مکرون: متحد آمریکا بودن به‌معنای «رعیت» بودن نیست

مکرون: فرانسه از وضعیت کنونی تایوان و همچنین از سیاست چین واحد حمایت می‌کند و به دنبال حل صلح‌آمیز مسئله‌ است

 امانوئل مکرون در سفر دو روزه به هلند، ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ -- Ludovic MARIN / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ (۱۲ آوریل ۲۰۲۳) با دفاع از سخنانی که در تایوان درباره لزوم مستقل بودن سیاست اروپا  گفته بود، افزود متحد آمریکا بودن به معنای «رعیت»، یا دست‌نشانده، بودن نیست. او که این سخنان را در یک نشست مطبوعاتی در آمستردام بیان می‌کرد همچنین گفت متحد آمریکا بودن به این معنا نیست که ما دیگر حق نداریم خودمان مستقل فکر کنیم.

رئیس‌جمهوری فرانسه در فراز دیگری از اظهارات روز چهارشنبه خود گفت: «فرانسه از وضعیت کنونی تایوان دفاع می‌کند.» او همچنین تاکید کرد فرانسه «از سیاست چین واحد حمایت می‌کند و به دنبال حل صلح‌آمیز مسئله‌ است.»

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی پیشتر در روز چهارشنبه به روزنامه فیگارو گفته بود فرانسه متحد «قابل اعتماد» ایالات متحده است اما «پیرو» ایالات متحده نیست. فیگارو به نقل از این منبع دیپلماتیک فرانسوی چنین نوشت : «ما به این دلیل ساده  پیرو ایالات متحده نیستیم که رئیس‌جمهوری خواهان حاکمیت مستقل اروپایی است. ما متحدان ایالات متحده، متحدان قابل اعتماد، محکم و متعهدیم، اما متحدانی هستیم که برای خودمان تصمیم می‌گیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضعی که «برونو لومر»، وزیر اقتصاد فرانسه نیز تایید کرده است. او که در نشست بهاری صندوق بین‌المللی پول شرکت کرده بود، تاکید کرد رئیس‌جمهوری فرانسه قبل از سفر به چین با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تماس گرفت تا مواضع آمریکا و فرانسه را در مقابل چین هماهنگ کند.

امانوئل مکرون روز جمعه، ۷ آوریل، پس از دیدار سه‌روزه از پکن، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «ل اکو» (Les Echos) و «پولیتیکو» گفت: «بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید دنباله‌رو باشیم و خودمان را با ضرباهنگ آمریکا و واکنش بیش از حد به چینی‌ها، هماهنگ کنیم.»

اظهارات روز جمعه امانوئل مکرون به فاصله گرفتن پاریس از واشینگتن  تعبیر شد. همچنین برخی ناظران معتقدند مکرون با این اظهارات می‌خواهد بگوید مسئولیت اصلی تنش‌ها در منطقه بر عهده آمریکایی‌ها است.

با این حال منبع دیپلماتیکی طرفِ گفتگوی فیگارو، تاکید کرد رئیس‌جمهوری نگفت که ما نگران امنیت تایوان نیستیم و نگفت که برای دفاع از اقیانوس هند و آرام آنجا نخواهیم بود. این منبع همچنین گفت یک ناوچه فرانسوی درست زمانی که چین در حال برگزاری رزمایش بود، از تنگه تایوان عبور کرده است.

این منبع دیپلماتیک فرانسوی همچنین گفت رئیس‌جمهوری می‌داند که جو بایدن خواهان جنگ نیست و رئیس‌جمهوری چین نیز در سفر هفته گذشته به امانوئل مکرون اطمینان داد حامی یک راه مسالمت‌آمیز است و عجله‌ای در ارتباط با مساله تایوان ندارد.

بیشتر از جهان