نشست صلح جده؛ امیدواری اوکراین و متحدانش برای دستیابی به صلح در غیاب کرملین

آفریقای جنوبی، لهستان، اتحادیه اروپا و بریتانیا شرکت در نشست صلح عربستان سعودی را تایید کرده‌اند

پس از آنکه اعلام شد عربستان سعودی میزبان مذاکرات چندملیتی با محوریت طرح صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواهد بود، کی‌یف و متحدان غربی‌‌اش اظهار امیدواری کردند نشست جده راهگشای صلح بین اوکراین و روسیه باشد.

به گزارش العربیه، آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، با تایید مذاکرات پیش‌ روی کی‌یف و واشنگتن، نوشت که مقام‌های شماری از کشورها خود را برای شرکت در نشست جده در عربستان سعودی که در آن قرار است در مورد طرح صلح زلنسکی با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین و خروج تمامی نیروهای روسیه گفت‌وگو شود، آماده می‌کنند.

در طرح صلح زلنسکی، علاوه بر درخواست خروج نیروهای روسیه از اوکراین، بازگشت به مرزهای قبل از جنگ و بازگرداندن تمام زندانیان و کودکان ربوده‌شده به اوکراین نیز مطرح شده است.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت که مسکو به این نشست دعوت نشده است اما مذاکرات را زیر نظر خواهد داشت. به گزارش رویترز، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه ۳۱ ژوییه (۹ مرداد)، در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال درباره میزبانی جده برای مذاکرات صلح گفت: «روسیه این نشست را دنبال خواهد کرد. ما باید بدانیم که چه اهدافی تعیین شده است و درباره چه مواردی بحث خواهد شد. هر تلاشی برای ترویج راه‌حلی مسالمت‌آمیز درخور ارزیابی مثبت است.»

با این حال، پسکوف موضع مسکو را که در حال حاضر هیچ زمینه‌ای برای مذاکرات صلح با کی‌یف نمی‌بیند، تکرار کرد؛ چرا که به گفته او، اوکراین تا زمانی که ابزاری برای جنگ گروهی غرب با روسیه باشد، نمی‌خواهد و نمی‌تواند صلح طلب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون آفریقای جنوبی، لهستان، اتحادیه اروپا و بریتانیا حضورشان را تایید کرده‌اند. آندرس مانوئل لوپز اوبرادو، رئیس‌جمهوری مکزیک، یکی از مقام‌هایی بود که روز دوشنبه در این زمینه اظهارنظر کرد و گفت که مایل است در این مراسم شرکت کند؛ به شرط آنکه نمایندگان روسیه و اوکراین در آن حضور داشته باشند.‌ او در مکزیکوسیتی به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌خواهیم جنگ روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند، زیرا بسیار غیرمنطقی است. اگر نمایندگان روسیه و اوکراین در نشست دستیابی به صلح حاضر شوند، ما نیز شرکت خواهیم کرد.»

آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، در پاسخ به سخنان او گفت که اوکراین «بی‌حدوحصر خوشحال خواهد شد اگر غرب، شرق، جنوب و شمال در این قالب برای تجدید سیستم امنیت جهانی تلاش کنند؛ اما در این نشست کشورهایی حضور دارند که حقوق بین‌الملل و قوانین سازمان ملل را رعایت می‌کنند و به همین دلیل روسیه آنجا نخواهد بود.»

 نشست صلح عربستان سعودی در حالی برگزار می‌شود که جنگ کرملین پانصدمین روزش را پشت سر می‌گذارد و در بحبوحه تلاش اوکراین برای اجرای ضدحمله و بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال روسیه است.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش از این نیز آمادگی خود را برای میانجی‌گری در جنگ روسیه و اوکراین اعلام کرده بود. عربستان سعودی سال گذشته هم به تبادل بیش از ۲۰۰ زندانی بین کی‌یف و مسکو کمک کرد. نیویورک تایمز در این زمینه نوشت: «این نشست نمونه دیگری از تلاش‌های (شاهزاده) محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای ایفای نقش به عنوان یک رهبر جهانی است که نفوذی فراتر از منطقه خود دارد و می‌تواند در ابعاد گسترده میانجی‌گری کند.»

این رسانه تاکید کرد: «مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه، عربستان سعودی روابط نزدیکی با روسیه دارد اما ریاض در ماه مه نیز از ولودیمیر زلنسکی دعوت کرد که در نشست سران کشورهای عربی حضور یابد؛ جایی که رهبر اوکراین از کشورهای خاورمیانه خواست در برابر روسیه، کنار کشور او بایستند.»

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، نشست صلح عربستان سعودی با حضور حدود ۳۰ کشور در روزهای پنجم و ششم اوت در جده برگزار خواهد شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که مقام‌های دولت آمریکا در نشست صلح اوکراین در عربستان سعودی شرکت خواهند کرد اما درباره اینکه کدام مقام در این نشست حاضر خواهد شد، جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

ماه گذشته جلسه‌ای هم در کپنهاگ با حضور مقام‌های ارشد برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه و هند برگزار شد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز به صورت تلفنی در این جلسه حضور داشت و اوکراین و چند کشور اروپایی نیز مشارکت کردند. گفته می‌شود در این نشست نیز قرار است جیک سالیوان حضور داشته باشد اما مقا‌م‌های ایالات متحده هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

بیشتر از جهان