حساب اینستاگرام الهام افکاری در دست نهادهای امنیتی

وحید و حبیب افکاری هنوز در زندان هستند

نمایی از ویدئوی اعترافات اجباری نوید افکاری که نهادهای امنیتی در حساب اینستاگرام خواهرش منتشر کردند

ساعتی پس‌ازآنکه خانواده افکاری اعلام کردند «گوشی تلفن الهام افکاری در دست نهادهای امنیتی» است، قسمت‌هایی از ویدئوی «اعتراف اجباری» نوید افکاری، در حساب اینستاگرام او منتشر شد.

افرادی که بنا بر گفته خانواده افکاری، از یک‌نهاد امنیتی بوده‌اند، تمام پست‌های قبلی منتشرشده روی اینستاگرام الهام افکاری را حذف کرده و در این حساب، بخشی از اعترافات نوید افکاری را منتشر کرده‌اند.

 به دنبال آن، نزدیکان خانواده افکاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستند، با گزارش دادن این واقعه از اینستاگرام بخواهند این صفحه را مسدود کند. در حال حاضر حساب اینستاگرام مورداشاره، از دسترس خارج‌شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوید افکاری، به دلیل شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز، دستگیر و به اتهاماتی از جمله « محاربه و قتل» به دو بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. او مدت‌ها بدون دسترسی به وکیل در زندان ماند و با وجود نقص‌های فراوان در پرونده حقوقی، تلاش گروه‌های حقوق بشری و درخواست‌های جهانی، با استناد به «اعترافات اجباری تحت شکنجه» در شهریورماه سال گذشته اعدام شد.

دو برادر دیگر او، وحید و حبیب افکاری نیز در زندان هستند و سایر افراد خانواده افکاری اعلام کرده‌اند «شرایط نگه‌داری آن‌ها مناسب نیست و بارها برای اعتراف علیه یکدیگر شکنجه‌شده‌اند تا حدی که وحید دو بار در زندان اقدام به خودکشی کرده است.»

هفته گذشته، فرزند دیگر خانواده افکاری، سعید، در توییتر نوشت: خانواده‌ام و تعدادی اقوام امروز ۱۴۰۰/۳/۲۲ در اعتراض به ۲۸۰ روز انفرادی برادرانم جلوی زندان عادل‌آباد حاضر شدند. مأموران لباس شخصی مادرم، خواهرم، پدرم، خاله‌هایم و بقیه را مورد ضرب و شتم شدید قراردادند. گوشی‌های همراه را ضبط، خواهرم و یکی از زنان را بازداشت و پس از ساعتی آزاد کردند.

فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران بارها اعلام کرده‌اند در دوران بازداشت یا بازجویی، نهادهای امنیتی با «ضبط گوشی تلفن همراه و کامپیوتر شخصی» کنترل حساب‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به دست گرفته، پیام‌های شخصی آن‌ها را خوانده و یا حذف کرده‌اند.