اردن: مسئله قاچاق مواد مخدر حل نشود، در خاک سوریه عملیات نظامی انجام می‌دهیم

وزیر امور خارجه اردن: «ما خطر قاچاق مواد مخدر را دست‌کم نمی‌گیریم»

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، هشداد داد که اگر «اقدام‌های موثر» برای مقابله با قاچاق مواد انجام نشود، این کشور دست به اقدام نظامی درون خاک سوریه خواهد زد.

صفدی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت بسیاری از عواقب بحران سوریه رنج دیده‌اند و اردن هم جزو قربانیان است و هر کاری لازم باشد برای مقابله با تهدیدهای موجود انجام می‌دهد.

دولت بشار اسد در سال‌های اخیر درگیر قاچاق قرص مخدری به نام کاپتاگون بوده است و در نتیجه مرز سوریه با اردن به یکی از پرترددترین نقاط قاچاق مواد بدل شده است. این قرص در ضمن به سایر کشورهای منطقه نیز راه پیدا کرده است و باعث نگرانی کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی شده است.

وزیر امور خارجه اردن گفت: «ما خطر قاچاق مواد مخدر را دست‌کم نمی‌گیریم. اگر شاهد اقدام‌های موثر برای مقابله با این خطر نباشیم هر چه لازم باشد برای مقابله با آن انجام می‌دهیم از جمله انجام عملیات نظامی درون خاک سوریه برای حذف این خطر که نه‌تنها برای اردن که برای دولت‌های حاشیه خلیج [فارس] و سایر کشورهای عربی هم بسیار خطرناک است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صفدی گفت وضعیت کنونی باعث «درد و رنج بسیار برای مردم سوریه و خطرات روزافزون برای منطقه از جمله اردن شده است».

وزیر امور خارجه اردن پیش از این گفته بود که باور دارد آرای کافی بین اعضای اتحادیه عرب برای پذیرش بازگشت سوریه به این سازمان به دست آمده است.

او تاکید کرده بود که بازگشت سوریه «تنها آغاز» روندی خواهد بود که به راه‌حلی سیاسی برای پایان بحران سوریه منجر می‌شود.

کشورهای عضو اتحادیه عرب قرار است روز یکشنبه در جلسه ویژه‌ای که در قاهره برای رسیدگی به مسائل سودان و سوریه برگزار می‌شود، در مورد عضویت دمشق در این سازمان رای‌گیری کنند. اگر رای یکشنبه مثبت باشد احتمال قوی دارد که بشار اسد شخصا در نشست سران اتحادیه در روز ۱۹ مه شرکت کند. قطر مهم‌ترین کشوری دانسته می‌شود که هنوز مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

وزیران امور خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در کنار مثلث عراق-مصر-اردن حدود سه هفته پیش، پس از برگزاری دیداری مشترک در جده از حکومت اسد خواستند با قاچاق مواد مخدر مقابله کند.

بیشتر از جهان