کوهنورد افغان در راه صعود به دومین قله بلند جهان جان باخت

قله کی ۲ در منطقه قره‌قروم پاکستان، سخت‌ترین و پرتلفات‌ترین قله جهان است

علی‌اکبر سخی، کوهنورد افغان، چهارشنبه ۲۹ تیر، هنگام صعود به قله «کِی ۲»، دومین قله بلند جهان که در رشته‌کوه‌ هیمالیا در منطقه قره‌قروم پاکستان قرار دارد، جان باخت. علی‌اکبر سخی ۳۰ ساله بود و نخستین شهروند اهل افغانستان بود که قصد صعود به دومین قله بلند جهان را داشت. کی ۲، دومین قله بلند زمین است و از آن با عنوان فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر کوهنوردی در جهان نام برده می‌شود.

«فهرست مرگ‌ومیر هشت‌هزار نفری» که آمار کوهنوردان کشته‌شده در ۱۴ قله بلند در منطقه هیمالیا را ثبت می‌کند، تاریخ مرگ علی‌اکبر سخی را ۲۰ ژوئیه به ثبت رسانده و علت مرگش «نامشخص، بیماری ارتفاع» ذکر شده است.

بر اساس اطلاعات این صفحه که در ویکی‌پدیا به‌روزرسانی می‌شود، علی‌اکبر سخی، نخستین شهروند افغان است که قصد صعود به این قله را داشت و در راه رسیدن به آن جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این صفحه همچنین آمده است که تعداد کوهنوردانی که در راه رسیدن به قله کِی ۲ جان خود را از دست داده‌اند، برابر با یک‌چهارم شمار کسانی است که صعود موفق داشته‌اند: «کی ۲، کشنده‌ترین و پرتلفات‌ترین قله کره زمین، تنها کوه از گروه هشت‌هزار‌متری‌ها است که از جبهه شرقی آن تاکنون صعودی صورت نگرفته است.» تعداد کسانی که تا فوریه ۲۰۲۱، به این قله صعود کرده‌اند، ۳۷۷ نفر ذکر شده است و تاکنون ۹۱ نفر در مسیر صعود به این قله جان باخته‌اند.

علی‌اکبر سخی، ساکن شهرستان دوشی در استان بغلان و نخستین کوهنورد افغان بود که در سال ۲۰۲۰، به بلندترین قله افغانستان در هندوکش صعود کرد. او در سال ۲۰۲۰، گروهی از کوهنوردان جوان افغانستان را که شامل ۳ دختر و ۶ مرد بودند رهبری می‌کرد و این گروه در مدت سه هفته، به قله نوشاخ که بلندترین قله افغانستان، با ارتفاع هفت هزار و ۴۹۲ متر از سطح دریا است، صعود کردند. پس از اینکه یک گروه کوهنورد ژاپنی در سال ۱۹۶۰ به این قله صعود کردند، گروه کوهنوردان افغان به سرپرستی علی‌اکبر سخی، دومین گروهی بودند که به این قله صعود موفق داشتند.

بشیر امینی، از دوستان علی‌اکبر سخی، به ایندیپندنت فارسی گفت که او عاشق کوهنوردی بود و با این هدف، به سراسر افغانستان سفر می‌کرد. امینی افزود که علی‌اکبر سخی، با حمایت مالی «هتل سرینا» قصد صعود به دومین قله بلند جهان را داشت و این سفر را از اوایل ماه ژوئن آغاز کرده بود. او ویدیوها و عکس‌هایی از مسیر صعودش به «کی ۲» در اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته است. علی‌اکبر سخی در ویدیویی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، در چادری با پرچم ملی افغانستان نشسته است و به ملودی «وطن عشق تو افتخارم» گوش می‌دهد. این ترانه، از ترانه‌های پر طرفدار میهنی در افغانستان است.

او روز ۵ ژوئیه، با انتشار عکس‌هایی از مسیر صعودش، نوشت امسال مسیر صعود به کی ۲ با چالش‌های زیادی همراه است. او افزود که شاهد مرگ یکی از افراد محلی که به کوهنوردان در مسیر صعود کمک می‌کرد، بوده است و از هتل سرینا بابت حمایت مالی‌، سپاسگزاری کرد.

بشیر امینی، دوست علی‌اکبر سخی، گفت هنوز مشخص نیست که پیکر این کوهنورد به دست خانواده‌اش رسیده است یا خیر. به گفته او، همسر علی‌اکبر سخی روز پنجشنبه به پاکستان رفت تا پیکر همسرش را تحویل بگیرد.

 

بیشتر از ورزش