جوایز بفتا ۲۰۲۴؛ «اوپنهایمر» و «بیچارگان» جوایز را درو کردند و «باربی» باز هم دست خالی برگشت

اما استون، بازیگر «بیچارگان» و کیلیان مورفی برای «اوپنهایمر» جایزه بزرگ بازیگری امسال را دریافت کردند

کریستوفر نولان، تهیه‌کننده و کارگردان بریتانیایی و اما توماس، تهیه‌کننده بریتانیایی فیلم، در مراسم بفتا‌ــ JUSTIN TALLIS / AFP

با حضور فیلم‌های پرطرفداری مثل «اوپنهایمر» و «بیچارگان» در صدر مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها، برنامه امسال‌ جوایز بفتا ۲۰۲۴ چندان غافلگیرکننده نبود.

«اوپنهایمر»، فیلم حماسی کریستوفر نولان درباره بمب اتم، با نامزدی در ۱۳ رشته‌ــ که هفت جایزه آن را از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به دست آورد، پیشگام این شب بود.

فهرست کامل برندگان را اینجا ببینید.

کیلیان مورفی و رابرت داونی جونیور، ستاره‌های این فیلم نیز به ترتیب در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، برنده شدند. مورفی توانست پل جیاماتی، بازیگر «جاماندگان» (The Holdovers)، را در یک به اصطلاح رقابت بسیار تنگاتنگ بین این دو بازیگر، شکست دهد.

این نخستین جایزه بفتای نولان است، هرچند او پیش‌تر برای هشت جایزه نامزد شده بود. نولان ۵۴ ساله هنگام دریافت این جایزه روی صحنه از کسانی که سال‌ها است «برای کاهش تعداد سلاح‌های هسته‌ای» در دنیا با جدیت مبارزه می‌کنند، تشکر کرد.

وقتی «بیچارگان» جشن تماشایی یورگوس لانتیموس، جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کردــ نخستین جایزه از پنج جایزه‌اش در آن شب بودــ کسی تعجب‌ نکرد.  

اما استون، بازیگر فیلم «بیچارگان»، برای بازی در نقش بلا، زنی بالغ که مغز کودک را در او کار گذاشته بودند، جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرد.

استون که ۳۵ سال دارد، در سخنرانی هنگام دریافت این جایزه، از مادرش تشکر کرد و به حاضران گفت: «او بهترین آدم دنیا است. بدون او هیچ‌کدام از این‌ها، از جمله زندگی من، رخ نمی‌داد. برای همین ممنونم مامان!»

هفتادوهفتمین دوره جوایز سینمایی آکادمی بریتانیا یکشنبه شب با حضور ستاره‌های هالیوود از جمله مارگو رابی، رابرت داونی جونیور و رایان گاسلینگ در سالن رویال فستیوال لندن برگزار شد.

شاهزاده ویلیام نیز حضور داشت و دیده شد که کیت بلانشت، برنده سال گذشته بهترین بازیگر نقش اول زن بفتا، را به‌گرمی در آغوش گرفت. کیت میدلتون که دلیل جراحی شکم در ماه ژانویه همچنان دوران نقاهت را می‌گذراند، در این مراسم حضور نداشت.

بعد از ریچارد ئی گرنت که سال گذشته این مراسم را اجرا کرد، امسال دیوید تننت ۵۲ ساله میزبانی این مراسم را به عهده داشت. بازیگر «دکتر هو»  (Doctor Who) مراسم را با چند شوخی و یک تک‌گویی (مونولوگ) بسیار رسمی شروع کرد.

«بازماندگان»، فیلم کمدی‌ــ‌درام الکساندر پین درباره معلمی بداخلاق در مدرسه شبانه‌روزی نیوانگلند، نیز در این شب وضعیت نسبتا خوبی داشت و از هفت نامزدی، دو جایزه را به خانه برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیواین جوی رندالف، ۳۷ ساله، از امیلی بلانت، دانیل بروکس، کلر فوی، ساندرا هولر و رزموند پایک در بخش رقابتی پیشی گرفت و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد و حاضران او را ایستاده تشویق کردند.

