woman Before نیز قرار است در اواخر امسال در شبکه آنلاین پخش فیلم «هولو» (Hulu) نمایش داده شود.

فون فورستنبرگ زمانی لباس مشهورش را خلق کرد که فقط ۲۷ سال داشت. او در پاسخ به این سوال که پس از گذشت پنجاه سال از تولد پیراهن چپ‌‌وراستی چرا این لباس هنوز این‌قدر نمادین است، گفت: «فکر نمی‌کنم قبلا برای هیچ لباسی چنین اتفاقی افتاده باشد و حتی جالب‌تر اینکه اگر به هر فروشگاهی در هر کجای دنیا بروید، مشتریانی را خواهید یافت که ممکن است از دو یا سه نسل متفاوت خواهان این لباس باشند، که همین نشانه پایداری و نامیرایی این طرح است.»

«من ۲۷ ساله بودم که این لباس را درست کردم. اول فقط تاپی بود که در طراحی آن از تاپ‌هایی الهام گرفته شده بود که رقاص‌ها می‌پوشند. این تاپ تقریبا بلافاصله محبوب شد. بعد از آن، سال بعد، آن تاپ را به پیراهن تبدیل کردم و آن پیراهن... می‌خواهم بگویم که دیوانه‌کننده است... این لباس پنجاه سال است که پرفروش است. نمی‌توانم این را توضیح دهم. پارچه‌ اصلی لباس ۱۰۰ درصد ابریشم است، که پارچه‌ای گران‌قیمت اما ماندگار است. قطعا فکر می‌کنم که لباس‌های من لباس فرم خانم‌های قدرتمند شده است و من خیلی خوشحالم که این لباس فرم را تولید کردم.»

بیشتر از مُد و زیبایی