جمهوری اسلامی دومین نفتکش خارجی را ظرف یک هفته توقیف کرد

این نفتکش با پرچم پاناما در تنگه هرمز در حال عبور بود که نیروی دریایی سپاه به آن حمله کرد

روز چهارشنبه سوم مه (۱۳ اردیبهشت)، نفتکش «نیووی» Niovi با پرچم پاناما در حین عبور از تنگه هرمز از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شد.

به گزارش وبسایت «خدمات توزیع اطلاعات بصری دفاعی» که خبرهای نظامی ایالات متحده آمریکا را پوشش می‌دهد، این نفتکش دبی را ترک کرده و از خلیج فارس به سمت بندر فجیره در امارات متحده عربی در حال عبور بود که شناورهای تندروی سپاه پاسداران به آن هجوم بردند. پس از این هجوم در تنگه هرمز، ماموران سپاه نفتکش را وادار به تغییر مسیر و حرکت به سمت آب‌های ایران در سواحل بندرعباس کردند.

تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان برای نفت است و به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حدود یک‌‌سوم کل محموله‌های نفتی دریایی هر روز از این تنگه عبور می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا علاوه بر انتشار این خبر، تصاویری از حضور شناورهای سپاه در اطراف این نفتکش منتشر کرده است.

مقامات ایرانی هنوز از دلایل توقیف این نفتکش خارجی اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند. با این حال خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، در خبری ادعا کرد که این کشتی «متخلف» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق تنها شش روز پس از آن رخ می‌دهد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نفتکش دیگری را با پرچم جزایر مارشال هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی در دریای عمان توقیف کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اخبار رسانه‌های غربی پیرامون متوقف کردن محموله نفتی ایران از سوی آمریکا و اقدام متقابل ایران گفت: «بارها تاکید کردیم که هر کجا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید قرار بگیرد دست بسته نیستیم و حداقل اقدامی که انجام خواهیم داد، اقدام متقابل و متناسب با آن اقدام انجام‌شده است.»

اقدامات ایران در توقیف نفتکش‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. طی دو سال گذشته، جمهوری اسلامی ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را مورد آزار و حمله قرار داده است.

اقدام جمهوری اسلامی در توقیف نفتکش‌ها به تلافی اقدام کشورهای غربی در هدف قرار دادن محموله‌های نفتی ایران، امری سابقه‌دار است. در سال ۲۰۱۹ اندکی پس از آنکه بریتانیا یک کشتی ایرانی عازم سوریه را که در جبل‌الطارق توقف کرده بود توقیف کرد، ایران نیز دو نفتکشی را که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کردند، توقیف کرد.

علاوه بر توقیف کشتی‌های تجاری، مقام‌های نظامی ایالات متحده حکومت ایران را عامل مجموعه‌ای از حملات پهپادی سال‌های اخیر و انفجار مین‌های ضدکشتی در آب‌های منطقه معرفی کرده‌اند.