رندالف در لحظه دریافت جایزه از چیوتل اجیوفور، اهداکننده جایزه، دستپاچه شد و به او گفت: «تو خیلی خوش‌تیپی!» و بعد از آن از همبازی‌اش، جیاماتی، تشکر کرد؛ او در حالی که اشک‌ در چشمانش حلقه زده بود، بین جمعیت دیده می‌شد.

فیلم «منطقه موردعلاقه» (The Zone of Interest) ساخته جاناتان گلیزر سه جایزه گرفت: بهترین صدابرداری، بهترین فیلم بریتانیایی و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان.

هرچند این فیلم دلخراش درباره یک فرمانده نازی که در کنار آشوویتس خانه‌ای می‌سازد، به‌کل در لهستان فیلمبرداری شد و بازیگران آن آلمانی بودند، محصول فیلم۴ (Film4) و یک گروه بریتانیایی بود.

جیمز ویلسون، تهیه‌کننده این فیلم، هنگام دریافت جایزه گفت: «دیوارها پیش از هولوکاست یا بعد از آن جدید نیستند و اکنون باید به کشتار مردم بی‌گناه در غزه یا یمن یا ماریوپل یا اسرائیل اهمیت ویژه بدهیم.» او ادامه داد: «از اینکه فیلمی را انتخاب کردید که از ما می‌خواهد به آن فضاها فکر کنیم، سپاسگزارم.»  

پیش‌تر روی فرش قرمز، کن لوچ، کارگردان «بلوط پیر» (The Old Oak)، فیلمی درباره پناهجویان، کنار تابلویی ایستاده بود که روی آن نوشته شده بود:«کشتار غزه را متوقف کنید» و تابلو را پل لاورتی، فیلمنامه‌نویس این فیلم، در دست گرفته بود.

در بخشی دیگر از این مراسم، «۲۰ روز در ماریوپل» (20 Days in Mariupol) جایزه بهترین مستند را دریافت کرد. در این فیلم مستیسلاو چرنوف، عکاس خبری اهل اوکراین، زندگی در ماریوپل، شهر محاصره‌شده اوکراینی، را شرح می‌دهد.

چرنوف گفت: «این [فیلم] درباره ما نیست‌ــ درباره اوکراین، درباره مردم ماریوپل است.» او ادامه داد: «می‌خواهم حواستان به آن باشد. دو روز پیش یک شهر دیگر اوکراین سقوط کرد‌ــ روسیه آن را اشغال کرده و بسیاری از شهرها را پیش از آن، بنابراین داستان ماریوپل نماد تمام اتفاق‌هایی که رخ داد، نماد مبارزه و نماد ایمان است. از شما برای اینکه صدای ما را بلند کردید ممنونم. بیایید فقط به مبارزه ادامه بدهیم.»

در بفتای سال گذشته بود که «ناوالنی»، درباره الکساندر ناوالنی، اپوزیسیون فقید روس، همین جایزه را دریافت کرد.

نامزدهای دیگر مانند «باربی»، فیلم پرفروش گرتا گرویگ، «قاتلان ماه کامل»، مارتین اسکورسیزی، «زندگی‌های گذشته» سلین سانگ و «استاد» [مایسترو] بردلی کوپر دست خالی به خانه رفتند.

از سایر برندگان این شب می‌توان به ساوانا لیف، بازیکن سابق والیبال بریتانیا، اشاره کرد که برای فیلم «مامان زمین» درباره یک مادر مجرد باردار که می‌کوشد دوباره با خانواده‌اش ارتباط برقرار کند، جایزه بهترین فیلم اول را دریافت کرد.

در همین حال،‌ میا مک‌کنا‌ــ‌بروس، ۲۶ ساله، بازیگرانی همچون جیکوب الوردی و آیو ادبیری را پشت سر گذاشت و برای بازی در نقش دختری نوجوان در یک تعطیلات آیینی یونانی در کنار دوستانش در فیلم «چگونه رابطه جنسی داشته باشیم»، نخستین ساخته مولی منینگ واکر، جایزه بهترین ستاره نوظهور (EE Bafta Rising Star) را به دست آورد.    

© The Independent

بیشتر از فیلم