تشنه‌اید یا بدنتان کم‌آب شده است؟

آب‌رسانی مناسب بدن مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند و حتی موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود

کم‌آبی بدن یا همان دهیدراته شدن به عوامل بسیاری بستگی دارد - Canva

کلید حفظ سلامت در گرمای شدید تابستان، آب رسانی به بدن یا هیدراته کردن آن است. کارشناسان می‌گویند راه‌‌هایی موجود دارد که از طریق آن‌ها متوجه می‌شوید بدنتان به اندازه کافی آب دریافت نکرده است. سی‌بی‌اس نیوز در گزارشی به این موضوع پرداخته است. 

دکتر فیلیپ دیویس، پزشک هیئت مشاوره پزشکی «شاین واتر» و پزشک سابق سازمان غذا و داروی آمریکا، توضیح می‌دهد: «بدن برای رسیدن به بهترین عملکرد خود، به آبرسانی مناسب نیاز دارد.»

او در ادامه افزود: «با هیدراته کردن یا آبرسانی بدن و پرهیز از کم‌آبی، می‌توانید دمای بدنتان را به بهترین شکل ممکن تنظیم و از ابتلا به عفونت‌ها پیشگیری کنید. آبرسانی مناسب بدن همچنین مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند و حتی موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود.»

چطور بفهمیم که دچار کم‌آبی شده‌ایم؟

در ابتدا مهم است که به تفاوت کم‌آبی بدن و تشنگی پی‌ ببریم.

دکتر الکسا میسس مالچوک پزشک خانواده می‌گوید: «تشنگی احساسی است که در بدن ایجاد می‌شود تا به شما بگوید زمان نوشیدن آب فرا رسیده است. این احساس با حالت کم‌آبی در بدن فرق دارد. کم‌آبی بسیار شدیدتر است و نشانه‌‌های مشخصی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چقدر آب بنوشیم؟

کارشناسان مختلفی به این سوال پاسخ داده‌اند.

از نشانه‌های کم‌آب شدن بدن، خشکی دهان و لب‌ها است. ترک‌خوردگی لب‌ها هم می‌‌تواند از نشانه‌های کم‌آبی بدن باشد، البته نشانه‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شوند.

با وجودی که مردم «تشنگی» را با «کم‌آبی» بدن اشتباه می‌گیرند، حالت دوم وضعیت ناخوشایندی است و عواقب جدی به دنبال دارد.

دیویس می‌گوید: «اگر مایعات کافی ننوشیم یا آب زیادی از دست بدهیم، ممکن است شرایط بالینی کم‌آبی بدن رخ دهد.»

کم‌آبی بدن یا همان دهیدراته شدن به عوامل بسیاری بستگی دارد. مواردی مانند ننوشیدن آب کافی، تعریق بیش از حد و فعالیت در هوای گرم، همچنین مصرف نمک زیاد، ویروس‌های گوارشی معده و روده و شرایطی مانند دیابت از دلایل کم‌آبی بدن محسوب می‌شوند.

علایم اولیه‌ای که نشان می‌دهد باید نوشیدن آب را افزایش دهیم عبارتند از: کاهش ادرار و تیره شدن آن و همچنین احساس سردرد و سرگیجه.

دیویس می‌گوید: «وقتی هر یک از این نشانه‌ها را به‌ویژه در هوای گرم تابستان در بدن احساس کردید، باید بدانید که بدنتان به آبرسانی نیاز دارد.»

دیویس تاکید می‌کند که کم‌آبی بدن درجات مختلفی دارد. وقتی کمبود آب در بدن تشدید می‌شود نشانه وضعیت خطرناک است که با این موارد مشخص می‌شود: تنفس غیرطبیعی، ضربان نبض بالا، بی‌حالی و فشار خون پایین.

او تاکید می‌‌کند در صورت مشاهده این علایم باید بلافاصله به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

با توجه به گزارش‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کم‌آبی از عوامل اصلی گرمازدگی است. احساس تشنگی حاکی از آن است که در نوشیدن مایعات کوتاهی کرده‌اید.

توصیه‌های پزشکی تاکید می‌‌کند: «اگر بیرون از خانه و در گرما کار می‌کنید، هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ۸ اونس آب بنوشید، که تقریبا معادل یک لیتر آب در ساعت است.»

بیشتر از بهداشت و درمان