وزارت بهداشت پول می‌گیرد اما از تجهیز بیمارستان‌ها به بخش تروما خودداری می‌کند

مجهز نبودن بیمارستان‌ها به بخش تروما مرگ ۴۳ درصد از مصدومان حوادث رانندگی را در پی دارد

درصد زیادی از مصدومان تصادف‌ها به این دلیل که آسیب ناشی از حادثه در زمان طلایی درمان تشخیص داده نمی‌شود، فوت می‌کنند- تسنیم

سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، از مجهز نبودن مراکز درمانی در ایران انتقاد کرد و گفت ۴۳ درصد مصدومان تصادف‌های رانندگی در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند، به این دلیل که برخی مراکز درمانی به بخش تروما مجهز نیستند.

خودداری وزارت بهداشت از تجهیز بیمارستان‌ها به بخش تروما در حالی است که طبق گفته رئیس پلیس راهور، این وزارتخانه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادف‌ها بودجه دریافت می‌کند تا بهترین خدمات را بدون پرداخت هزینه به‌‎ آن‌ها ارائه دهد.

وزارت بهداشت در بند ب ماده ۷۳ قانون برنامه پنجم توسعه تمام بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی را به پذیرش رایگان مصدومان حوادث رانندگی و ارائه خدمات به آنان موظف کرده است. بر مبنای این قانون، هرگونه درخواست وجه هنگام پذیرش تخلف محسوب می‌شود؛ اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، با دستورالعمل وزارت بهداشت بسیار متفاوت است.

آمبولانس‌ها مصدومان تصادف‌های رانندگی را به بیمارستان‌های عمومی منتقل می‌کنند اما در بسیاری موارد، مسئولان بیمارستان‌های عمومی به همراهان افرادی که در حوادث رانندگی دچار صدمه‌های شدید شده‌اند، می‌گویند برای درمان آن‌ها امکانات کافی ندارند. همراهان مصدومان نیز که جان عزیزان خود را در خطر می‌بینند، آن‌ها را به بیمارستان خصوصی منتقل می‌کنند اما در این بیمارستان‌ها نیز دستورالعمل پذیرش رایگان مصدومان تصادف اجرا نمی‌شود. 

مسئولان بیمارستان‌ها می‌گویند وزارت بهداشت و بیمه‌ها از اجرای تعهداتشان در قبال بیمارستان‌های خصوصی طفره می‌روند. این در حالی است که وزارت بهداشت برای رسیدگی به تصادف‌ها سالانه مبالغ کلانی از محل بودجه عمومی دریافت می‌کند.

به‌رغم اختصاص این بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی، همان‌طور که کمال هادیان‌فر به خبرگزاری تسنیم گفت، شمار زیادی از مصدومان تصادف‌ها در بیمارستان‌ فوت می‌کنند؛ چون مراکز درمانی بخش تروما ندارند و همین عامل موجب شده است که درصد قابل‌توجهی از افراد سانحه‌دیده در تصادف‌های جاده‌ای پس از انتقال به بیمارستان‌ جان خود را از دست بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تروما به بخشی از بیمارستان‌ها گفته می‌شود که مخصوص تشخیص اولیه آسیب وارده و ارائه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی و مصدومان حوادث و تصادف‌ها است. گزارش‌ مراکز بیمه از تصادف‌ها نیز بیانگر این است درصد زیادی از مصدومان تصادف‌ها به این دلیل که آسیب ناشی از حادثه نظیر خون‌ریزی‌های داخلی یا ضربه به سر در زمان طلایی درمان تشخیص داده نمی‌شوند، فوت می‌کنند.

طبق آمارهای رسمی پلیس راهور، ۵۱ درصد موارد فوت در حوادث رانندگی در صحنه است، شش درصد هنگام انتقال به مراکز درمانی رخ می‌دهد و ۴۳ درصد موارد هم در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند.

علاوه بر اینکه تجهیز بیمارستان‌ها به بخش تروما می‌تواند فوتی‌های حوادث رانندگی را کاهش دهد، تامین هلی‌کوپترهای اورژانس از سوی وزارت بهداشت و حضور به‌موقع آنان در صحنه تصادف نیز می‌تواند آمار شش درصدی فوتی‌های حین انتقال را کاهش دهد؛ زیرا بسیاری از این مصدومان به دلیل ترافیک‌ و دیر رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند. با این حال تعداد این هلی‌کوپترها نیز محدود است.

خودروهای ناایمن، جاده‌ها و خیابان‌های حادثه‌خیز در کنار بیمارستان‌هایی که مجهز نشده‌اند، عوامل اصلی افزایش آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در ایران‌اند. بر مبنای گزارش پلیس راهور، هر ساعت دو نفر در ایران در پی تصادف رانندگی فوت می‌کنند و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مصدوم می‌شوند.

کمال هادیان‌فر پیش‌تر نیز در تشریح خسارات‌ ناشی از تصادف‌های رانندگی گفته بود که هفت درصد تولید ناخالص داخلی به خسارت‌های ناشی از تصادف‌ها اختصاص پیدا می‌کند. به این معنا که به‌طور متوسط، هشت تا ۱۳ درصد از بودجه کشور صرف پرداخت خسارت ناشی از تصادف‌ها می‌شود.

به‌رغم اینکه مقام‌های رده بالای حکومتی در موضوع حمل‌ونقل و ترافیک دخالت و نقش دارند، آسیب‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی همواره یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در ایران به شمار می‌روند و سالانه شمار زیادی از مردم را دچار نقص‌عضو و خانه‌نشین می‌کنند.