مبارزه با مواد مخدر؛ بنیانگذار سپاه فاطمیون با مقام طالبان دیدار کرد

سید حسن مرتضوی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران, به‌ دلیل کار با مهاجران افغان در لشکر فاطمیون شناخت کافی از افغانستان دارد

دیدار معاون سفیر جمهوری اسلامی در کابل با معاون وزیر داخله طالبان-Twitter/@IRANinKabul

حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، با عبدالحق آخوند، معاون وزیر داخله طالبان، درباره «مبارزه با مواد مخدر» گفت‌وگو کرده است.  

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، جمعه، سوم شهریور (۲۵ اوت)، در شبکه X (توییتر) نوشت: «در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت کشت [تریاک] بعد از فتوای بزرگان مبنی بر منع کشت خریدو‌فروش، ‌و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه مبارزه با تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر و کمک به مراکز بازپروری، بحث و تبادل‌نظر شد.» 

جزئیات بیشتری در این مورد این دیدار منتشر نشده است و طالبان هم در پیوند با آن هنوز اطلاعیه‌ای صادر نکرده‌اند. 

حکومت طالبان در برخی موارد تمایلی به رسانه‌ای شدن دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد و به همین دلیل، معمولا بیانیه و اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر نمی‌کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در حالی تاکید بر مبارزه با مواد مخدر تاکید دارد که رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی در حکومت پیشین افغانستان، اسفند گذشته ادعا کرده بود که شاخه قدس سپاه پاسداران در زمان حیات ملا اختر محمد منصور، دومین رهبر طالبان، مسیر امن انتقال مواد مخدر را در داخل ایران فراهم کرده بود. ملا اختر محمد منصور در مه ۲۰۱۶ در مسیر بازگشت از ایران به پاکستان، در اثر یک حمله هوایی کشته شد. 

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، سال گذشته فرمانی شفاهی مبنی بر ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر صادر کرد و از آن زمان تاکنون، طالبان مدعی کاهش کشت تریاک شده‌اند.  

حسن مرتضوی، بنیانگذار نیروی موسوم به «لشکر فاطمیون» در ایران است. این نیرو از شهروندان اهل تشیع افغانستان و برای جنگیدن در سوریه، حمایت از حکومت بشاراسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، و تامین منافع جمهوری اسلامی ایران در آن کشور، شکل گرفت.  

شمار زیادی از شهروندان افغان عضو لشکر فاطمیون، در جریان نبرد با نیروهای داعش در سوریه کشته و زخمی شدند. جمهوری اسلامی ایران آمار تلفات و زخمیان جنگجویان فاطمیون را مشخص نکرده است. 

سید حسن مرتضوی از فرماندهان نیروی قدس سپاه «پاسداران انقلاب اسلامی» است و به‌ دلیل کار با مهاجران افغان در لشکر فاطمیون و فعالیت‌های استخباراتی، شناخت کافی از افغانستان دارد.  

مرتضوی می‌کوشد روابط نزدیکی با مقام‌های ارشد طالبان در رده‌های مختلف برقرار کند. او تاکنون با ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، امیرخان متقی، وزیر خارجه، و شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی‌ او،  شمس‌الدین شریعتی، دادستان کل طالبان و شماری از استانداران و مقام‌های دیگر این گروه دیدار کرده است.  

جمهوری اسلامی ایران نگرانی زیادی از فعالیت شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان دارد و امیدوار است که بخشی از این تهدید را با کمک تجربه  حسن مرتضوی در جنگ با داعش در سوریه، کاهش دهد.  

به نظر می‌رسد که نیروهای وابسته به شاخه قدس سپاه پاسداران در سفارت و کنسولگری‌های ایران در افغانستان، می‌کوشند نفوذ و محبوبیت جمهوری اسلامی ایران را در میان‌ مقام‌های طالبان و شهروندان افغانستان افزایش دهند.