اداره مهاجرت سوئد: مجوز اقامت پناهجوی سوزاننده قرآن بازنگری می‌شود

این پناهجوی عراقی مجوز اقامت موقت در سوئد را دارد که تا سال ۲۰۲۴ معتبر است

اداره مهاجرت سوئد اعلام کرد که در حال بررسی مجدد مجوز اقامت پناهجوی عراقی است که اقدام او مبنی بر سوزاندن قرآن در هفته‌های اخیر، موجی از واکنش مسلمانان در سراسر جهان را به همراه داشت.

به گزارش العربیه، این مرد در ماه گذشته یک جلد قرآن را در خارج از مسجد مرکزی استکهلم سوزاند و همچنین پس از آن در مقابل سفارت عراق تظاهراتی برگزار کرد و گفت که کتاب مقدس مسلمانان را بار دیگر خواهد سوزاند، اما این کار را نکرد.

سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی، اعلام کرد که این کار را به‌دلیل نفرت از دین مردم زادگاهش و در اعتراض به آیین اسلام انجام داده است. این پناهجوی عراقی مجوز اقامت موقتش در سوئد تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد.

سخنگوی اداره مهاجرت سوئد درباره این‌که آیا مجوز اقامت این پناهجوی عراقی لغو خواهد شد یا خیر، گفت: «به دلیل محرمانه بودن موضوع نمی‌توانم جزئياتی را اعلام کنم. نتیجه این بررسی زمانی مشخص می‌شود که ما از مقامات بالادستی اطلاعات بیشتری را دریافت کنیم. هنوز خیلی زود است که درباره نتیجه پرونده چیزی بگوییم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد در هفته‌های اخیر، پس از تظاهرات اعتراض‌آمیز مسلمانان در واکنش به سوزاندن کتاب مقدسشان، در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است.

علی خامنه‌ای در سخنانی ضمن جنایتکار خواندن این مرد عراقی، خواهان استرداد او به کشورهای مسلمان و اعدام او شد. شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا می‌گوید به‌دلیل تهدیدهای جمهوری اسلامی، دولت سوئد با ارسال بیانیه‌ای به ۱۵ سازمان دولتی و اطلاعاتی از آن‌ها خواست تدابیر امنیتی در آن کشور را تقویت‌ کنند. 

سوئد قانونی ندارد که به‌طور خاص سوزاندن یا هتک حرمت به قرآن یا سایر متون و کتب مذهبی را ممنوع اعلام کند. قانون اساسی سوئد همچنین حق برگزاری تظاهرات عمومی را نیز به رسمیت می‌شناسد. ازاین‌رو، دادگاه‌های سوئد حکم داده‌اند که پلیس نمی‌تواند جلوی سوزاندن کتب مقدس را بگیرد، بااین‌حال نخست‌وزیر سوئد، روز پنجشنبه، گفت پلیس این کشور چند درخواست مجوز برای سوزاندن «کتاب‌های مذهبی» دریافت کرده است و درباره تشدید تنش‌ها با جهان اسلام درپی این اقدامات، ابراز نگرانی کرد. 

دستگاه اطلاعات و امنیت سوئد، روز چهارشنبه، اعلام کرد که وجهه سوئد در میان کشورهای مسلمان و وضعیت امنیتی آن پس از قرآن‌سوزی اخیر بدتر شده و ممکن است با تهدیدهای «گروه‌های خشونت‌طلب اسلام‌گرا» مواجه شود. 

سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشستی اضطراری و از راه دور در روز دوشنبه (۳۱ ژوئیه) شده است. این نشست در سطح وزیران کشورهای عضو برگزار می‌شود و هدف از آن، بررسی مسئله قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک اعلام شده است. 

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، نیز روز جمعه ششم مرداد (۲۸ ژوئیه)، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود، هرگونه تلاش و اقدام توهین‌آمیز به قرآن را محکوم کرد. شاهزاده فیصل بن فرحان گفت که قرآن‌سوزی‌های مکرر موجب «برانگیختن نفرت و محدود کردن تلاش‌ها برای ایجاد گفت‌وگو میان افراد» شده است. او همچنین از سوئد خواست که برای متوقف کردن هرگونه اقدامی که به ادیان و کتب مقدس آن‌ها توهین می‌کند، اقدامات لازم را انجام دهد. 

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، در این گفت‌وگو تلاش برای سوزاندن کتب مقدس مسلمانان را محکوم و درعین‌حال تاکید کرد که کشورش به‌دنبال متوقف کردن تمام اقداماتی است که توهین به ادیان و کتاب‌های مقدس آن‌ها تلقی می‌شود. 

بیشتر از جهان