ماجرای ادامه‌دار علاقه رئیسی به ساخت هواپیمای مسافربری

«تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری پیش رفتیم»

ابراهیم رئیسی، ادعای «نوآوری» در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را مطرح کرد و آن را «افتخارآمیز» خواند - Irna

ابراهیم رئیسی که پیش‌تر دستور ساخت هشت فروند هواپیمای مسافربری را صادر کرده‌ بود، در جریان بازدید از نمایشگاه صنایع دفاعی وزارت دفاع، بار دیگر این ادعا را مطرح کرد و گفت که «دانشمندان و نخبگان» وزارت دفاع «تا یک‌ قدمی» ساخت هواپیمای مسافربری پیش‌ رفته‌اند و «از آن‌ها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه، با قدرت ادامه دهند».

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، در نشست شورای اداری مشترک شاهین‌شهر و میمه با شهرستان برخوار، گفت: «رئیس‌جمهوری در بازدید از هسا دستور داد که تا سفر بعدی او به اصفهان، هشت هواپیمای مسافربری در این سازمان تولید شود. به برکت نام امام رضا، این تصمیم در دولت هم مصوب می‌شود.»

انتشار این خبر واکنش‌ بسیاری از کارشناسان و کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشت تا آنجا که دفتر رئیسی صدور دستور ساخت هواپیما از سوی او را تکذیب کرد. محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط‌عمومی ریاست‌جمهوری، با انتشار فیلم صحبت‌های ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از کارخانه هواپیماسازی اصفهان، در توییتر خود نوشت: «نماینده محترم که با فاصله ایستاده بود، احتمالا آرزویش برای ساخت هشت هواپیما تا سفر بعدی را از قول رئیس‌جمهوری مطرح کرده! خودتحقیرها هم فرصت را برای تخریب رئیس‌جمهوری و تحقیر توان ملت مغتنم شمردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ابراهیم رئیسی در سخنرانی روز ۲۸ خرداد خود در حسینیه جماران نیز با اشاره به بازدید از کارخانه هلی‌کوپترسازی تاتارستان، تلویحا این حرف را تکرار کرده و گفته بود: «امکاناتی که دیروز من در اصفهان دیدم، بسیار گسترده‌تر و دقیق‌تر از تاتارستان بود. انواع پرنده‌ها در شرکت ایرانی با استانداردهای دنیا ساخته می‌شود. من این را اعلام کردم؛ آن هم نه به عنوان یک انتظار تحقق‌نیافتنی. حتما از شما می‌خواهم به‌سرعت دست به کار شوید و هواپیمایی با ۷۲ سرنشین در کشور بسازید. هم امکان استفاده داخلی و هم صادرات خارجی داریم.»

حالا با گذشت حدود دو ماه از این ماجرا و با وجود انکار دفتر رئیس‌جمهوری، ابراهیم رئیسی بار دیگر سخنانش را تکرار کرده و مدعی شده است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در آستانه ساخت هواپیمای مسافربری قرار دارد. 

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که به گفته علیرضا منظری، معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، تنها خط تولید هواپیمای مسافربری این سازمان پس از یک سانحه هوایی، تعطیل شد و حتی فعالیت دو شرکت هواپیمایی سفیران و سپاهان نیز که ناوگانشان با این هواپیما تجهیز شده بود، به حالت تعلیق درآمد.

با این حال ابراهیم رئیسی روز دوشنبه، ۳۱ مرداد، ادعای «نوآوری» در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را مطرح کرد و آن را «افتخارآمیز» خواند. او خطاب به مسئولان وزارت دفاع گفت: «شما با ابتکار و خلاقیت خود برای کشور تولید قدرت کرده‌اید؛ تا جایی که مقام‌های نظامی دنیا نیز به پیشرفت‌های اقتدارآفرین صنعت دفاعی ایران معترف‌اند.»

رئیسی در حالی مدعی ساخت هواپیمای مسافربری در ایران است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌ها، حتی نمی‌تواند قطعات موردنیاز برای نوسازی ناوگان هوایی موجود اما فرسوده خود را تامین کند و شمار سوانح هوایی در ایران در حال افزایش است.