آمریکا حضور جمهوری اسلامی ایران در هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان ملل را غیرقابل قبول خواند

به‌گفته رابرت وود تصدی این سمت با ماهیت اقدامات مخرب حکومت ایران هماهنگی ندارد

وود به فعالیت‌های برون مرزی مخب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد -AFP

پس از انتخاب جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نایب رئیس هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا اعتراض خود را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

رابرت وود، نماینده ویژه سیاسی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت دولت متبوعش نگرانی خود را از انتخاب جمهوری اسلامی ایران به مقام نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام می‌کند.  او روز پنجشنبه، ۱ ژوئن ۲۰۲۳، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه نقض مکرر مفاد مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد، از جمله ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، همکاری نکردن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گسترش و ارتقا برنامه موشکی‌، صلاحیت قرار گرفتن در این سمت را ندارد، ولو چنین سمتی تشریفاتی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وود در فراز دیگری از سخنان خود به برخی دیگر از فعالیت‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که به‌گفته این مقام آمریکایی، باعث ایجاد خشونت و نقض حقوق بشر می‌شود. به‌گفته رابرت وود تصدی سمت نایب رئیسی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که یکی از ماموریت‌هایش حفاظت از امنیت بین‌المللی است، با ماهیت اقدامات جمهوری اسلامی ایران، که ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و جهان را بر هم می‌زند، هماهنگی ندارد.

او همچنین به‌منظور اثبات ادعای خود در این زمینه به همکاری‌‌های نظامی حکومت اسلامگرای ایران با دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اشاره کرد و گفت تهران با بی‌توجهی نسبت به تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه روسیه به این کشور تسلیحات جنگی ارسال می‌کند و همین واقعیت نشان‌دهنده فعالیت‌های حکومت ایران در راستای «تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی» محسوب می‌شود.

رابرت وود گفت: «[حکومت] ایران دستکم ۴۰۰ هواپیمای بدون‌سرنشینِ مسلح را به روسیه ارسال کرده و روسیه از آنها برای هدف قرار دادنِ زیرساخت‌های حیاتی و کشتن غیرنظامیان اوکراین استفاده کرده است.» وود در عین‌حال تاکید کرد، پهپادهای ارسالی تهران به مسکو در دسته هواپیماهای بدون‌سرنشینی قرار دارد که صادرات آنها، بر اساس مفاد مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱، ممنوع است.