خامنه‌ای بار دیگر اعتراض‌های مردمی را آشوب‌افکنی و فتنه خواند

خامنه‌ای با اشاره به ماموران کشته‌شده در خیزش سراسری گفت: «این‌ها توانستند کشور را حفظ کنند»

علی‌خامنه‌ای روز یکشنبه در دیدار با خانواده‌ جان‌باختگان جنگ ایران و عراق، بار دیگر به خیزش سراسری مردم ایران اشاره کرد و آن را «فتنه و آشوب‌افکنی» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود با اشاره به اینکه از شروع جمهوری اسلامی تا به امروز «شهیدان» سرنوشت ایران را عوض کردند، گفت: «شهیدان شما در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ کشور سرنوشت کشور را عوض کردند. انقلاب اسلامی رخ داد تا کشور را که داشت به‌سرعت به سمت دره انحطاط اخلاقی و دینی و سیاسی پیش می‌رفت، حفظ کند و حفظ کرد.»

او در ادامه، به جنگ ایران و عراق اشاره کرد و گفت: «بعد دشمن حمله‌ نظامی کرد، این جوان‌ها بودند که رفتند، ایستادند هشت سال مقاومت کردند و کشور را نجات دادند.»

علی خامنه‌ای در ادامه صحبت‌هایش، به خیزش «زن، زندگی، آزادی» و اعتراض‌های شکل‌گرفته در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: «در طول این زمان تا امروز در فتنه‌های مختلف، در آشوب‌افکنی‌های مختلف، در نوع متنوع حملات دشمن، جوان‌ها سینه سپر کردند و تعدادی از این‌ها به شهادت رسیدند؛ مثل همین حوادثی که در این سال گذشته یا سال‌های گذشته اتفاق افتاد، توانستند این کشور را حفظ کنند. سرنوشت کشور را این‌ها به سمت سربلندی کشاندند.»

علی خامنه‌ای پیش از این نیز بارها اعتراض‌های مردمی علیه خود و جمهوری اسلامی را آشوب و فتنه خوانده بود. اولین باری که خامنه‌ای پس از سکوتی طولانی در واکنش به خیزش سراسری مردم ایران صحبت کرد، دوشنبه ۱۱ مهر بود که در حاشیه بازدید از رژه نظامی در دانشگاه افسری، درباره اعتراض‌های سراسری علیه جمهوری اسلامی گفته بود: «باصراحت می‌گویم؛ این حوادث طراحی آمریکا، اسرائیل و دنباله‌روهای آن‌ها است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی همواره اعتراض‌های مردمی علیه جمهوری اسلامی را به آمریکا و اسرائیل نسبت داده است. او در دیدار روز یکشنبه خود هم به لزوم فعالیت هنرمندان و فیلمسازان و نویسندگان در راستای پوشش زندگی و فعالیت‌های کشته‌شدگان جنگ اشاره کرد و گفت: «ما تعداد شهدایمان زیادند. هر کدام از این‌ها یک دنیایی‌اند، هر کدام از این‌ها موضوع یک کار هنری با ارزش‌ یا موضوع چند کار هنری‌اند. می‌شود فیلم ساخت، می‌شود کتاب نوشت، می‌شود نقاشی کرد درباره‌ این‌ها؛ این‌ها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ ما است.»

او در ادامه، از افراد حاضر در این دیدار خواست بیشتر در مورد فرزندان و همسرانشان مصاحبه کنند و گفت: «شما همسر شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند با شما مصاحبه کنید، امتناع نکنید.»

علی خامنه‌ای پیش از این هم‌زمان با سالروز مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، معترضان را «اراذل و اوباش» و «احمق» خوانده بود. او در آن سخنرانی گفت: «در داخل، اراذل و اوباش این‌جور کارها کردند و افراد مغرض این‌طور شعار دادند. در خارج هم بعضی از سیاستمداران سطوح بالای دولتی با همین دشمن‌ها عکس یادگاری گرفتند. این‌ها خیال می‌کردند کار تمام شده است. طراحی آن‌ها جوری بود که فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده. احمق‌ها باز هم اشتباه کردند.»

در جریان خیزش سراسری مردم ایران از ۲۶ شهریور تا ۲۰ دی ۱۴۰۱، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران دست‌کم ۵۲۰ تن از معترضان از جمله ۷۴ کودک زیر ۱۸ سال را در سراسر ایران کشتند، اما مسئولان جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای نه تنها هیچ‌گاه به کشته شدن این معترضان واکنش نشان ندادند که در برخی موارد با سندسازی، کشته شدن مردم را به گردن معترضان انداختند و از خود سلب مسئولیت کردند.

در یکی از این موارد جمهوری اسلامی ابتدا کشته شدن کیان پیرفلک را نتیجه حمله‌‎ای تروریستی اعلام کرد و پس از آن هم با وجود تاکید خانواده کیان بر تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی به خودرو آن‌ها، همچنان زیر بار نرفت و اکنون یکی از معترضان به نام مجاهد کورکور را به اتهام قتل کیان پیرفلک را تا پای اعدام برده است.