وزیر خارجه آلمان: سپاه پاسداران تحریم می‌شود

جوزپ بورل نیز از بسته تحریمی «بسیار سنگین» علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد

هم‌زمان با تشدید سرکوب‌ها و اجرای دومین حکم اعدام معترضان در ایران، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خبر داد.

وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) هنگام ورود به بروکسل برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا در بسته تحریمی جدید، کسانی را هدف قرار می‌دهد که مسئول اعدام‌ها و خشونت علیه مردم بی‌گناه‌اند.»

به گزارش رویترز، بربوک در ادامه افزود که سپاه پاسداران و افرادی که با ویدیوهای اعتراف‌های اجباری مردم را می‌ترسانند و مجازات می‌کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آلمان تاکنون چندین بار سرکوب معترضان در ایران و کشتار مردم به دست حکومت را محکوم کرده است. او پس از اعدام محسن شکاری، جوان معترض ۲۳ ساله، تصریح کرد که «غیرانسانی بودن رژیم ایران حدوحصر ندارد». آلمان همچنین نخستین کشوری بود که وزارت خارجه آن در واکنشی سریع به این اعدام، سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد.

دو کشور آلمان و فرانسه دهم دسامبر به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، به‌طور مشترک «جایزه حقوق بشر و حاکمیت قانون سال ۲۰۲۲» را به مهسا امینی و زنان آزادی‌خواه ایران اهدا کردند. وزرای خارجه این دو کشور ویدیویی هم در ارتباط با این جایزه منتشر و اعلام کردند که شعار «زن، زندگی، آزادی» زنان ایران جهان‌شمول است و همه جهانیان را خطاب قرار می‌دهد. آن‌ها این جایزه را ادای احترام به کسانی دانستند که در راه آزادی کشته شدند.

بربوک در پیام ویدیویی‌ خود، گفت که پس از قتل مهسا امینی، بیش از ۴۵۰ تن در اعتراض‌ها کشته و بالغ‌ بر ۱۸ هزار نفر بازداشت شدند. کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز زنان ایرانی را ستود و یاد کودکان کشته‌شده در اعتراض‌ها را گرامی داشت.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست روز دوشنبه درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری کنند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز صبح دوشنبه از وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در این روز خبر داد. به گفته او، این تحریم‌ها با توجه به حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ اوکراین و نیز با هدف حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شوند.

او گفت: «ما بسته تحریمی بسیار سنگینی (علیه جمهوری اسلامی) را تصویب خواهیم کرد.»